مدیران خودروعصر اعتبار

عمان از خورشید نفت می‌گیرد

عصر ساختمان- در حالی که کشورهای زیادی در جهان به انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر روی آورده‌اند، خبرهای منتشر شده حاکی از این است که کشورعمان نیز تصمیم گرفته است از انرژی خورشیدی استفاده‌ای جدید داشته و در صنایع نفت از آن بهره ببرد.

عمان از خورشید نفت می‌گیرد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از اقتصادآنلاین، نیاز روزافزون به منابع انرژی و سالم نگهداشتن محیط زیست، کاهش آلودگی هوا، محدودیت های برق‌رسانی و تأمین سوخت برای نقاط روستایی دور افتاده و… استفاده از انرژی های نو مانند، انرژی آب, انرژی باد، انرژی خورشید، انرژی هیدروترمال، و… روز به روز از جایگاه و اهمیت ویژه‌ای برخوردار شده و مصارف جدیدی برای آن ایجاد می شود.

    این در حالی است که کشورهای بسیاری اقدام به بهر‌ه‌برداری از انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر هستند. همچنین کشور عمان نیز تصمیم دارد از انرژی حاصل از نیروگاه‌های خورشیدی در صنایع نفتی (استخراج و تولید) خود بهره ببرد.

    از این رو عمان خود را برای ساخت یکی از بزرگ‌ترین نیروگاه‌های خورشیدی دنیا آماده می‌کند. از این نیروگاه برای تولید برق استفاده نخواهد شد و هدف از ساخت این نیروگاه تنها جوشاندن آب به منظور تولید نفت است. این نیروگاه خورشیدی که میراه نام دارد یک گیگاوات انرژی تولید خواهد کرد که برای تولید نفت استفاده خواهد شد.

    میراه شامل ردیف‌هایی از آینه‌های منحنی خواهد بود که به سمت لوله بویلر پرشده با آب تنظیم شده‌اند. بخار تولید شده از طریق این نیروگاه برای نرم کردن نفت سنگین  استفاده می‌شود تا پمپاژ آن به سطح زمین با سهولت بیشتری انجام گیرد. نیروگاه میراه هر ساله 5,6 تریلیون بی‌تی‌یو گاز طبیعی صرفه‌جویی خواهد کرد. چنین مقداری می‌تواند انرژی لازم برای خانه‌های 209000 نفر در عمان را تأمین کند. ظرفیت تولیدی نیروگاه خورشیدی میراه 6000 تن بخار خواهد بود که مقدار مصرف گاز را تا 80 درصد کاهش می‌دهد. از بخار تولید شده این نیروگاه در ازدیاد برداشت از میدان نفتی امل غربی استفاده خواهد شد.

    مساحت پروژه‌ میراه 3 کیلومتر مربع  و هزینه‌ طراحی و ساخت آن حدود 600 میلیون دلار برآورد شده است. شرکت توسعه نفت عمان هم‌اکنون در همکاری با شرکت گلس پوینت، فاز نخست پروژه میراه را به پایان رسانده است. شرکت توسعه نفت عمان قصد دارد با فعالیت بیشتر در زمینه مدیریت آب و انرژی‌های تجدیدپذیر، از شرکتی ناظر بر صنایع نفت و گاز به شرکتی ناظر بر منابع انرژی تغییر ماهیت دهد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار