مدیران خودروعصر اعتبار

کلیدهای قدیمی درهای جدید را باز نمی کند

عصر ساختمان- در حالی که بازار مسکن و املاک کشور از سیستمی سنتی رنج می برد، نیاز به استارت آپی بلندپرواز که قدرت متحول کردن این بازار را داشته باشد، به شدت احساس می‏ شود. استارت آپ «کیلید» از چنین ویژگی ای برخوردار است. ماموریت این استارت آپ فراهم کردن بستری آنلاین برای برآورده ساختن تمامی نیازهای عرضه کنندگان و متقاضیان مسکن به عنوان یک One-Stop Shop است. از سوی دیگر این استارت آپ داده های ارزشمند خود را در اختیار مشاوران املاک قرار می دهد تا در جهت پیشبرد اهداف خود از این اطلاعات استفاده کنند.

کلیدهای قدیمی درهای جدید را باز نمی کند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان»، کسب وکار اطلاعات املاک در ایران کاملا سنتی باقی مانده است و در حال حاضر هیچ راه حل واقعی، که امکان جست وجو و بررسی در بازار مسکن را یکجا به مشتری عرضه کند، وجود ندارد؛ در حالی که با حضور نزدیک به 10هزار مشاور املاک ثبت شده در شهر تهران، پتانسیل بالایی در این بازار دیده می‏ شود که می توان از آن بهره برد.
    این استارت آپ ایرانی، که نمونه آن در کشور وجود ندارد، آمده است تا با تکیه بر دانش روز جهان و استفاده از اطلاعات انحصاری ارزشمند خود این فضا را تغییر دهد و از مشکلات موجود در بازار مسکن بکاهد. این شرکت به عنوان سامانه جامع و هوشمند املاک کشور امکان ثبت رایگان فایل برای مالکان، مشاوران املاک و آژانس ها را فراهم می آورد. همچنین متقاضیانی که به دنبال یافتن ملک مورد نظر خود هستند، می توانند در این سامانه، بر اساس بودجه و خواسته هایشان، به دنبال واحد مسکونی مورد نظرشان بگردند و با آسایش بیشتر و صرف وقت کمتر فرآیند معاملات خود را طی کنند.
    از آنجا که نبود اطلاعات دقیق و شفاف در بازار مسکن می تواند به زیان طرفین معامله تمام شود، این سامانه سعی کرده است با شفاف سازی بیشتر به اعتماد و اطمینان معاملات بیفزاید. این کار با دخیل کردن روشهای آماری نوین و راه حلهای نرم افزاری در بازار مسکن صورت می پذیرد که به دور از دخالت اشخاص است؛ به این ترتیب داده های غلط و غیرواقعی حذف شده و آنچه باقی می ماند اطلاعاتی مطابق با روند طبیعی و واقعی بازار است که دسترسی به آن برای همه کاربران و استفاده کنندگان از سامانه امکانپذیر خواهد بود.
    کاربران این سامانه می توانند به دور از مشکلات عدیده خرید و فروش مسکن، به راحتی ملک خود را در سایت ثبت کنند تا به دست هزاران متقاضی دیگر برسد. در این سایت، این مشاوران املاک هستند که پل ارتباطی میان متقاضیان و ارائه دهندگان را تشکیل می دهند تا صحت و سلامت معاملات کنترل شود. به همین دلیل چه آنهایی که قصد خرید یا اجاره ملک را دارند و چه آنهایی که برای فروش و پیداکردن مستاجر در این سایت آگهی می دهند، خاطر جمع می‏ شوند که کارها به دست کاردان سپرده می‏ شود.
    علاوه بر متقاضیان و مالکان املاک، این سایت یاور خوبی برای مشاوران املاکی است که نیاز دارند به پارسل املاک محله خود دسترسی داشته باشند. در پارسل های اطلاعاتی مواردی شامل متراژ، پهنه، شکل و بر زمین گنجانده شده که داشتن آنها برای هر آژانس املاکی سودمند است. این سامانه درواقع برای مشاوران املاک نقش یک همکار را ایفا می کند که در همه کارها به آنها یاری خواهد رساند تا بتوانند کارایی خود را در قیمت گذاری، مشاوره و انجام معاملات افزایش دهند و برای رسیدن به موفقیت قدم در راه مطمئنی بگذارند.
    این سامانه آنلاین با به کارگرفتن روشهای به روزی همچون «مدل ارزیابی اتوماتیک» سرمایه ای متشکل از مجموعه داده ها و اطلاعات ارزشمند را در دستان کاربران خواهد گذاشت که به آنها در پیش بینی وضعیت بازار و پایین آوردن ریسک معاملات کمک می کند. با توجه به اطلاعات و ابزارهای سودمند این سامانه، می توان از قیمت واقعی واحدهای مسکونی مطلع شد و دریافت قیمت هر ملک نسبت به واحدهای مشابه تا چه اندازه صحیح ارزشگذاری شده است. در این راه نمودار تغییرات قیمت، مشاور خوبی برای افرادی است که قصد دارند ملکی را معامله کنند ولی از سود و زیانش در آینده خبر ندارند.
    به طور سنتی بانکهای ارائه دهنده وام مسکن و وام هایی با وثیقه ملکی، از کارشناسان رسمی برای بازدید و ارزیابی قیمت و ارزش زمین و ملک استفاده می کنند.
    همراه با رشد بازار وام مسکن، فناوری اطلاعات و علوم داده ها تلاش های زیادی برای توسعه سیستم های نرم افزاری ارزیابی قیمت مسکن صورت گرفته است. این سیستم ها از اواخر دهه 90 برای اولین بار در آمریکا، بریتانیا، سوئد و سوئیس مورد استفاده قرار گرفتند و امروزه نیز از آن در اکثر کشورهای پیشرفته به عنوان جایگزین و مکمل ارزیابی های انسانی استفاده می شود.
    مدل ارزیابی اتوماتیک (AVM) سیستم کامپیوتری است که از مدلهای محاسباتی و انبارداده های مسکن برای ارزیابی املاک استفاده می کند. هدف AVM تغییر در نظام قیمت گذاری بازار نیست، بالعکس این سیستم ها انعکاس دهنده قیمت بازار بر مبنای واحدهای معامله شده، فایل های ثبت شده در پورتال های جست وجوی مسکن و سایر داده های مکانی موجود از املاک کشور است. بنابراین به کمک «مدل ارزیابی اتوماتیک» می توان قیمت فعلی املاک مسکونی و حتی املاکی که تاکنون هرگز معامله نشده اند، را خیلی دقیق و در کسری از ثانیه تخمین زد.
    فرآیند ارزیایی اتوماتیک شامل چند مرحله است که در هر مرحله روش های مختلف آماری و یادگیری ماشین مورد استفاده قرار می گیرد. الگوریتم نهایی مورد استفاده برای تخمین قیمت مسکن و دانش توسعه سیستم ارزیابی به ایران انتقال یافته و با استفاده از دانش متخصصان داخلی، با توجه به نیازهای بازار ایران، بومی سازی شده است.
    اولین مرحله در این فرآیند، ساخت شاخص های تغییر قیمت مسکن در سطح کشور، مناطق شهری و شاخص های محله ای است. شاخص نهایی از ترکیب شاخص های مختلف، از جمله شاخص Case-Schiller، شاخص جزئی و شاخص میانگین به دست می آید. در این فرآیند از الگوریتم های هموارسازی و شناسایی ناهنجاری ها به منظور بهبود کیفیت داده ها استفاده می شود. همجوشی داده ها، مدل های پیشبینی و یادگیری ماشین از سایر اجزای این سیستم است.
    این شرکت برای اولین بار در ایران از مدل ارزیابی اتوماتیک (AVM) در سامانه خود استفاده کرده است که تنها با واردکردن کد پستی 10 رقمی، قیمت هر ملک را بر اساس ویژگیهایی از قبیل موقعیت، سن بنا، امکانات رفاهی و راه های دسترسی به صورت آنلاین و دقت بالا محاسبه می کند. به این ترتیب خریداران، فروشندگان و مشاوران املاک در هر لحظه می توانند از قیمت املاک شهر تهران مطلع شوند.
    از دیگر کاربردهای AVM میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
       ارزیابی اولیه وام های مسکن با درصد LTV پایین و وام هایی با وثیقه ملکی
        کنترل ارزیابیهای صورت گرفته توسط نیروی انسانی و مشخص کردن درصد خطا و بازه اطمینان ارزیابی
       سنجش معوقات نسبت به ارزش وثیقه ملکی و محاسبه توان بازپرداخت بدهی
        تبدیل دارایی ها و وام های مسکن به اوراق بهادار
        فراهم کردن امکان ارزیابی توده ای برای سازمان های دولتی، شرکت های بزرگ، بانک ها و شهرداری ها
      شناسایی معاملاتی که از قیمت بازار آزاد تبعیت نمی کنند و جلوگیری از فساد در واگذاری املاک بخش عمومی
       کنترل ارزش ملک تخمین زده شده در اظهارنامه های مالیاتی و محاسبه عادلانه عوارض شهرداری
       شناسایی دهک های درآمدی جامعه و حذف افراد پردرآمد از دریافت یارانه دولتی

    این سامانه به جای استفاده از شاخص «میانگین قیمت املاک» از شاخص علمی Case-Shiller بهره می برد که در حال حاضر توسط آژانس های املاک کشورهای پیشرفته جهان مورد استفاده قرار می گیرد. اهمیت این شاخص آنقدر زیاد است که به عنوان یکی از معتبرترین شاخص های اقتصادی کشور آمریکا شناخته می‏ شود و کارشناسان بازار مسکن همیشه به آن استناد می کنند.
    اشکال اصلی شاخص میانگین قیمت املاک، غیرواقعی بودن نتایج آن است که با واقعیت اختلاف زیادی دارد؛ اما شاخص کیس-شیلر میانگین قیمت صحیح تری از املاک معامله شده را در اختیار مشاوران می گذارد.
    در این روش، قیمت املاک معامله شده و تعداد دفعاتی که هر واحد مسکونی معامله می‏ شود، تاثیر بیشتری در محاسبه شاخص Case-Shiller دارند. بنابراین اگر واحدی قیمت غیرمعقولی داشته باشد و کمتر معامله شود اثر کمتری در نتایج این شاخص می گذارد؛ به همین خاطر مشاوران املاک می توانند پیش بینی درستی از آینده بازار داشته باشند و ریسک کمتری در معاملات متوجه آنها خواهد بود.
    هدف این استارت آپ افزایش کارآیی مشاوران املاک و آژانس ها به عنوان تنها پل ارتباطی رسمی و قانونی بین متقاضیان و عرضه کنندگان مسکن است تا با یاری آنها بتواند زمینه شفافیت در بازار مسکن را فراهم کند. این شرکت با انعکاس اطلاعات دقیق، بهروز و واقعی، ضمن افزایش قدرت انتخاب مشتریان، بازار فعلی مسکن را از حالت سنتی و کم بازده خارج کرده و به سمت استفاده از روشهای نوین جهانی سوق می دهد.
    این سامانه آنلاین بر آن است تا مسیری کارآمد و کم هزینه برای یافتن ملک را در ایران شکل دهد و به مرجع تخصصی اطلاعات مسکن کشور بدل شود. همچنین از سوی دیگر بستری آنلاین برای عرضه کنندگان و متقاضیان مسکن فراهم خواهد شد؛ بستری که اطلاعات بازار مسکن را به سهولت و بدون دخالت سلیقه شخصی در اختیار همگان قرار خواهد داد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار