مدیران خودروعصر اعتبار

کارشناسان مسکن در گفت و گو با عصر ساختمان بررسی کردند

کاهش مجدد نرخ سود بانکی و تاثیرات آن بر بازار مسکن

عصر ساختمان- کاهش نرخ سود بانکی باعث رونق بازار مسکن شود اما افزایش قیمت را در پی ندارد.

کاهش مجدد نرخ سود بانکی و تاثیرات آن بر بازار مسکن
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۰:۰۰

    شب گذشته طیب نیا وزیر اقتصاد و دارایی از کاهش مجدد نرخ سود بانکی خبر داد.این خبر برای تولید کنندگان و فعالان اقتصادی خبر خوبی است و نوید بخش شرایط بهتر تولید درآینده به شمار می رود. بی شک کاهش نرخ سود بانکی بر بخش های مختلف اقتصادی تاثیر گذار از جمله بازار مسکن  تاثیرگذار است. به همین منظور نظر کارشناسان مسکن را در خصوص تاثیر کاهش نرخ سود بانکی بر این بازار جویا شدیم:
    فرشید پورحاجت دبیر کانون سراسری انبوه سازان در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری عصر ساختمان در خصوص تاثیر کاهش نرخ بانکی بر بازار مسکن می گوید: طی چند سال اخیر هزینه پول برای اقتصاد کشور گران تمام شده و سود تسهیلاتی که به بخش صنعت داده می شود بسیار بالاست. در واقع بانک مرکزی با این کار خود اقتصاد کشور را به سوی تنبلی سوق داده است. سودهای بالا باعث شده تا تولید کنندگان توان رقابت با سود بانکی را نداشته باشند. از سوی دیگر مردم به سپرده گذاری در بانک ها علاقه مند شده اند.
    وی با بیان این که کاهش سود سپرده های بانکی باید زودتر  اتفاق می افتاد ؛اظهار می دارد: کاهش سود سپرده ها چه به لحاظ  پرداخت تسهیلات بانکی و چه به لحاظ سپرده های مردم در بانک ها، تاثیر مثبتی نه فقط بر بازار مسکن که بر اقتصاد خواهد داشت.
    دبیر کانون سراسری انبوه سازان در پاسخ به این که کاهش نرخ سود بانکی منجر به افزایش قیمت مسکن می شود یا خیر؛ تصریح می کند: بازار مسکن  تابعی از اقتصاد کلان کشور است و چنانچه اقتصاد کل کشور در ثبات به سر ببرد بازار مسکن نیز ثبات را تجربه خواهد کرد.کاهش نرخ سود بانکی باعث رونق بازار مسکن  می شود اما افزایش قیمت را در پی ندارد.
    پورحاجت در خصوص تاثیر این موضوع بر بازار رهن و اجاره نیز اظهار می دارد: با کاهش نرخ سود بانکی صاحبخانه ها بیشتر به اخذ اجاره بها روی می آورد و کمتر خواهان رهن خواهند شد.
    کاهش نرخ سود بانکی تاثیری بر بازار مسکن ندارد
    عباس زینعلی کارشناس بازار مسکن در این خصوص نظر متفاوتی دارد. به اعتقاد وی کاهش نرخ سود بانکی تاثیر چندانی بر بازار مسکن ندارد.وی در این باره به خبرنگار عصر ساختمان می گوید: با کاهش نرخ سود بانکی مردم به دنبال بازارهایی می روند که سود بیشتری در اختیار آن ها قرار دهد. اما کاهش 2 درصدی نرخ سود تاثیر زیادی بر اقتصاد نخواهد داشت. هر چند کاهش سود بانکی در مجموع اقدام مناسبی است و تاثیر مثبتی بر بازارهای موازی  دارد.
    وی در این باره می افزاید: گفت:عرضه وجود دارد اما تقاضای موثر بالقوه هم بسیار زیاد است به نحوی که میزان عرضه پاسخگوی این تقاضا نیست و در نتیجه صحبت از کاهش قیمت مسکن بی معنی است.در مجموع به نظر نمی رسد در این شرایط شاهد اتفاق خاصی در بازار مسکن باشیم.زیرا درصد کاهش قابل ملاحظه نیست و اکنون نیز بازاری نداریم که سودی معادل سود بانک ها را به متقاضی ارایه کند.
    وی در پاسخ به این که این موضوع در بخش رهن و اجاره تاثیرگذار است یا خیر؛ عنوان می کند: در این بازار هم شاهد تغییرخاصی نخواهیم بود. رهن و اجاره معمولا با افت معاملات مسکن رونق می گیرد و همان طور که گفتم کاهش نرخ سود بانکی تاثیری بر این بخش ندارد.
    زینعلی در پاسخ به این که بازار مسکن را در سال آینده چگونه پیش بینی می کنید؛ می گوید: متغیرهای تاثیر گذار بر بازار مسکن آنقدر زیادند که کنار هم قرار دادن آن ها برای پیش بینی بازار سال آینده کار آسانی نیست.اما در مجموع  می توان گفت در نیمه دوم سال 95 شاهد نشاط اقتصادی خواهیم بود و بازار از این وضعیت سکون خارج می شود.
    وی با تاکید بر این که کاهش نرخ بانکی کار درستی است ؛تصریح کرد: اما این موضوع در کوتاه مدت نتیجه چندانی ندارد.اصولا سیاست های پولی و مالی در دراز مدت نتیجه بخش خواهد بود.
    کاهش نرخ سود، در دراز مدت می تواند تاثیرگذار باشد
    ایرج رهبر از کارشناسان مسکن و رئیس سابق انجمن انبوه سازان نیز دراین باره به خبرنگار عصر ساختمان گفت:شکی نیست که کاهش نرخ سود بانکی به نفع تولید و صنعت است. در چنین شرایطی مردم سرمایه های خود را از بانک ها خارج کرده و به دنبال جایگزین بهتری هستند که سود بیشتری به آن ها عرضه کند.
    این کارشناس هم اعتقاد دارد که میزان کاهش به اندازه ای نیست که باعث خروج سرمایه ها از بانک ها شود و می گوید:کار ساخت و ساز توام با ریسک است و کاهش 2 درصدی نرخ سود بانکی آنقدر نیست که سرمایه گذار این ریسک را بپذیرد و پول خود را از بانک خارج کند.در مجموع می توان گفت کاهش نرخ سود بانکی در کوتاه مدت تاثیر چندانی بر بازارهای مختلف از جمله مسکن ندارد.
    وی در خصوص بازار رهن و اجاره نیزتصریح می کند: صاحبخانه ها بیشتر تمایل دارند از مستاجر پول نقد دریافت کنند و آن را در بانک سرمایه گذاری می کنند.کاهش نرخ سود بانکی نیز بر این موضع دامن می زند.
    وی در خصوص بازار مسکن در سال آینده نیز اظهار می دارد:سال آینده نیز تغییر خاصی اتفاق نمی افند مگر این که شرایط تغییر کند.


    آزاده کاری

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو