مدیران خودروعصر اعتبار

رئیس انجمن انبوه سازان مسکن و ساختمان تاکید کرد؛

عمیق‌ترین رکود تاریخی در بازار مسکن

عصر ساختمان- مسکن به عنوان ماهیتی که به نوعی بزرگترین سرمایه بسیاری از خانوارهای ایرانی محسوب می شود، قابل توجه است. روند حرکتی بازار مسکن تحت تاثیر سایر بخش ها است و وابسته به هر نوسان قیمتی در بخش نفت و ارز و دلار دچار شُک می شود.

عمیق‌ترین رکود تاریخی در بازار مسکن
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از عصر اقتصاد، این بازار در یک روند طبیعی نقطه تعادل عرضه و تقاضا قیمت مورد معامله را مشخص می کند و با وجود این، به دلیل ان که بسیاری از سرمایه گذارن درست بلافاصله بعد از مشاهده شواهد افزایش قیمت مسکن به خرید مسکن و سرمایه گذاری در این بخش روی می آورند، همین سبب ورود سرمایه به این بخش و افزایش قیمت می شود. اما نکته قابل توجه این است بازار مسکن از روند طبیعی خود خارج شده است  ودر برخی موارد مشاهده شده است که بازار مسکن از قانون کلی عرضه و تقاضا تبعیت نمی کند و یعنی با شروع افزایش قیمت، تقاضا برای واحدهای مسکونی، و املاک بالا می رود و با افزایش هر چه بیشتر قیمت، تعداد معاملات به سطح بالاتری  می رسد و بلعکس.

    با توجه به اینکه جامعه ایران در مرحله سریعی از تحول اقتصادی است و میل به مصرف و دستیابی به کلیه امکانات رفاهی و توسعه خواست هریک از افراد جامعه ایرانی است که داشتن مسکن نیز یکی از این خواسته ها است. حال دغدغه بازار مسکن این است  که آیا رونق یا رکود به وضعیت اقتصادی ما از نظر گردش  زایی و از طرفی ایجاد تورم موثر خواهد بود و پول و اشتغال این وضعیت در آینده همانند فنر جمع شده رها و یا پرش  ای  خود  را  انجام  خواهد  داد،  یا در حالت  اغماء قورباغه نگاه داشته خواهد شد. به دلیل اوضاع نابه سامان بازار مسکن و ساخت و ساز، این روزها مسکن سوژه مناسبی برای پرداختن به آن است. مجتبی بیگدلی رییس انجمن انبوه سازان مسکن  و ساختمان  با بیان این که  اوضاع مسکن این روز ها مناسب نیست به گفتگو با عصر اقتصاد پرداخت.

    مجتبی بیگدلی، رییس انجمن انبوه سازان مسکن با اشاره به حضور مسکن در تاریخی ترین و عمیق ترین رکود قرن، گفت: با توجه به این که ما سالی یک میلیون ازدواج در کشور داریم توجه به این قشر توسط دولت بسیار حائز اهمیت است و باید تسهیلاتی در این خصوص به مردم ارائه شود که در حال حاضر  سیستم دولتی برای خانه دار کردن این قشر کار قابل توجهی انجام نداده است.

    وی ادامه داد: در این مورد طرح هایی چون مسکن اجتماعی، مسکن امید، صندوق زمین و مسکن و وام خانه اولی ها که هیچ کدام نتوانسته دردی از اوضاع مسکن را دوا نکرده است و اکنون در رکود مطلق به سر می بریم.

    وی همچنین با اشاره به حضور بخش خصوص در بخش مسکن، تاکید کرد: با ورود گسترده بخش خصوصی شاید بتواند این معضلات گرانی و رکود را حل کند.

    وی در ادامه تصریح کرد: دولت  باید تسهیلات بانکی را فراهم کند، هزینه های اداری را پایین بیاورد، سازمان های مرتبط با مسکن را فراهم کند، عرضه زمین داشته باشد.

    وی با ابراز تاسف  در خصوص  این که دولت هیچ گونه برنامه عملیاتی در این خصوص ندارد، گفت: ما در زمینه بافت فرسوده بستر خوبی داریم  که  متاسفانه  هیچ امکانات قانونی هم برای خانه ساختن در این محدوده هم فراهم نیست.

    وی با تاکید بر این  که مسکن در حال حاضر در رکود به سر می برد، ادامه داد: جهش قیمت در بازار رخ نمی دهد اگر هم اتفاق بیفتد یک امر تصنعی است که درحالتی که بازار دچاررکود است که سبب بوجود آمدن سونامی قیمت می شود اما  باز به حالت اول بر می گردد.

    وی ادامه داد: دلیل بوجود آمدن سونامی این است که ما هیچ کاری را در هنگام رکود برای درست شدن اوضاع انجام نمی دهیم در نتیجه دچار سونامی قیمت در بخش مسکن می شویم.

    سخنگوی سازمان برنامه و بودجه  با تاکید بر ورود گسترده بخش خصوصی در طرح های عمرانی بودجه 97 گفت: منابع دولت به تنهایی قادر به اتمام این طرح ها نیست؛ پس در لایحه بودجه سال 97 کل کشور روش مشارکت عمومی و خصوصی را پیشنهاد کرده است به این معنا که دولت طرح نیمه تمام یا جدید را با طراحی مدل مالی به بخش خصوصی عرضه می کند.

    بیگدلی در این خصوص می گوید: قسمت اعظم پروژه هایی عمرانی توسط دولت انجام می گیرد و دولت در این خصوص  باید پیشگام باشد زیرا هزینه های عمرانی در دست دولت است.

    وی در انتها افزود: دولت هزینه جاری زیادی  برای خود تراشیده است که توان رسیدگی به بخش عمرانی را از دست داده است و البته انگیزه ای هم برای اینکار ندارد.

    کارشناسان بر این باورند ضرباهنگ رشد قیمت مسکن که بیشتر در بافتهای متوسط قیمت شهر تهران انجام شده احتمالا نمی تواند برای مدت طولانی ادامه پیدا کند؛ چرا که از قدرت خرید متقاضیان موثر این بازار فراتر رفته است. در 9 ماهه ابتدای امسال معاملات 12 درصد و قیمت مسکن شهر تهران 8 درصد افزایش یافت. اما موضوع این است که این رشد از ابتدای پاییز شدت بیشتری یافته است؛ به طوری که آذرماه در شهر تهران معاملات 50 درصد و قیمت 15 درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل رشد نشان داد.

    به نظر می رسد با این اوضاع؛ تعدد بازیگران، سیاست های دولت های مختلف، تغییرات نرخ تورم، فراز و فرود نرخ بهره بانکی، بازارهای جایگزین سرمایه گذاری (همچون بانکها، بورس، طلا و دلار)، خط مشی های حمایت بانک ها در تزریق پول و وام به بخش مسکن، روند هرم جمعیت و ازدواج و تقاضای مسکن، و دهها عامل دیگر از مواردی هستند که پیش بینی آینده بازار مسکن را تقریبا ناممکن کرده است و نظرات کارشناسان نیز به طور مقطعی مناسب احوال زمان است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار