مدیران خودروعصر اعتبار

افزایش سرمایه بانک مسکن از امکانات و املاک وزارت راه

عصر ساختمان- مشاور تامین منابع مالی وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه دولت باید حباب منفی دلار را خالی کند تا ارز وسیله ای برای پس‌انداز تبدیل نشود، گفت: میزان حبس سرمایه در بخش مسکن کاهش نیافته و به تدریج باید واحدهای خالی به واحدهای اداری به فروش برسد.

افزایش سرمایه بانک مسکن از امکانات و املاک وزارت راه
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از فارس، حسین عبده تبریزی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی پیرامون نرخ سود اقصات بانک مسکن اعلام کرده است که برای کاهش نرخ سود و طولانی شدن اقساط مسکن باید سرمایه بانک مسکن افزایش پیدا گفت: بانک مسکن در بین بانک‌های کشور سالم‌ترین بانک فعلی است و وام‌های کوتاه داده و مشکلاتی برای وصول آن ندارد.

    *بخشی از افزایش سرمایه بانک مسکن از املاک وزارت راه پرداخت می شود

    وی افزود:بانک مسکن در حال حاضر در موقعیت خوبی قرار دارد و دولت باید از آن حمایت کند که بخشی از این حمایت می‌تواند افزایش سرمایه باشد که البته یک بخش از این افزایش سرمایه بانک مسکن را وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده است که از منابع خود می تواند بدهد، منوط به اینکه مسئولیت توسعه‌ای را بانک مسکن برعهده بگیرد.

    وی ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی آمادگی این را دارد که از امکانات و املاک خود این افزایش سرمایه را پرداخت کند، اما منوط به این است که بانک مسکن باید مسئولیت‌های اجتماعی را بپذیرد و بانک مرکزی بپذیرد که بانک مسکن،نه بانک تجاری بلکه بانک توسعه‌ای است.

    عبده تبریزی در پاسخ به این سوال که پرسید میزان حبس سرمایه در بخش مسکن چقدر است، گفت: هر چقدر که خانه خالی وجود داشته باشد و توانایی فروش آن نباشد حبس سرمایه است.

    وی افزود:میزان حبس سرمایه حدود 120 میلیارد دلار است و این عدد همانطور مانده است و می‌تواند به تدریج این واحدهای مسکونی به واحدهای اداری به فروش برسد.

    *مسکن‌های ارزان‌قیمت رشد قابل ملاحظه‌ای دارد

    مشاور تامین منابع مالی وزارت راه و شهرسازی در پاسخ به این سؤال که دولت قرار بود تسهیلات مسکن ارزان با محوریت بانک مسکن اعطا کند اما عملیاتی نشد گفت: اتفاقاً تشخیص بانک مسکن و وزارت راه و شهرسازی درست است که اگر قدرت خرید ایجاد شود متقاضیان می‌توانند مسکن بخرند.

    عبده تبریزی خاطر نشان کرد: مسکن‌های ارزان‌قیمت رشد قابل ملاحظه‌ای دارد و با آغاز ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت آمارها حاکی از افزایش تقاضا است بطوریکه سپرده‌گذاری‌ها برای دریافت تسهیلات مسکن 3 برابر شده است.

    *بانک مسکن نگران کسری منابع

    وی افزود: این رشد سپرده گذاری باعث شده است که بانک مسکن نگران کسری منابع شود، چرا که با شتاب زیادی سپرده‌گذاری‌ها صورت می‌گیرد و تمام این سپرده‌گذاری‌ها به امید دریافت تسهیلات هستند.

    عبده تبریزی در پاسخ به این سؤال که این نگرانی بانک مسکن چگونه باید برطرف شود، گفت: نگرانی بانک مسکن این است که چگونه به او کمک شود و اتفاقاً بانک مسکن یک راه هم دارد و کافی است که بانک مرکزی بپذیرد که مطالبات را طولانی‌مدت‌تر بگیرد.

    *درخواست بانک مسکن از بانک مرکزی

    وی ادامه داد: بانک مسکن نمی‌خواهد در این وضعیت نه از دولت و نه از منابع بانک مرکزی کمک شود بلکه درخواست او این است که خط اعتباری که بانک مرکزی به او داده است و مربوط به برگشت پول‌های مسکن مهر است، طولانی‌مدت‌تر از بانک مسکن گرفته شود تا بتواند این تقاضاها را پاسخ دهد.

    مشاور تامین منابع مالی وزارت راه و شهرسازی در تحلیل بازار مسکن نیز گفت: برای مسکن گران‌قیمت همان تقاضای محدود است و خانه‌های خالی از سکنه نمی‌تواند با سرعت تبدیل به فروش شود، مسکن‌هایی که مازاد ساخته شده است با آن سرعت نمی‌تواند حل شود، اما مسکن ارزان‌قیمت یک بازار رشدی دارد و وام‌های جدید هم کمک کرده است که این بازار رشد کند.

    *نگفته ام دلار ارزان است/تشخیص بازار این است که نرخ ارز امکان افزایش دارد

    عبده تبریزی در پاسخ به اظهاراتی که قبلا در خصوص ارزان بودن نرخ ارز داشته گفت:بنده به هیچ وجه در خصوص ارزان بودن نرخ ارز اظهار نظر نکرده ام بلکه گفته‌ام که تشخیص بازار این است که نرخ ارز امکان افزایش دارد و روی آن حساب می‌کند.

    *دولت حباب منفی دلار را خالی کند

    وی ادامه داد: اگر تشخیص دولت این باشد که بازار چنین گرایشاتی دارد، باید کمک کند به اینکه ارز به  وسیله پس‌انداز تبدیل نشود؛ یعنی خودش باید این حباب منفی را خالی کند تا ارز به وسیله پس‌انداز تبدیل نشود.

    عبده تبریزی در پاسخ به این سؤال که ظاهرا گفته بودید نرخ دلار تا 5500 تومان جا دارد که گران شود، گفت: بنده به هیچ وجه در خصوص اینکه بگویم دلار باید 5500 تومان شود اظهارنظری نکرده‌ام.

    وی اضافه کرد:بنده پیش‌بینی نکرده‌ام بلکه گفته‌ام که تشخیص بازار این است که از مجموع چیزهایی که در بازار وجود دارد و تشخیص می‌دهد این است که ارز زیر قیمت است برای این هم است که در بورس می‌بینید که فقط سهامی که تحت‌تأثیر ارز بوده‌اند بیشترین افزایش را داشتند مثل پتروشیمی‌ها، خودرو و فلزات است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار