مدیران خودروعصر اعتبار

بهار عمرانی پایتخت در راه است...

سیر تا پیاز پروژه‌های عمرانی پایتخت از زبان معاون شهردار تهران

عصر ساختمان:معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با تشریح کارنامه عملکرد امسال و اولویت‌های اجرایی سال آینده این حوزه، درباره پروژه‌های آماده بهره‌برداری در بهار ۹۵، علت تأخیر در تکمیل مرمت محوطه برج آزادی و عدم واگذاری پروژه پارکینگ نیایش به بخش خصوصی توضیح داد.

سیر تا پیاز پروژه‌های عمرانی پایتخت از زبان معاون شهردار تهران
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از تسنیم، علیرضا جاوید، ضمن تشریح عملکرد عمرانی شهرداری تهران در سالی که گذشت و برنامه سال آینده معاونت تحت امر خود، اظهار کرد: در ابتدای سال 1394 پروژه‌های شهری و فراشهری که معاونت فنی و عمرانی اجرای آن را پیگیری می‌کند در کمیسیون عمران و زیرساخت‌های شهرداری تهران اولویت‌بندی شد. بر این اساس تعدادی از پروژه‌ها در اولویت نخست اجرا در سال جاری قرار گرفتند و مراتب دوم و سوم اولویت نیز مشخص شد.

    به گفته وی، احداث تقاطع غیرهمسطح بزرگراه‌های امام علی‌(ع) و صیاد شیرازی و بلوار ارتش در محدوده منطقه یک در اولویت نخست اجرا قرار داشت و فاز نخست آن که شامل احداث دو دستگاه پل شرقی و غربی تقاطع ارتش ـ صیاد بود، در بهمن‌ امسال به بهره‌برداری رسید.

    وی با بیان اینکه بقیه پل‌ها و رمپ‌های جهتی این پروژه نیز تا مهر 1395 به بهره‌برداری خواهد رسید، خاطرنشان کرد: در حال حاضر عملیات اجرایی بر تکمیل دسترسی بزرگراه امام علی(ع) شمال به سمت ارتش ــ غرب و اقدسیه و همین طور امتداد بزرگراه صیاد به سمت محور بلوار ارتش متمرکز است.

    جاوید خاطرنشان کرد: بهره‌برداری از این پروژه به صورت فاز به فاز صورت می‌گیرد و هر بخش که پس از تکمیل قابلیت بهره‌برداری داشته باشد زیر بار ترافیکی قرار خواهد گرفت.

    معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با اشاره به اینکه اولویت دوم این معاونت در سال 1394 تکمیل امتداد محور بزگرراه شهید حکیم در بخش حدفاصل بزرگراه آزادگان تا بوستان چیتگر بوده است، گفت: این محور شامل 3.5 کیلومتر از ادامه بزگرراه در شرق تونل شهدای غزه، تونل دو قلو به طول یک کیلومتر و 9 کیلومتر مسیر بزگرراهی در محدوده غرب تونل قرار دارد.

    علت تأخیر در بهره‌برداری از تونل امتداد بزرگراه حکیم

    جاوید با اشاره به پیشرفت بیش از 90 درصدی پروژه تونل امتداد بزرگراه شهید حکیم موسوم به تونل شهدای غزه، اظهار کرد: ساخت ادامه این بزرگراه و تقاطع‌های غیرهمسطح کاروانسرا سنگی یک و 2 و نیز 10 تقاطع غیرهمسطح محور حکیم حداکثر تا پایان نیمه اول سال آینده به سرانجام خواهد رسید؛ ضمن اینکه فاز نخست این پروژه که شامل برقراری اتصال کامل میان جاده مخصوص کرج و اتوبان تهران ــ کرج است، تا پایان بهار 1395 به بهره‌برداری می‌رسد.

    وی در خصوص دلایل تأخیر در اتمام پروژه تونل حکیم که قرار بود دهه فجر امسال زیر بار ترافیکی قرار بگیرد، توضیح داد: کار سازه‌ای تونل به سرانجام رسیده است اما بهره‌برداری از تونل معطوف به تکمیل بزرگراه در دو سوی شرق و غرب تونل است.

    جاوید با تأکید بر این‌که تونل شهدای غزه با تجهیزات کامل به بهره‌برداری خواهد رسید، اظهار کرد: جت فن‌های تونل نصب شده است و راه‌اندازی مرکز مانیتورینگ تونل نیز در حال پیگیری است.

    وی سومین پروژه اولویت‌دار سال 1394 در معاونت فنی و عمرانی را ساخت تونل هوادهی در مجاورت تونل نیایش عنوان کرد و گفت: پیشرفت فیزیکی این تونل از مرز 90 درصد عبور کرده و در بهار 1395 آماده بهره‌برداری خواهد شد.

    جاوید درباره این پروژه توضیح داد: تونل هوادهی یک مسیر سواره رو به منظور ارتقای ایمنی و امکان خدمت رسانی در صورت وقوع حوادث طراحی شده است که 800 متر طول دارد و یک دسترسی جانبی برای مواقع اضطراری محسوب می‌شود.

    معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران وعده داد این پروژه نیز در بهار سال 1395 مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

    وی در ادامه احداث تاج دریاچه شهدای خلیج فارس را در زمره پروژه‌های در دست اجرای سال جاری عنوان کرد و افزود: تاج سد یک سازه نمادین و قوسی شکل نظیر پل طبیعت است که به صورت مکمل روی سد دریاچه در دست اجرا قرار گرفت و رو به پایان است.

    مهر تأیید مرکز تحقیقات ساختمان بر طرح بهسازی محوطه برج آزادی

    مرمت و بهسازی محوطه اطراف میدان و برج آزادی یکی دیگر از پروژه های اولویت دار سال جاری بود که معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران درباره روند اجرا و علت تأخیر در تکمیل آن توضیح داد: حل مشکل نشت آب و سیستم آبیاری فضای سبز این محوطه در قالب یک پروژه عمرانی دنبال شد که فاز نخست آن در بهمن به سرانجام رسید و خوشبختانه اختلالی در برگزاری مراسم 22 بهمن امسال رخ نداد. اما از آنجا که در سال های گذشته تجربیات ناموفقی در اطراف برج آزادی صورت گرفته بود، مرکز تحقیقات ساختمان خواستار بررسی طرح جدید پیش از اجرا بود و این فرایند موجب تأخیر در زمان‌بندی پیش‌بینی شده پروژه شد. با این حال قطعا در بهار پیش رو محوطه میدان و برج آزادی وضعیت مناسبی پیدا می‌کند و مشکلات قبلی در اطراف این سازه هرگز تکرار نخواهد شد.

    به گفته جاوید، احداث زیرگذر جوادیه به دنبال مشکلاتی که بعد از بهره‌برداری از پل جوادیه برای مردم این محله ایجاد شد، در اولویت بعدی پروژه‌های عمرانی قرار گرفته و اکنون پیشرفت فیزیکی آن از مرز 90 درصد عبور کرده است و در ماه‌های نخست بهار 1395 مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

    بهره‌برداری از تصفیه خانه دریاچه شهدای خلیج فارس قبل از فصل آبگیری

    معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران از احداث پروژه تصفیه خانه دریاچه شهدای خلیج فارس به عنوان یکی از اولویت های ویژه اجرایی در شهرداری تهران یاد کرد که هر چند از زمان‌بندی عقب است اما به اعتقاد او در سال 1394 پیشرفت قابل قبولی داشته و در بهار 1395 آماده بهره‌برداری خواهد شد.

    جاوید در این رابطه خاطرنشان کرد: تصفیه خانه دریاچه شهدای خلیج فارس قطعاً در فصل آبگیری دریاچه یعنی  ایام آذر و دی سال 1395 مورد استفاده قرار گرفت تا آب ورودی دریاچه تصفیه شود.

    وی احداث ساختمان جایگزین دیوان عدالت اداری را از پروژه‌های در دست تکمیل معاونت فنی و عمرانی در سال جاری توصیف کرد که طبق زمان‌بندی تکمیل و به دیوان تحویل شد.

    جاوید از تعریض پل ستارخان به عنوان یکی دیگر از پروژه‌هایی که در سال 1394 به سرانجام رسید و زیر بار ترافیکی قرار گرفت یاد کرد و گفت: با بهره‌برداری از این پروژه در بهمن‌ امسال، کاهش چشمگیر ترافیک تقاطع شیخ فضل‌الله ــ ستارخان را به دنبال داشته است.

    300 میلیارد معارض ملکی راه بزرگراه دولت‌آباد را سد کرده است

    وی در ادامه به تشریح پروژه‌های اولویت دار سال آینده معاونت فنی و عمرانی پرداخت و اظهار کرد: احداث ادامه محور دولت‌‌آباد در دستور کار شهرداری قرار دارد و در بخش‌هایی از پروژه، جبهه‌های کاری فعال است اما در نقاطی که به دلیل وجود معارض ملکی امکان فعالیت وجود ندارد، پروژه متوقف است. به این ترتیب عملیات عمرانی در تقاطع دولت‌آباد با جاده امام رضا (ع) در حال پیشرفت است.

    جاوید از رفع یکی از معارضان ملکی این پروژه از طریق تأمین مالی با حمایت بانک شهر خبر داد که گشایش خوبی در این پروژه ایجاد کرد اما گفت: هنوز حدود 300 میلیارد تومان از معارضان دولت‌آباد در محدوده منطقه 15 باقی مانده است که متناسب با اعتبارات مصوب بودجه در سال آینده نسبت به تملک آنها اقدام خواهد شد.

    معاون شهردار تهران احداث شاخه غربی ادامه بزرگراه یادگار امام (ره) به سمت میدان فتح و ساخت تقاطع غیرهمسطح شمال به شمال این بزرگراه را در صورت رفع معارضان ملکی در اولویت پروژه‌های عمرانی سال آینده توصیف کرد و افزود: توافق اولیه برای رفع معارض پادگان جی با وزارت دفاع و ارتش صورت گرفته است و به نظر می‌رسد در سال آینده امکان تسریع در اجرای این پروژه نیز فراهم شود.

    بخش خصوصی پارکینگ نیایش را اجرا نمی‌کند

    جاوید سپس به بیان پروژه‌هایی که در مرتبه دوم اولویت اجرایی در سال آینده قرار گرفته‌اند پرداخت و در این رابطه توضیح داد: ساخت پارکینگ و مسجد برج میلاد که فعلاً در مرحله خاکبرداری و پایدارسازی گود قرار دارد، احداث چند دستگاه پارکینگ طبقاتی در منطقه 11 و نیز پارکینگ زیرسطحی طبقاتی نیایش در زمره این پروژه‌هاست.

    آن گونه که معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران گفته است، اولویت مدیریت شهری از ابتدا برای اجرای پروژه پارکینگ نیایش استفاده از مشارکت بخش خصوصی بود اما موفق به جلب مشارکت نشد و به این ترتیب قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا اجرای آن را برعهده گرفته است.

    سرنوشت تونل صیاد در سال 1395

    وی در خصوص احتمال اجرای پروژه تونل شهید متوسلیان در امتداد بزرگراه شهید صیاد شیرازی در سال آینده توضیح داد: یک سرمایه‌گذار بخش خصوصی که قصد داشت این پروژه را با استفاده از فاینانس اجرا کند، اعلام آمادگی کرده و مذاکرات اولیه صورت گرفته بود اما شورای شهر تاکید دارد که اجرای این پروژه صرفاً در قالب قرارداد B.O.T (طرح، اجرا، بهره‌برداری) اجرایی شود و در نتیجه مشارکت با مورد مذکور منتفی شد.

    به گفته جاوید، در مصوبه بودجه سال آینده برای ادامه مطالعات و پیگیری طراحی این تونل اعتباراتی پیش‌بینی شده است اما در صورتی که سرمایه‌گذار متقاضی اجرای پروژه به صورت B.O.T جذب شود و نظر شورا جلب شود، امکان آغاز اجرای آن در سال آینده وجود دارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو