مدیران خودروعصر اعتبار

روستاهایی که به هم پیوست و کلانشهر شد

عصر ساختمان- سرپرست شهرداری و شهردار منتخب کرج گفت: بافت‌های فرسوده کرج به موازات بافت مدرن شهری و طی چند دهه شکل گرفته بنابراین نمی‌توان انتظار داشت که این بافت‌ها ظرف چند ماه ساماندهی شود.

روستاهایی که به هم پیوست و کلانشهر شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، علی اصغر کمالی‌زاده در جلسه امروز چهارشنبه دوم آبان ماه شورای شهر کرج، با اشاره به وضعیت بافت‌های فرسوده شهر اظهار کرد: حدود 50 سال پیش کرج باغشهری بود که از روستاهای مختلف تشکیل شده بود و با افزایش ناگهانی جمعیت در طول زمان شکل کلانشهر به خود گرفت.

    وی بیان کرد: بسیاری از مناطق کرج مثل حصارک بالا، صوفی آباد، حیدرآباد، اخترآباد و ... دارای بافت سنتی بودند که طی این سال‌ها در قالب بافت فرسوده توسعه یافته‌اند.

    وی توضیح داد: واقعیت این است طی سال‌های گذشته بافت فرسوده در کرج موازی با بافت مدرن شهری توسعه داشته و رشد آن متوقف نشده که این امر ساماندهی این بافت‌ها را با مشکل مواجه می‌کند.

    وی افزود: ساماندهی بافت فرسوده در مناطق مختلف شهر نیازمند نگاه ویژه دولت و مسئولان است و در این حوزه اقدامات مدیریت شهری به تنهایی کافی نیست چون این امر نیاز به تخصیص اعتبار زیادی است.

    سرپرست شهرداری کرج اضافه کرد: نباید انتظار داشت بافت فرسوده‌ای که در جریان چند دهه توسعه یافته در عرض چند ماه ساماندهی شود و این کار نیازمند برنامه‌ریزی و اجرای طرح‌های اصولی است که اغلب زمان‌بر هستند.

    وی به وضعیت طرح ساماندهی تپه مرادآب اشاره کرد و گفت: با وجود لایحه دولت، این تپه فعلاً فاقد بودجه و هویت قانونی است. برخی از اموال مدیریتی این تپه خارج از ید حقوقی شهرداری است و باید زودتر درمورد سرنوشت آنها تصمیم گیری شود. در حاضر هر جلسه ای که در ارتباط با طرح ساماندهی این تپه برگزار می‌شود فاقد وجاهت است و باید اقدامات لازم برای تعیین تکلیف آن صورت بگیرد.

    نائب رییس شورای شهر کرج معتقد است جلوگیری از افزایش بافت‌های فرسوده در کلانشهر کرج در این سال‌ها موفقیت‌آمیز نبوده است.

    منصور وحیدی در جلسه امروز چهارشنبه دوم آبان ماه شورای شهر کرج اظهار کرد: ارائه آمار دقیق و واقعی از وضعیت بافت فرسوده در کرج کار ساده‌ای نیست.

    وی ادامه داد: بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد حدود 4000 هکتار بافت فرسوده در کرج وجود دارد ولی برخی کارشناسان وسعت این بافت را تا 6000 هکتار تخمین می‌زنند.

    وی افزود: مناطق فرسوده بافتی متراکم دارند و اغلب واحدهای مسکونی ساخته شده درآنها از استحکام و ایمنی مناسبی برخوردار نیستند به همین دلیل مدیریت شهری طی سال‌های گذشته اهتمام ویژه‌ای برای ساماندهی این بافت‌ها داشته است.

    عضو شورای شهر کرج توضیح داد: برای ساماندهی وضعیت بافت فرسوده باید از توسعه آنها در شهر جلوگیری شود ولی این امر تا کنون در کرج عملی نشده است.

    وحیدی ادامه داد: اگر بافت‌های فرسوده کرج به موقع و طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته احیا شوند در صورت وقوع حوادث خسارات مالی و جانی به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو