مدیران خودروعصر اعتبار

شناسایی ۱۴میلیون ساختمان برای اجرای یکسان سازی نشانی استاندارد

عصر ساختمان- معاون برنامه ریزی و توسعه شرکت پست جمهوری اسلامی پروژه یکسان سازی نشانی ملی ایرانیان را کلید ورود به دولت الکترونیک در بخش املاک دانست و از به پایان رسیدن کار شناسایی ۱۴ میلیون ساختمان تا اردیبهشت ماه امسال خبر داد.

شناسایی ۱۴میلیون ساختمان برای اجرای یکسان سازی نشانی استاندارد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایرنا، ایرنا از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سیدمجتبی نصیری افزود: 14 میلیون ساختمان در نقاط شهری و 6 میلیون در نقاط روستایی وجود دارد که تا پایان اردیبهشت امسال کار شناسایی 14 میلیون ساختمان در نقاط شهری به پایان خواهد رسید و تلاش می شود مختصات جغرافیایی نقاط روستایی نیز در نیمه دوم سال 95 شناسایی و تعیین شود.
    وی گفت: حدود 46 میلیون رکورد اطلاعات مربوط به مکان‌های کشور تا به امروز در پرونده نشانی شرکت پست موجود است.
    نصیری پروژه یکسان سازی نشانی کد پستی ایرانیان( GNAF ) را سامانه نشانی دهی براساس اطلاعات جغرافیایی دانست و یادآورشد: سال 1376 قانون الزام اختصاص کد پستی تصویب و براساس آن شرکت پست مکلف شد به همه مکان‌های کشور اعم از شهری و روستایی کد شناسایی یکتا بدهد که با آن، مکان‌ها مشخص می شد و این کد با کد ملی نیز همراه بود.
    معاون برنامه ریزی و توسعه شرکت پست به ماده 27 قانون‌ ضوابط فنی و توسعه دولت الکترونیک اشاره کرد که پست را ملزم به تحقق یکسان سازی نشانی (جی نف )کرده است و افزود:‌ تیرماه 94 آیین نامه اجرایی طرح نشانی استاندارد مکانی ملی که توسط ریاست جمهور مصوب شده بود، ابلاغ شد که در آن روش اجرایی کار و تکالیف دستگاه ها مشخص شده است.
    وی ادامه داد: شرکت پست در بررسی های طولانی و با توجه به گستردگی کار همه مکان‌های کشور را شناسایی کرده و به آنها، در نقاط شهری و روستایی، کدپستی ده‌ رقمی اختصاص داده است.
    نصیری پروژه نشانی استاندارد ملی مکانی را کاری فرابخشی دانست که تنها شرکت پست مجری آن است و افزود: وقتی فایل نشانی مبتنی برGNAF حذف شود نشانی‌ها مبتنی بر نقشه می‌شود(تا قبل از این نشانی‌ها متن بود) که با انجام این طرح هر نشانی با شماره کدپستی را می‌توان روی نقشه نشان داد.
    وی با بیان اینکه دستگاه هایی که با مکان سر و کار دارند، می‌توانند از این سیستم محل مورد نظر را بر اساس کدپستی، تعیین کنند خاطرنشان کرد، اگر دستگاه های امدادی و انتظامی از این سامانه استفاده کنند، خواهند توانست از محل تلفن ، مکان را تشخیص دهند.
    معاون برنامه ریزی و توسعه شرکت پست به آماده شدن سامانه از اردیبهشت سال 94 اشاره کرد و گفت: در استان های کرمان، قم، خوزستان، کار تعیین مختصات جغرافیایی کدهای پستی به عنوان پایلوت آغازشد و به مناسبت 17 مهر در روز جهانی پست مابقی استان‌ها هم شروع به اجرای این پروژه کردند و در سامانه تحت وب حدود 700 اپراتور روی این سامانه کار می‌کردند.
    نصیری عنوان کرد: تعیین مشخصات جغرافیایی 25 استان تا پایان سال 94 به پایان رسیده و فقط 6 استان باقی مانده است که تا پایان اردیبهشت ماه امسال پایان می یابد. به عبارت دیگر تا پایان سال گذشته 90درصد پروژه به اتمام رسیده و 10 درصد باقی مانده نیز تا پایان اردیبهشت ماه امسال به پایان می رسد.
    وی یادآورشد، تاکنون برای این پروژه و بهنگام سازی آن 200 میلیارد ریال (20 میلیارد تومان) هزینه شده است.
    معاون برنامه ریزی شرکت پست یکی از نیازهای اجرای پروژه را تامین نقشه های مورد نیاز دانست و گفت: چون GNAF بر اساس نقشه کار می کند لازم است نقشه های مورد نیاز برای این سامانه تامین شود.
    وی با بیان اینکه بر اساس آیین نامه، سازمان نقشه برداری باید نقشه های مورد نیاز را تامین کند افزود: استانداری ها نیزمکلف شده اند از طریق شهرداری ها و بنیاد مسکن، این نقشه ها را در اختیار این سامانه قرار دهند و این موضع نیازمند تعامل بین دستگاهی برای دستیابی به نقشه‌های موجود است.
    نصیری یکی از چالش های اجرای پروژه را وجود‌ معابر بدون نام یا معابر با نام‌های مشابه و ساختمان‌های فاقد پلاک شهرداری در کشور دانست چرا که اجزای اصلی نشانی نام معبر و پلاک شهرداری است که بایدنشانی ‌ها کامل شوند.
    وظیفه کمیته مدیریت نشانی آن است که با همکاری شوراهای شهر و با استانداری‌ها ، معابر بدون نام را نامگذاری و تعیین تکلیف کنند و ساختمان‌های بدون پلاک را نیز شهرداری ها تعیین پلاک کنند.
    معاون برنامه ریزی شرکت پست بیان کرد: وظیفه کمیته نقشه نیز جمع آوری نقشه‌های کشور است که در نهایت در اختیار این سامانه قرار گیرد.
    وی با بیان اینکه تعیین مختصات جغرافیایی در تهران تکمیل شده است، افزود: امسال با همکاری سازمان فناوری اطلاعات این سرویس آماده و در واحدهای شهری، در اختیار دستگاه های متقاضی قرار می گیرد.
    نصیری با بیان اینکه این سرویس در حال آماده سازی و تکمیل است، ادامه داد: تاکنون 3 جلسه کارگروه راهبری تشکیل شده و مسئول کارگروه، شرکت پست است و اعضای آن سازمان فناوری ، سازمان ثبت اسناد ، سازمان نقشه‌برداری، سازمان همیاری شهرداری ها و دهیاری‌های کشور ، مرکز آمار و .. هستند .
    پیش از این حسین مهری مدیرعامل شرکت پست در گفت و گو با ایرنا تکمیل روند بهنگام سازی اطلاعات همه مکان های شهری و روستایی کشور در 6 ماه ابتدای امسال را یکی از مهمترین برنامه های این شرکت برای سال 1395 عنوان کرده بود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو