مدیران خودروعصر اعتبار

ترکان مطرح کرد؛

دو نقشه‌ای بودن ساختمان‌ها معضل اصلی ساخت‌وساز

عصر ساختمان- مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور بافت‌های فرسوده گفت: حادثه پلاسکو به دلیل رعایت نکردن مقررات ملی ساختمان رخ داد و از نظر سازه‌ای مشکلی نداشت.

دو نقشه‌ای بودن ساختمان‌ها معضل اصلی ساخت‌وساز
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، اکبر ترکان مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور بافت‌های فرسوده در همایش ملی نگهداری از ساختمان‌‌ها و حفاظت در برابر حریق با نگاهی به حادثه پلاسکو که امروز برگزار شد، با بیان اینکه اتفاقی که در ساختمان پلاسکو رخ داد درس‌های بسیار مهمی به تمامی مهندسان داد، گفت:  نگهداری از ساختمان که در مبحث 22 مقررات ملی ساختمان وجود دارد می‌تواند زمینه بسیار مناسبی در مقاومت ساختمان‌ها داشته باشد.

    وی با اشاره به اینکه برای اداره ساختمان‌ها باید شرکت‌هایی را جهت نگهداری و مدیریت از آنها استخدام کنیم، گفت: مبحث 22 مقررات ملی ساختمان نقش مؤثری در اشتغال‌زایی ایجاد می‌کند، بنابراین باید نگاه جدیدی به این مبحث داشته باشیم.

    ترکان تصریح کرد: متأسفانه موضوع نگهداری در پلاسکو بسیار نادیده گرفته شد به طوری که این ساختمان تبدیل به انبار مواد آتش‌زا شده بود و خاموش کردن آنها غیرممکن بود.

    مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور بافت‌های فرسوده، تأکید کرد: آتش‌سوزی و فروریختن ساختمان پلاسکو مربوط به طراحی سازه آن نیست، بلکه عدم نگهداری و مدیریت آن باعث شد که این ساختمان به آتش کشیده شود و در نهایت به طور کامل فرو بریزد.

    مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور بافت‌های فرسوده تصریح کرد: موضوع نگهداری در ساختمان‌ها بسیار مهم است و مسئولان در وزارت راه‌ و شهرسازی باید اجرای مبحث 22 مقررات ملی ساختمان را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهند.

    در ادامه وی به مأموریت جدی خود که اصلاح بافت‌های فرسوده است اشاره کرد و گفت: خوشبختانه وزارت راه و شهرسازی در این حوزه اقدامات گسترده‌ای انجام داده به طوری که تا به امروز 500 محله در شهرها را جهت نوسازی تحت مطالعه خود قرار داده و این موضوع در  راستای اصلاح بافت‌های فرسوده بسیار با اهمیت است.

    ترکان تأکید کرد: در صورتی که شهرداری در بافت‌های فرسوده تنها ساختمان‌های دو طبقه را تخریب و ساختمان‌های چند طبقه بسازد خود ناهنجاری های بسیاری را در این بافت‌های ایجاد می‌کند،  بنابراین باید محله‌ها نوسازی شود.

    مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور بافت‌های فرسوده، یادآور شد: نوسازی محله‌ها از جهت محیط زیستی بسیار با اهمیت است که خوشبختانه اقدامات بسیار مهمی در این حوزه رخ داده است.

    وی در ادامه به زلزله اخیر کرمانشاه اشاره کرد و گفت: در گزارشات کنترل کیفیت، از سوی شرکت شصتا، مشخص شد که در این مناطق تمامی ساختمان‌هایی که طبق مقررات ملی ساختمان ساخته شده است به هیچ عنوان تخریب نشدند و در این حوزه نظام مهندسی از لحاظ سازه‌ای موفق بوده است.

    ترکان یادآور شد: تمامی ساختمان‌هایی که بر اساس مقررات ملی نظام مهندسی ساخته شده‌اند خراب نشده و این در حالی است که ساختمان‌هایی که مقررات ملی را رعایت نکرده‌اند به صورت کامل تخریب شده‌اند.

    مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور بافت‌های فرسوده به دو گزارش جدید در مورد جوش و کیفیت مصالح ساختمانی اشاره کرد و گفت: متأسفانه اصول فنی در هیچ یک از جوش‌کاری‌های ساختمانی رعایت نشده و تمامی ساختمان‌هایی که مصالح ساختمانی بی‌کیفیت استفاده کرده‌اند به صورت کامل تخریب شده است.

    وی با بیان اینکه خوشبختانه مقررات ملی ساختمان که در سال‌های 1374 تدوین شده، توانسته است ساختمان‌های امنی را در هنگام زلزله برای مردم فراهم کند و این خود یک دستاورد بسیار بزرگ در این سال‌ها برای مهندسان به شمار می‌رود.

    ترکان با اشاره به اینکه باید طبق مقررات ملی ساختمان ذهن خانواده‌ها برای خرید خانه، مقاومت ساختمان در برابر زلزله باشد، گفت: خوشبختانه در تمامی استان‌ها ساختمان‌ها از نظر سازه‌ای خوب است و این یک پیشرفت بسیار عالی در حوزه ساختمان سازی به شمار می‌رود.

    مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور بافت‌های فرسوده در ادامه به انتخاب ناظر از سوی صاحب ملک اشاره کرد و گفت: در هنگام ساخت و ساز باید ناظر مستقل از سازنده نظارت کند که این خود می‌تواند باعث اطمینان کیفیت ساختمان در زمان بهره‌برداری باشد.

    وی در ادامه به مشکل دو نقشه‌ای اشاره کرد و گفت: برخی از سازنده‌ها نقشه‌ای با مهر نظام مهندسی ارائه می‌کنند، اما نقشه دیگری را در هنگام اجرا استفاده می‌کنند که باید هرچه سریعتر از این خطای بزرگ جلوگیری کنیم.

    ترکان در پایان به تهیه شناسنامه فنی و ملکی ساختمان اشاره کرد و گفت: شناسنامه فنی و ملکی ساختمان کمک مؤثری به خریداران می‌کند تا از تمامی ویژگی‌های فنی و اجرایی ساختمان در برابر زلزله آگاه شوند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو