مدیران خودروعصر اعتبار

رشد قیمت مسکن سال آینده در حد تورم است

عصر ساختمان- عضو انجمن انبوه‌سازان تهران با تأکید بر اینکه رشد قیمت مسکن در سال آینده در همان حد تورم خواهد بود، گفت: رکود حاکم بر بازار مسکن باعث شده تا آمار واحدهای خالی از سکنه افزایش یابد، بنابراین شرکت‌های لیزینگ می‌توانند این واحدهای خالی را وارد بازار کنند.

رشد قیمت مسکن سال آینده در حد تورم است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از فارس، امید علیجانی در حاشیه نمایشگاه املاک و مستغلات با بیان اینکه بازار مسکن از دو تقاضای مصرفی و سرمایه‌گذاری تشکیل می‌شود، گفت: سرمایه‌گذاری سال‌هاست که از بخش مسکن خارج شده است، اما تقاضای مصرفی کماکان وجود دارد و این اظهارات با توجه به ورود پول به بازار مسکن از سوی بانکی نیز نتوانست باعث شود تا سرمایه‌گذاری‌ها به سمت بخش مسکن حرکت کرده و جذب شود.

    علیجانی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس که پرسید آیا رشد قیمت مسکن در سال آینده در حد تورم خواهد بود یا خیر، گفت: در سال‌های قبل که نرخ تورم بالا بود، سود صنعت ساختمان به‌گونه‌ای از حالت نورم خود خارج شده بود به‌طوری که باعث شده بود تا برخی از صنوف که هیچ ارتباطی با صنعت ساختمان ندارند مثل پزشکان، وارد بخش مسکن شوند.

    وی با اشاره به اینکه بخش مسکن در حال حاضر به یک حالت رقابتی تبدیل شده و افراد غیر حرفه‌ای از این صنعت خارج شده‌اند،‌گفت: وقتی بازار مسکن رقابتی می‌شود، کسانی می‌توانند در این بازار و صنعت ساختمان حضور داشته باشند که حرفه‌ای باشند.

    به گفته وی نرخ تنزیل بانک‌ها 24 درصد بود و الان به 18 درصد کاهش یافته است.

    عضو انجمن انبوه‌سازان تهران  در پاسخ به این سوال خبرنگار فارس که پرسید سیاست وزارت راه و شهرسازی بر این پایه استوار است که تولید مسکن اشباع شده و بافت‌های فرسوده را باید احیا کرد، گفت: این اظهارات تحلیل آماری وزیر راه و شهرسازی است و نمی‌توان گفت سیاست‌گذاری وزارت راه و شهرسازی است؛ البته در بخش عرضه و تقاضا در حال حاضر به یک عدد واحد رسیده‌ایم و در حال حاضر میزان عرضه و تقاضا باهم برابری می‌کند.

    علیجانی افزود: وجود واحدهای خالی از سکنه نیز به همین دلیل است که چون در دوره رکود ساخت‌وساز صورت گرفت به این امید که مسکن از رکود خارج و به‌راحتی این واحدهای مسکونی به بازار عرضه خواهند شد،‌ این‌طور نشد و می‌بینیم آمار واحدهای خالی از سکنه بالاست.

    وی تأکید کرد:‌ قطعاً لیزینگ‌ها می‌توانند واحدهای خالی از سکنه را به‌راحتی وارد بازار کنند.

    به گفته وی سهم صنعت ساختمان از تولید ناخالص داخلی مشخص است و سهم دستمزد و مصالح نیز در ارزش افزوده ساختمان خود را نشان می‌دهد.

    عضو انجمن انبوه‌سازان تهران  خاطرنشان کرد: رشد قیمت مسکن در سال آینده در حد تورم خواهد بود و این محتمل است.

    علیجانی با اشاره به اینکه در حال حاضر 400 هزار مترمربع پروژه در دست احداث داریم، گفت: قصد داریم از بحث تجاری‌سازی خارج شویم؛ چراکه تجاری‌سازی اشباع شده و باید به سمت سایر کاربری‌ها حرکت کنیم، بنابراین در تلاش هستیم تا به سمت ساخت مسکن‌های در حد توان میان‌درآمدها حرکت کنیم.

    وی افزود: پروژه‌ای به‌تازگی در جنت‌آباد با استفاده از صندوق زمین و ساختمان تعریف شده است که قصد ما این است با ساخت واحدهای با متراژ 50 متر در این منطقه و با استفاده از تسهیلات بانکی، این واحدها به فروش برسد.

    عضو انجمن انبوه‌سازان تهران در پاسخ به این سوال که قانون پیش‌فروش ساختمان آیا از سوی سازنده‌ها به‌خوبی اجرا می‌شود یا خیر گفت: در یک دوره‌ای پیش‌فروش ساختمان برای سازنده‌ها خوب بود، اما از زمانی که رکود بر بازار مسکن حاکم شده است، پیش‌فروش مسکن با مشکل روبرو شده است، پس یکی از دلایل وجود واحدهای خالی از سکنه همین رکود بخش مسکن است که تا حدی هم طولانی شده است.

    علیجانی در پاسخ به این سوال که به‌تازگی دولت و شرکت عمراه و بهسازی شهری ایران در منطقه سیروس اقدام به ساخت مسکن در بافت فرسوده این منطقه کرده است، گفت: دولت به هر حال باید مدلی از بافت فرسوده را ارائه کند و بعد از آن به اولویت‌بندی این مناطق روی بیاورد.

    وی افزود: اتفاقی که در نواب رخ داد و به یکباره در آن حجم بالا ساخت مسکن رخ داد، دیگر عملی نخواهد شد. پس بنابراین ابتدا باید این بافت‌های فرسوده شناسایی و سپس به صورت قطعه قطعه به شرکت‌ها واگذار شود تا این شرکت‌ها اقدام به ساخت واحدها کرده و آنها را در اختیار دارندگان این زمین‌ها بگذارند.

    به گفته عضو انجمن انبوه‌سازان تهران دولت می‌تواند به عنوان مثال 50 شرکت ساختمانی را شناسایی و به آنها طرح را ارائه کند و سپس بعد از دو سال از آنها بخواهد تا واحدهای ساخته‌شده را تحویل صاحبان و ساکنان مناطق بافت‌های فرسوده بدهد.

    برای اطلاعات بیشتر در مورد شرایط فروش ویژه نمایشگاه املاک و مستغلات اینجا کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار