مدیران خودروعصر اعتبار

آشپزخانه؛ به سبک ۲۰۱۸

عصر ساختمان- چشم‌انداز طراحی آشپزخانه در سال ۲۰۱۸ در سالیان اخیر و طی گذر از راه‌های پر پیچ و خم طراحی دکوراسیون داخلی تکامل پیدا کرده و به جایی رسیده که یک سبد مجازی شامل هر دوخاصیت طراحی یعنی تکامل و نوآوری را به همگان ارائه می‌دهد.

آشپزخانه؛ به سبک ۲۰۱۸
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان»، در سال 2018 طراحی کلی آشپزخانه توجه‌ها را به سمت ارتقای زیبایی‌شناسی و سلامتی سوق می‌دهد و همچنین سهولت در مراحل آماده‌سازی غذا را بالا می‌برد. در نتیجه، آشپزخانه به اتاقی در خانه تبدیل می‌شود که تمامی احساس‌های پنج‌گانه در آن وجود دارد. اینگونه آشپزخانه‌ها ‌مانند یک آهنربا برای تغذیه روح و جسم عمل می‌کنند. در مطلب زیر نگاهی به طراحی هوشمندانه این آشپزخانه‌ها می‌اندازیم تا ببینیم در آنجا چه می‌گذرد. 

    اگرچه رنگ‌های خنثی در کابینت‌ها به صورت تاریخی فرمانروایی می‌کنند، اما در سال 2018 موارد متعددی در طراحی آشپزخانه‌هاسهیم هستند. آشپزخانه‌های کاملا سفید اگرچه یکدست هستند اما تقریبا تمیز نگه‌داشتنشان غیر‌ممکن است وهمچنین به سرعت دچار رنگ‌رفتگی می‌شوند. تم آشپزخانه در سال 2018 رنگ روشن و خاکستری ملایم است، کرم نیمه‌شفاف نیز ‌روی چوب‌ها با لایه‌های کوچک و نمایان مانند رده‌های خاکی روشن روی آن کار می‌شوند. رنگ خاکستری با سایه‌های معمولی تا تیره در آشپزخانه‌های مد روز حتی گسترده‌تر از سال‌های قبل دیده می‌شوند و اغلب با سفید ملایم ادغام می‌شوند که به‌روزرسانی رنگ‌های مشکی و سفید کلاسیک است. یک رده طلایی باریک که بر روی درهای کابینت کار می‌شود نیز مد جدید برای سال 2018 است.
    رنگ مشکی دوباره مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای سال 2018 بسیار شایع است وهم به عنوان رنگ غالب ( تمام کابینت‌ها) و هم به عنوان رنگ مکمل(‌فقط تزئینات جانبی) کاربرد دارد. استفاده از رنگ‌های متضاد برای ایجاد سبک و طراحی به دو صورت، مورداستفاده قرار می‌گیرد: 1. به عنوان رده‌های روشن و تاریک، 2. به عنوان رده‌های ترکیبی گرم و خنک. ادغام رنگ‌های متضاد در داخل و خارج کابینت‌ها یک فضای جدید همسو با مد روز را در آشپزخانه ایجاد می‌کند.
    بلوط به عنوان یکی از عناصر طراحی برگشته است، نه به عنوان آن الگوهای فریبنده طراحی که در زمان قدیم می‌دیدیم بلکه به صورت مصنوعی، لطیف و هوشمند با بافت‌های کوچک شده و یا شکاف‌های بلوط. ادغام چند رنگ ‌روی کابینت‌های آشپزخانه در روش‌های جدید مورد استفاده قرار می‌گیرد(به عنوان قاب در اطراف درهای کابینت و کشوها یا ترکیبی از چوب‌ها داخل آشپزخانه). نور ملایم ‌روی بلوط سفید نمای جدید دیگری در آشپزخانه است که یادآور کابینت‌های اسکاندیناویایی و بریتانیایی است.
    طرح‌های مشبک همه جا هستند و معمولا هم در رنگ مشکی دیده می‌شوند. تضاد رنگی شبکه‌های مشکی با شیشه‌ها، درهای شیشه‌ای کابینت‌ها، درب آشپزخانه، چارچوب اطراف جزیره و یا در قسمت‌های دیگر کابینت مانند پایه‌ها طراحی می‌شوند. اینگونه طراحی می‌تواند به عنوان یک نگاه صنعتی هم دیده شود.
    به طور کلی، طراحی آشپزخانه در سال 2018 طراحی مدرن به همراه تنوعاتی در تم آن است. آهسته آهسته وسال به سال، در شروع روند طراحی، کاربرد و زیبایی‌شناسی به اندازه برابری سهیم می‌شوند. این بدان معناست که هنر، آثار هنری و زیبایی‌شناسی بصری، سهم بسیار مهم‌تری را به نسبت گذشته دارا هستند.
    دورنمای آشپزخانه‌ها در سال 2018 به علت طراحی مدرن بیشتر سبک سخت و نا‌ملایم‌تری نسبت به گذشته دارند، چراکه رنگ‌های خاکستری، مات و همینطور رنگ‌های بی‌جان در کانترها و لوازم آشپزخانه اجرا می‌شوند و همچنین طرح‌های مشبک و عناصر مشکی نیز ساخته می‌شوند. عناصر طراحی سال 2018 علاوه بر استحکام، ساده نیز هستند.
    در سال‌های اخیر شاید سبک‌های صنعتی بیش از حد مجهز شده باشند اما این سبک‌ها به طرز چشمگیری کاهش به سمت نگاه نامرسوم به مد داشته‌اند که شامل تزئینات جانبی به جای تم‌های کاملا صنعتی شده‌اند.
    سبک مدرن خانه‌های روستایی جای آشپزخانه‌های شیکر (Shaker Kitchen- نوعی طراحی آشپزخانه که در آن از کابینت‌های چوبی بزرگ در محیط آشپزخانه استفاده می‌شود) را که از سال 2004 دیده شده، گرفته که  یک ظاهر فوق‌العاده جدیدی را به همراه خود می‌آورد. ویژگی اینگونه آشپزخانه‌ها عبارت است از: قفسه‌های باز با رنگ‌های متضاد، کابینت‌های بلوطی با رنگ روشن و یا رنگ‌آمیزی کابینت‌ها با رنگ سفید ملایم، عناصر چوبی به همراه خطوط صاف و همچنین دارا‌بودن رویکردی خوشایند که هرچه کمتر بهتر! ساختار ایده آل درب ورودی خانه‌های به سبک مزرعه‌ای مدرن با درهای ورقه‌ای و کشویی است.
    ساده‌گرایی در حال گسترش است، بدان معنا که گرایشی به سمت طراحی ساده وجود دارد که ویژگی اصلی آن گل‌های رنگارنگ و سایر الگوها و رنگ‌های روشن است. اینگونه طراحی در نقطه مقابل طراحی‌های قرینه و موازی است که رنگ‌آمیزی، صمیمیت و احساسات بصری را در قالب طراحی مدرن عرضه می‌کند. در سال‌های اخیر اینگونه طراحی از ایده‌های ساده‌گرایی در دکوراسیون داخلی نشأت گرفته است. گرایش به سمت تندرستی بیشتر یک عقیده است تا یک تصویر ویژه. پنجره‌های بزرگ، صندلی‌های راحت و شاید نیمکت‌های نرم آشپزخانه، فضا برای گیاهان، محصولاتی که نیاز به مراقبت بالا دارند مانند سنگ‌های مصنوعی، فضا برای هنر، عناصر طراحی از طبیعت و همچنین سینک ظرفشویی بزرگ و آب تصفیه‌شده تعدادی از مشخصه‌های یک آشپزخانه است که برای القای حس سلامتی طراحی شده است.  مد کانترهای آشپزخانه برای سال 2018 الگوهای سنگ مرمر است که به‌ویژه در سنگ‌های مصنوعی دیده می‌شود و از زمان قدیم محبوب بوده است. الگوی سنگ‌های مرمر به صورت کاملا خلاقانه به شکل انفجار طراحی شده که از سنگ مرمر الهام گرفته شده درحالی‌که مصنوعی هستند. کانترهای چوبی نیز در سال 2018 جایگاه ویژه‌ای‌ دارند، که به آرامی زیبایی‌شناسی نوین را در فضا پراکنده می‌کنند. سنگ‌های مصنوعی کانتر برای سال 2018 اگر سنگ مرمر نباشند، به رنگ خاکستری، با بافت‌های سیمانی نرم و خال خال، چرم‌کاری ‌روی محیط پیرامون و سنگ‌های به رنگ خاکی است.
    فلزآلات در کابینت‌های آشپزخانه تقریبا ادغامی از مواد مختلف است، دستگیره کابینت‌ها با فلزات مات و ابزار تزئیناتی ترکیب می‌شوند. فلزات تیره و تم تضاد روشن/تاریک در سال 2018 بسیار رایج خواهند بود.
    رنگ طلایی برای شیرآلات، درهای کابینت و سایر عناصر طراحی به‌زودی از مد نمی‌افتد. آنها با خاکستری هم خوب هستند و یک منظره با اصالت را در آشپزخانه فراهم می‌آورند. رنگ طلایی مشعل اجاق گازها را به صورت جالبی می‌پوشاند که با بقیه لوازم آشپزخانه که طلایی رنگ است، ست می‌شود. فلزات ترکیبی در آشپزخانه‌های امسال به قدرت به کار خود ادامه می‌دهند.
    سینک‌های آشپزخانه بنا به دلایل متعددی بزرگ هستند و بزرگ‌تر هم می‌شوند. تعدد لوازم سینک این اجازه را می‌دهند تا مراحل تهیه غذا به سرعت صورت پذیرد در حالی‌که یک جزء بسیار مهم در آشپزخانه هم به شمار می‌روند. ‌‌روی سینک‌های بزرگ دو عدد شیر آب نصب می‌شود که مشخص می‌کند بیش از یک نفر به صورت همزمان می‌تواند از سینک استفاده کنند و همچنین دسترسی به حاشیه سینک را برای نظافت بهتر مهیا می‌کند، این نکات یک شرایط ایده‌آل برای آشپزخانه‌های کوچک است. گفتنی است این سبک از طراحی لایق تداوم بیشتر است. سینک‌های ضد‌زنگ بسیار رایج هستند و همچنین شیرآلاتی که با سینک هماهنگ می‌شوند به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که انعطاف‌پذیری بالایی دارند.
    هنوزعناصر طبیعی چوبی را در آشپزخانه‌ها مشاهده می‌کنیم، اینگونه طراحی در کف آشپزخانه‌ها هم اجرا شده است. همانگونه که در بالا ذکر شده، کانترهای چوبی در حال گسترش هستند، قفسه‌بندی با چوب‌های ضخیم و استفاده بیشتر از سبک درهای بافت‌گونه با لکه‌های تمام یا نیمه‌شفاف از عناصر طراحی زیبا در طراحی آشپزخانه‌های مرسوم در سال 2018 هستند.
    «بک اسپلش»ها (backsplashes) به طور کلی به منظور صداگیری عمل می‌کنند اما علاوه بر آن جلوه‌های تصویری زیبایی در طراحی ایجاد می‌کنند. اگرچه سنگ‌های مصنوعی با نقش‌های ملایم محبوب هستند اما برای ‌بک‌اسپلش‌ها، کاشی‌ها هم در ابعاد بسیار کوچک و همچنین در ابعاد بزرگ‌تر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.
    روی هم رفته، طراحی آشپزخانه برای سال 2018 برای انتخاب عناصر متعدد و هیجان‌انگیز طراحی به نظر بسیار جالب می‌آید.

    *مترجم: پروانه احمدی

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو