مدیران خودروعصر اعتبار

رویکرد مثبت کمیسیون عمران به بودجه مترو کلانشهرها

عصر ساختمان- بحث ساماندهی حمل و نقل عمومی در کلانشهرها، صرفا وظیفه شهرداری ها نیست و تمام دستگاه های مرتبط و مسئول در این زمینه باید کمک کنند.

رویکرد مثبت کمیسیون عمران به بودجه مترو کلانشهرها
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از مهر، علی اصغر یوسف نژاد سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به مصرف روزانه 81 میلیون لیتر بنزین در کشور گفت: از آنجایی که سرانه مصرف سوخت در ایران باتوجه به جمعیت 80میلیون نفری آن بسیار بالاست، وقتی می خواهیم مردم را به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی تشویق کنیم، حتما باید جایگزین مناسبی برای آن ارائه کنیم؛ مترو یکی از مصادیق بارز و کاربردی این قضیه است که تاکنون فعالیت های خوبی جهت توسعه آن صورت پذیرفته اما هنوز نیازمند حمایت دولت و سایر نهادهای ملی است. وقتی از حمایت دولت سخن می گوییم در واقع این همراهی شامل حال تمام مردم می شود و یک مساله عمومی است نه اینکه بخواهیم آن را کمک دولت به شهرداری و یا مترو قلمداد کنیم؛ این یک تکلیف در قبال ملت است.

    مجلس هم به نوبه خود از حیث ایجاد تکلیف برای دستگاه های اجرایی و تصویب دستورالعمل های مرتبط، وظیفه دارد با طرح موضوع در کمیسیون های تخصصی و پیگیری روند اجرای مصوبات، بحث توسعه حمل و نقل عمومی را حمایت کند.

    سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی در مورد افزایش سهم حمایتی دولت از متروی کلانشهرها گفت: پیامدهای مثبت رشد میزان استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و خصوصاً خطوط ریلی درون شهری در جامعه از نظر اقتصادی، فرهنگی و زیست محیطی آن قدر قابل توجه است که سوق دادن بخش بیشتری از بودجه های دولتی به این سمت، توجیه لازم را دارد. سوبسیدی که دولت برای حمل و نقل عمومی می پردازد، اثراتش را به صورت غیر مستقیم و البته چند برابری در کاهش برخی هزینه های دیگر می بیند؛ در واقع وقتی هزینه های مربوط به کاهش ترافیک و آلودگی هوا را در نظر بگیریم به این نتیجه می رسیم که صرفه جویی در مصرف سوخت، ارزش اقتصادی تقلیل زمان سفرهای درون شهری و از همه مهمتر کاهش هزینه های درمانی ناشی از مشکلات زیست محیطی، به مراتب صرفه بیشتری نسبت به اختصاص منابع مالی محدود به بحث حمل و نقل عمومی دارد. در این زمینه البته یکی از راه های تامین منابع مالی، کمک دولت به لحاظ استفاده از تسهیلات خارجی است. حتی در داخل کشور هم شرکت های مختلف  در قالب کنسرسیوم ها می توانند سرمایه بخش خصوصی را به این سمت معطوف سازند.

    یوسف نژاد در بخش دیگری از صحبت های خود به پیشنهادات کمیسیون عمران مجلس برای طرح در کمیسیون تلفیق بودجه سال 1397 اشاره کرد و افزود: جهت گیری های کمیسیون عمران در قبال توسعه حمل و نقل عمومی و بالاخص مترو در بودجه پیشنهادی برای سال آینده مثبت بوده و این  امر نشان می دهد عزم عمومی برای حمایت از حمل و نقل ریلی وجود دارد. جدا از مواردی که ذکر شد، کمیسیون های تخصصی می توانند با سیاستگزاری و ایجاد انگیزه و مزیت برای سرمایه گذاری در این بخش، مسیرهای خوبی را جهت تامین منابع مالی لازم در شهرداری ها تبیین کنند. خوشبختانه امروز فرهنگ استفاده از مترو به خوبی در بین آحاد جامعه جای خود را باز کرده و اگر بتوانیم دسترسی به خطوط ریلی درون شهری را در اقصی نقاط کلانشهرها فراهم سازیم، خود به خود بسیاری مشکلات که نشأت گرفته از هجوم خودروهای شخصی به معابر است، رفع می شود. در سرفصل های بودجه نیز مقرر شده دولت کمک های مربوط به توسعه حمل نقل عمومی را هر سال با ضریبی مشخص افزایش دهد که بری سال 1397هم این موضوع به صورت پر رنگ دیده شده است.

    رییس کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی در پایان صحبت های خود گفت: تراکم جمعیت در کلانشهرها از یک طرف و علاقمندی شهروندان به استفاده از حمل و نقل عمومی پاک، ایمن و ارزان قیمت از سوی دیگر، تقویت سرمایه گذاری در بخش مترو را ایجاب می کند. مترو با شرایط کنونی نیز پاسخ مناسبی به نیازهای حمل و نقلی مردم داده است و جا دارد از ظرفیت های بالقوه آن بهره مندی حداکثری صورت پذیرد. ضمن آنکه دانش فنی ساخت مترو در سال های اخیر به خوبی بومی شده و در نزد متخصصان و مهندسان ایرانی جا افتاده است. اینها همه مؤید آن است که افزایش حمایت و سرمایه گذاری در بخش توسعه حمل و نقل ریلی درون شهری، امروزه یک وظیفه تلقی شده و تمام دستگاه های مسئول مکلف به ادای دین نسبت به مردم در این زمینه هستند. به عبارت دیگر همه باید در قبال موضوعات مهم اینچنینی احساس مسئولیت کرده و در کنار یکدیگر، تکلیفی که برعهده دارند را به درستی انجام دهد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو