مدیران خودروعصر اعتبار

رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات:

پیش‌بینی زلزله مبنای علمی ندارد

عصر ساختمان- رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: با وجود آنکه ۳۵ گسل در اطراف تهران وجود دارد اما هرگونه پیش‌بینی زلزله برای این کلانشهر مبنای علمی ندارد.

پیش‌بینی زلزله مبنای علمی ندارد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایرنا، علی بیت الهی روز سه شنبه در سخنانی اعلام کرد: هم اکنون 35 گسل زلزله با بزرگای 10 تا 300 کیلومتر در اطراف تهران وجود دارد و با وجود فعال بودن آنها اینکه بخواهیم پیش‌بینی کنیم زلزله بزرگی در راه است، فاقد مبنای علمی و دیدگاه کارشناسی است.
    وی با بیان این که رخداد زلزله‌های غرب تهران در دو دسته اتفاق لرزه‌ای رخ داده است، افزود: بخشی از آنها خوشه زلزله‌هایی بود که حدود چند روز قبل از زلزله ملارد در اطراف کرج مشاهده و ثبت شد و بعد از آن، زلزله 29 آذر ماه سالجاری ملارد با بزرگی 5.2 اتفاق ‌افتاد.
    بیت‌اللهی بیان کرد: چنانچه به نقشه توزیع زمین ‌لرزه‌های اطراف تهران دقت کنیم، مشاهده می‌کنیم که بخش غربی تهران تا قبل از این حوادث لرزه‌ای که اشاره شد، در واقع منطقه‌ای با آرامش نسبی قابل توجه از نظر زلزله بود اما برعکس شرق استان تهران و شرق شهر تهران که نرخ لرزه‌خیزی بالایی داشت، با زلزله های اخیر، معادلات جابه‌جا شد.
    رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی افزود: غرب تهران قبل از زلزله ملارد خیلی از منظر زلزله محل بحث نبود. زیرا فعالیت لرزه‌ای نادری داشت و مدت زمان زیادی نیز بود که شاهد زمین لرزه در آن منطقه نبودیم. اما بعد از زلزله 29 آذر ماه این امکان مطرح شد که ممکن است این فعالیت لرزه‌ای، مستمر و ادامه‌دار باشد.
    وی تصریح کرد: در ماه گذشته که زلزله فیروزکوه با بزرگای 4.1 ریشتر رخ داد، تعقیب آن به دلیل قرارگیری در اطراف تهران مورد توجه بیشتری قرار گرفت زیرا گسل‌هایی که مسبب این قبیل زلزله‌ها هستند گاها ادامه آن تا نزدیکی‌های تهران نیز می‌رسد. بنابراین علاوه بر آنکه این مناطق برای ما مهم هستند، مساله و موضوع پایتخت کشور نیز برای ما از اهمیت بیشتری برخوردار است.
    بیت‌اللهی با تاکید مجدد بر این که زلزله، قابل پیش بینی نیست و پیش بینی های زلزله مبنای علمی ندارند، گفت: گسل‌ها اگر فعال نباشند هیچگاه زلزله‌ای رخ نمی‌دهد. منظور از گسل‌ها همان شکست‌هایی است که در لایه‌های سنگی عمق زمین رخ می‌دهد و آن شکستگی‌ها را ما به عنوان زلزله ثبت می‌کنیم.
    وی ادامه داد: بنابراین برای شکستگی‌های لایه‌های زمین، نیاز به یک تنش و نیرویی در لایه‌های زمین است که بتواند آنها را بشکند و شکست آنها در امتداد گسل‌ها موجب بروز زلزله شود. بنابراین استنتاج ما این است که محدوده تهران و اطراف آن در حالت فعالیت لرزه‌ای قرار دارد اما خوشبختانه سه راس مثلثی که عرض کردم مخصوصا قسمت شرقی و جنوبی به اندازه کافی از تهران دور هستند.
    بیت اللهی تاکید کرد: بعد از زلزله ورامین بر اساس تحقیقاتی که انجام دادیم آن منطقه و تهران از نظر علائم لرزه‌ای که ثبت شود و دال بر ادامه فعالیت های غیرنرمالی در پوسته تهران و اطراف آن شود، مشاهده نشد.
    وی تصریح کرد: از نظر لرزه‌ای، پوسته تهران فعالیت دارد و گسل‌های اطراف تهران فعال هستند. اما اینکه بخواهیم پیش‌بینی کنیم که زلزله بزرگی در راه است این حرف فاقد مبنای علمی و دیدگاه کارشناسی است مثل اینکه بخواهیم بگوییم زلزله‌ای هم در راه نیست.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو