مدیران خودروعصر اعتبار

نمونه ای از احداث شهرهای جدید در کشورهای همسایه

شهری برای ۷۰،۰۰۰ نفر

عصر ساختمان - سیاست احداث شهرهای جدید با هدف کاهش فشارهای جمعیتی وارد شده به شهرهای بزرگ مطرح شد سیاستی که به منظور جلوگیری از مهاجرت های گسترده به کلانشهر ها و با هدف جذب سرمایه در حاشیه شهر های بزرگ و جلوگیری از توسعه بی رویه بی برنامه شهرها گرفته شد.

شهری برای ۷۰،۰۰۰ نفر
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۴:۰۰
  • شهری برای 70،000 نفر
  • شهری برای 70،000 نفر
  • شهری برای 70،000 نفر
  • شهری برای 70،000 نفر
  • شهری برای 70،000 نفر
  • شهری برای 70،000 نفر

به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان»، اما آنچه موفقیت یا عدم رونق شهرهای جدید را تضمین می کند توجه به برنامه های جامع برای انتقال صنایع از مادرشهرها به شهرهای جدید ، تامین سیستم حمل و نقل عمومی کارآمد میان مادرشهر و شهر جدید، پیش بینی تعداد و گروه بندی جمعیتی شهرهای جدید،مکانیابی صحیح شهرهای جدید، حمایت دولت و نهادهای ذی ربط برای توسعه و رونق شهرهای جدید،برنامه ای مدون برای ایجاد روند افزایشی هدفمند برای قیمت اراضی در شهرهای جدید نسبت به مادرشهرها و ایجاد رونق اقتصادی شهرهای جدید می باشد.در ادامه تجریه ای موفق از احداث شهرهای جدید در شارجه را مورد بررسی قرار داده ایم که مطالعه آن خالی از لطف نیست.
الجده بزرگترین پروژه مسکونی که در قالب احداث شهرهای جدید در نزدیکی شارجه و در امتداد 2.2 کیلومتری  آن  در حال شکل گیری است و این ویژگی را دارد که به صنایع، فرودگاه، دانشگاه و بزرگراه های مهم پیوند خواهد خورد.
الجده، بزرگترین پروژه استفاده چند گانه شارجه، به زودی پس از آغاز رسمی اولین مرحله توسعه، که شامل حدود 1000 واحد مسکونی خواهد بود در اوایل سپتامبر، آماده بهره برداری است تا سر از زمین بیرون کند.
مدیر طراحی و توسعه شرکت Arada ، از انعقاد قرارداد ساخت و ساز فاز اول احداث این شهر در ماه جاری سخن گفته است. او امیدوار است تا شرکت تحت امر او در ژانویه 2018 پیمانکار اصلی احداث این شهر را به عنوان عضو اصلی انتخاب کند.
ساخت و ساز این شهر در سه ماهه اول سال 2018 آغاز خواهد شد و مرحله اول تا پایان سال 2019 تحویل خواهد شد.
براساس آخرین طرح های توسعه امارات، و براساس نیازهای توسعه شهرهای جدید در اطراف مادر شهرها تا سال 2025 میلادی، شهر جدید الجده می بایست میزبان 70 هزار نفر ساکن باشد که در فاز اول احداث این شهر40 هزار نفر سکنه خواهد داشت.ساخت و تولد این شهر جدید طی ده مرحله ساخته و به بهره برداری خواهد رسید.
این مگا پروژه بر روی یک سایت 24 میلیون فوت مربعی که ویژگی های یک مکان عالی در مجاورت منطقه SAIF و نزدیک به فرودگاه بین المللی شهر شارجه است احداث خواهد شد.اما این تنها مزیت شهر جدید 70 هزار نفری الجده نخواهد بود.دانشگاهی معتبر در کنار دسترسی مستقیم به جاده الدعوه و دسترسی آسان و البته ایمن به بزرگراه های شیخ زاید از دیگر ویژگی های حمل و نقل بین شهری این شهرجدید اماراتی است.
کل مساحت این شهر 3 میلیون متر مربع است و طرح اصلی آن شامل 800 ساختمان شامل مسکونی، تجاری، هتل و خرده فروشی، امکانات و قطب های بزرگ تفریحی و سرگرمی است.لازم به ذکر است پارک تجاری الجده با متراژی بالغ بر 500 هزار متر مربع فضای تجاری را برای ساکنین منطقه فراهم خواهد نمود تا دغدغه ساکنین برای انجام امور تجاری و مراودات اقتصادی فراهم شده باشد.
هدف از احداث الجده، تشکیل یک شهر جدید در نزدیکی شارجه، با مناطق پر جنب و جوش، مسکونی، فرهنگی و سرگرمی، با معماری منحصر به فرد و کیفیت منحصر به فرد و قلمرو عمومی متمایز،است.از دیگر اهداف این طرح توسعه خدمات شهری شارجه در قالب خدمات فرودگاهی و دانشگاهی است.
شهر جدید الجده با هدف تامین نیازهای سرمایه گذاران و کاربران نهایی شهر و شامل فضای اداری انعطاف پذیر، فضاهای خرده فروشی، نمایشگاه ها، واحدهای مسکونی، هتل ها، سالن های نمایشگاه های داخلی و خارجی و امکانات اجتماعی و تفریحی طراحی شده است.در کنار این ویژگی ها توجه ویژگی که به معماری سبز و فضاهای سبز شهری در سطح گسترده ای شده است بیانگر نگاه ویژه تصمیم سازان این طرح به سبک زندگی سالم ساکنین این شهر جدید است.
طرح اصلی شهر
آرادا، تازه ترین شرکت و مجموعه مهندسی توسعه دهنده امارات متحده عربی در اوایل امسال تاسیس شد. عملیات معماری و مشاوره جهانی با شورای برنامه ریزی شهری شارجه هماهنگ شده است تا نهایتا مفهوم کلی شهر الجده را به پایان برساند.
در طراحی الجده ؛ آرادا تمامی تجربیات موفق خود در طرح های توسعه ای تکمیل شده خود در استرالیا را به کار گرفته است، این تجربیات در شهر الجده در قالب انتخاب سایت مناسب با نیازهای طرح، توجه به محیط پیرامون، قابلیت اتصال به شبکه حمل و نقل درون شهری (از جمله حمل و نقل عمومی و دسترسی به سایت)، امکانات محلی مجاور، توجه به ظرفیت های موجود در زمین های اطراف به منظور طرح های توسعه ای احتمالی، شرایط محل سایت (در قالب پوشش گیاهی و حیوانات محلی) و مطالعات پایه شهرسازی (به ویژه در مورد محله های تاریخی در شارجه و دیگر نمونه های اجرا شده در امارات متحده عربی)
مدیرتیم طراحی این شهر به مطالعات مهندسی و گسترده ای براساس طرح جامع توسعه شهر شارجه و تعیین حدود توسعه ای شهر جدید اشاره می کند.
در این طرح منطقه بازرگانی تجاری جاده الذهید در امتداد شمالی الجده قرار دارد، یک مکان منطقی برای جانمایی یک منطقه تجاری جدید براساس ویژگی های دسترسی به سیستم جاده ای است،  این در حالی که محله های اصلی در نظر گرفته شده برای سکونت در امتداد غربی و جنوبی شهر ایجاد شده است تا با بهره گیری از بادهای غالب در این محدوده شرایط سکونت در تابستان را برای ساکنین مطلوب تر نماید.در همین محدوده جانمایی قطب مرکزی شهر به عنوان هسته تمرکز جمعیتی در کنار بازارهای محلی خرده فروشی طراحی شده است تا حمل و نقل درون شهری را نیز کاهش دهد. هندسه سایت سایت با سه نقطه دسترسی اصلی از شمال، جنوب و غرب منجر به طراحی دو منحنی شد که چهار زاویه از سایت را به هم متصل می کنند. این دو مسیر منحنی شکل در نهایت منطقه مرکزی شهر را تعریف می کنند که در آینده به قطب مرکزی شهر تبدیل خواهد شد.
این منحنی که توسط مسیرهای انحرافی و اتصالات خطی به دانشگاه شهر و جاده شیخ محمد بن زاید ایجاد شده است فرصتی برای طراحی پارک های خطی در راستای بهبود و گسترش فضای سبز شهری و ایجاد یک پیوند پویا و سالم بین ساکنین و شهر پدید آورده است. تیم طراحی به مقوله پیاده روی شهری نیز نگاهی ویژه داشته است و این اطمینان را به ساکنین و بهره برداران آتی شهر داده اند که استفاده از بسیاری اماکن عمومی همچون پارک های محلی و زمین های بازی طراحی شده در هسته مرکزی شهر حتی در تابستان شرایط مساعدی را برای بهره برداران پدید خواهد آورد و در استفاده از آنها مشکلی پیش روی ساکنین نخواهد بود.
نگاهی به امکانات شهری الجده
در مجموع، شش دسترسی اولیه به سایت، از چهار جاده شریانی اطراف وجود دارد. این نقاط دسترسی اولیه، ترافیک را به طور مستقیم به جاده های شریانی حومه شهر که در امتداد طولی شهر و با عرضی در حدود 54 متر طراحی شده اند انتقال خواهد داد. رویکرد تجاری و منطقه ای به این شهر و پروژه ایجاد یک مرکز فروشگاهی یکپارچه بوده است که مردم بتوانند در یک منطقه تمام عیار و پایدار زندگی کنند، کار کنند و از زندگی لذت ببرند. بر اساس این رویکرد، سایت در قالب دو بخش اصلی، هسته اصلی و حاشیه شهر طراحی شده است.هسته مرکزی به عنوان جاذبه اصلی فرهنگی، سرگرمی، گردشگری، امکانات عمومی و فعالیت های خرده فروشی احداث خواهد شد و مناطق مسکونی شهر در حاشیه هسته مرکزی جانمایی شده است.
مدیر طراحی این پروژه در توصیف نحوه تخصیص امکانات در سطح شهر می گوید: "طرح کلی الجده عمدتا بر پایه تامین سکونت گاه های مسکونی بنا نهاده شده است به نحوی که بالغ بر 53 درصد از مساحت پهنه را به این امر اختصاص داده ایم.7 درصد از زمین های شهر الجده را خدمات تفریحی و تجاری اشغال نموده است و در نهایت 40 درصد باقی مانده سایت پلان به پشتیبانی و امور توسعه ای شهر در آینده اختصاص داده شده است.
از نقطه نظر ارتفاع شهر ، بلندترین ساختمان های الجده مربوط به هتل ها و اقامتگاه های شهری است که عمدتا در ناحیه شمالی و در امتداد پارک تجاری آن احداث خواهد شد.طراحی شهر به نحوی صورت گرفته است که ارتفاع شهر و ساختمان های آن به تدریج و با حرکت در امتداد هسته مرکزی شهر کاهش پیدا کرده است.
در هسته مرکزی و اماکن تفریحی آن بزرگترین سرگرمی های ممکن برای کودکان شامل سرزمین اکتشافات، اسکیت پارک و مراکز ورزشی با امکانات فوق العاده طراحی و تا سال 2019 فاز اول آن به مرحله بهره برداری خواهد رسید.
از دیگر امکانات این شهر جدید 70 هزار نفری چهار هتل لوکس ، مدارس با تجهیزات و امکانات پیشرفته ، مهد کودک هایی با استاندارد های جهانی ، چندین و چند مرکز درمانی وبیمارستان و کتابخانه های عمومی می باشد.کلیه امور اداره شهر از طریق شهرداری شهر جدید الجده برنامه ریزی، مدیریت و اجرا می شود.
در مجموع رویکردی کاملا هدفمند در توسعه شهر شارجه از طریق شهر جدید الجده در حال شکل گیری است که با نگاهی هوشمندانه و با تامین کلیه نیاز های یک زندگی شهری اعم از زیرساخت و امکانات تجاری و رفاهی نیاز به هرگونه رفت و آمد و تبادل روزانه با مادر شهر را منتفی نموده است و این امر دقیقا همان پارامتری است که در توسعه شهرهای جدید از آن ها تواقع می توان داشت.

برچسب ها
پورسعیدخلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      رویداد ها در یک نگاه
      • ساختمان فردا ۴
      • ساختمان فردا ۳
      • ساختمان فردا ۲
      • نشریه ساختمان فردا ۱
      • شماره ۱۷ و ۱۸
      • ۰
      • ۰
      • هفته نامه
      • ۰
      آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
      آرشیو
      آخرین اخبار