مدیران خودروعصر اعتبار

افزایش ۲۰درصدی قیمت فایل‌های اجاره مسکن

عصر ساختمان :رکود طولانی مدت بازار مسکن، برخی مالکان را دچار توهم کرده است به گونه‌ای که معتقدند رهن یا اجاره دادن واحدهای مسکونی به قیمت فعلی، به زیان آنهاست.

افزایش ۲۰درصدی قیمت فایل‌های اجاره مسکن
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از اقتصاد آنلاین ،به اعتقاد یکی از مشاوران املاک، در شرایط فعلی دلیلی برای افزایش قیمت رهن و اجاره وجود ندارد اما رکود طولانی مدت بازار مسکن، برخی مالکان را دچار توهم کرده است به گونه‌ای که متناسب با تقاضا عرضه نمی‌کنند و معتقدند رهن یا اجاره دادن واحدهای مسکونی به قیمت فعلی به زیان آنهاست و باید عدم افزایش قیمت مسکن را با افزایش رهن و اجاره جبران کنند.

     اگر سری به بنگاه‌های مشاور املاک بزنید در ساده ترین پرسش و پاسخ متوجه خواهید شد که این‌روزها موجران یا همان مالکانی که خانه‌های خود را اجاره می‌دهند اقدام به افزایش مبلغ رهن و اجاره‌بهای فایل‌های خود کرده‌اند و به طور متوسط رهن و اجاره را بیش از 10 درصد افزایش داده‌اند.

    افزایش قیمت رهن و اجاره فایل‌های مشاوران املاک در یکی از مناطق مرکزی تهران از 10 تا 20 است که همگی به درخواست مالکان بوده و مشاوران املاک آن‌را واقعی نمی‌دانند با این وجود اختیار تعیین قیمت با مالک است و مشاوران نقشی در کاهش یا افزایش آن ندارند.

    براساس گزارش میدانی از چند بنگاه مشاور املاک در منطقه 11 تهران، اقیمت کثر فایلهای رهن و اجاره تغییر کرده است و تقریبا مالکان از قیمتهای جدید کوتاه نمی آیند. برای مثال یک واحد آپارتمانی 46 متری، طبقه سوم، بدون پارکینگ و انباری با عمر 11 سال به مبلغ 46 میلیون تومان برای رهن به بنگاه‌ سپرده شده است. گرچه مسئول بنگاه اظهار می‌کند که قیمت رهن این واحد آپارتمانی در بازار روز حدود 38 تا 40 میلیون است اما قیمت نهایی همان است که مالک گفته و حاضر به کاهش آن نشده است.

    به گفته مسئول مشاور املاک، دیوار به دیوار این آپارتمان، یک واحد آپارتمانی نوساز 46 متری، طبقه دوم، با پارکینگ، انباری و آسانسور بوده که یک ماه پیش به مبلغ 46 میلیون تومان رهن داده‌ شده است و مالک آپارتمان کناری هم بدون توجه به مزیت‌های این آپارتمان نوساز قصد دارد قیمت آن را ملاک قرار دهد و واحد خود را به همان قیمت اجاره دهد.

    براساس اظهارات مشاوران املاک منطقه 11، در ورزهای اخیر مالکان تلاش می‌کنند بدون در نظر گرفتن مزیت‌های املاک مشابه، بالاترین قیمت‌های رهن داده‌ شده در منطقه را ملاک تعیین رهن واحد خود قرار دهند و گرچه این کار از اساس رد و اشتباه است اما با همه گیر شدن این موضوع، کلیت بهای رهن و اجاره در حال افزایش است.

    براساس این گزارش تاکنون مراجعه کنندگان به مشاوران املاک زیر بازار افزایش قیمت رهن و اجاره توسط مالکان نرفته‌اند اما از دیگر سو تعداد قراردادهای رهن و اجاره در یک ماه اخیر نیز به شدت افت کرده است و متقاضیان بیشتری در جستجوی خانه، بلاتکلیف شده و به مشاوران املاک مراجعه می‌کنند.

    صاحب یکی از واحدهای آپارتمانی که قیمت رهن و اجاره واحد سپرده شده خود به بنگاه را 15 درصد افزایش داده است، گفت: این افزایش قیمت منطقی است چراکه در طول یک سال گذشته قیمت ملک نه تنها افزایش نداشته بلکه به دلیل رکود کاهش نیز داشته است از طرفی در ابتدای خرداد سال آینده که دوباره نقل و انتقال مستاجران رونق می‌گیرد هیچ آپارتمانی با قیمت امروز اجاره داده نمی‌شود و قیمت رهن و اجاره از قیمتی که ما امروز پیشنهاد داده‌ایم بالاتر خواهد بود.

    وی با بیان اینکه این آپارتمان را به عنوان سرمایه‌گذاری خریده است، افزود: وقتی این سرمایه گذاری زیان ده باشد نمی‌توانم رهن و اجاره کمی بگیرم بلکه باید با گرفتن رهن و اجاره بیشتر، بخشی از زیان رکود را جبران کنم.

    آنگونه که یکی دیگر از مشاوران املاک می‌گوید برخی از مالکان بر این تصورند که به‌زودی بازار مسکن شاهد هجوم خریداران خواهد بود از این رو قیمت رهن و اجاره واحدهای خالی خود را بالا می‌برند تا پس از هجوم خریداران، بتوانند با استناد به قیمت رهن و اجاره، قیمت بالاتری را برای فروش ملک خود پیشنهاد دهند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو