مدیران خودروعصر اعتبار

پیش‌خرید مسکن توسط خانه اولی‌ها بدون انتظار

عصر ساختمان- سیاست ایجاد شهرهای جدید در ۳۰ سال گذشته سرریز جمعیت کلانشهرها بود. از آن زمان ۱۶ شهر جدید در کشور تشکیل شده که اکنون جمعیتی در حدود یک میلیون نفر دارد و آن طور که حبیب‌الله طاهرخانی معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس شرکت عمران شهرهای جدید می‌گوید ظرفیت جمعیت پذیری شهرهای جدید حدود ۴ میلیون نفر است.

پیش‌خرید مسکن توسط خانه اولی‌ها بدون انتظار
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان»  به نقل از ایران آنلاین، رشد جمعیت در این شهرها 13 درصد است که پیش‌بینی شده تا 5 سال آینده به 20 درصد برسد. حمل و نقل و دسترسی نداشتن آسان شهرهای جدید به شهرهای مادر مهمترین مشکلی بود که شهرهای جدید را از هدف اولیه آن دور کرد. دولت با توسعه حمل و نقل حومه‌ای قصد دارد شهرهای جدید را به مرکز کلانشهرها متصل کند تا اسکان جمعیت در شهرهای جدید به‌صورت کامل انجام شود.
    افتتاح 16 هزار مسکن مهر در شهریور
    می‌توان گفت یکی از موانع توسعه شهرهای جدید ساخت 400 هزار مسکن مهر در این شهرها بود که تمام تسهیلات ساخت و تجهیز را به خود جلب کرد و مانع توسعه همه جانبه این شهرها شد. به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی در هفته دولت 16 هزار واحد مسکن مهر شهرهای جدید افتتاح می‌شود که مجموع آن به 270 هزار می‌رسد. پردیس با 5 هزار و 400 واحد و پرند با 4 هزار واحد بیشترین تعداد واحد افتتاحی را در شهریور دارند.
    جزئیات ساخت و ساز 50 هزار مسکن در شهرهای جدید
    با پایان کار مسکن مهر در بیشتر شهرهای جدید، دولت برنامه مسکنی جدیدی برای توسعه و افزایش جمعیت پذیری این شهرها در دست اجرا دارد که ساخت 50 هزار واحد که هدف آن عمدتاً اقشار متوسط است از آن جمله است. به گزارش خبرنگار «ایران» معاون وزیر راه و شهرسازی در یک نشست خبری گفت: این برنامه با شروع به ساخت 10 هزار واحد از هفته دولت رسماً کلید می‌خورد و تا 22 بهمن ساخت 40 هزار واحد دیگر نیز شروع می‌شود. عملیات اجرایی این پروژه‌ها در شهرهای جدید صدرا، بهارستان، فولادشهر، مجلسی در اصفهان، اندیشه، پرند در تهران، هشتگرد در البرز، گلبهار در خراسان و مهاجران و امیرکبیر در استان مرکزی و سیراف عسلویه آغاز می‌شود. طاهرخانی در توضیح جزئیات طرح گفت: این ساخت به صورت مشارکت مدنی با سازندگان خواهد بود یعنی زمین و پروانه را شرکت عمران تأمین می‌کند و هزینه ساخت با سازندگان است  یا به صورت صندوق زمین و ساختمان اجرا می‌شود.
    خانه اولی‌ها در اولویت واگذاری واحدها
    معاون وزیر راه گفت: این واحدها به مساحت حدود 100 متری ساخته می‌شود و نظام اجرایی به این گونه است که در قالب قرارداد مشارکت این کار را انجام می‌دهند، انبوه‌سازان با شرکت عمران وارد مشارکت می‌شود و هزینه‌های ساخت را پرداخت می‌کنند. در پایان کار، واحدها بین شرکت عمران شهرهای جدید و شرکا تقسیم می‌شود. البته در حال مذاکره با بانک مسکن هستیم تا لیست مسکن اولی‌ها را که سپرده‌گذاری کرده‌اند به عرضه این واحدها متصل کنیم تا این افراد واحدها را پیش خرید کنند. بانک پذیرفته تا وام خانه اولی‌ها به تدریج وارد پروژه‌ها شود و به این ترتیب خانه اولی‌های متقاضی نیازی به خواب یکساله سرمایه در بانک مسکن ندارند. به گفته طاهرخانی 10 هزار واحدی که قرار است در قالب طرح تولید و عرضه مسکن هفته دولت آغاز شود، تسهیلات با نرخ سود 18 درصد است و برای سازندگان صرفه اقتصادی دارد.
    واگذاری واحدها در قالب مسکن اجتماعی
    مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید افزود: بخشی از واحدهایی که مربوط به ما است را همزمان با سازندگان که پیش‌فروش می‌کنند، واگذار می‌کنیم. اما موضوع این است که قصد داریم سهم خود را در قالب برنامه وزارتخانه استفاده کنیم. مثلاً سهم خود را به بنیاد مسکن قرار بدهیم که در قالب مسکن استیجاری استفاده کند. این موضوعات تابع عرضه مالی اقتصادی خواهد بود ولی قطعاً بخشی از واحدها را در اختیار مسکن اجتماعی قرار می‌دهیم.
    کلنگ زنی سیراف و تیس در هفته دولت
    توسعه مکران برنامه راهبردی دولت در جنوب کشور است که با ساخت شهرهای جدید قرار است جمعیت به سواحل جنوبی سرریز شود. مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در خصوص ساخت شهرهای جدید در سواحل مکران گفت: همزمان با هفته دولت، قصد انجام عملیات احداث شهر جدید سیراف در عسلویه برای نیاز مسکن شاغلان صنعت نفت و گاز آن منطقه را داریم. همچنین شرکت عمران تیس در منطقه چابهار، فعالیت خود را آغاز می‌کند. علاوه بر این، برنامه شهرهای جدید مکران در جاسک، کوش در پارسیان و تابناک در منطقه لارستان را در دستور کار داریم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو