مدیران خودروعصر اعتبار

روند کاهشی نرخ مسکن

عصر ساختمان- رسانه های داخلی در اخبار و گزارش های امروز خود به پیش‌بینی از وضعیت آینده بازار مسکن دست زده و نوشتند که با تداوم روند کاهش نرخ ارز در ماه های آینده، شاهد کاهش ۲۵ تا ۳۰ درصدی قیمت‌‌ مسکن خواهیم بود.

روند کاهشی نرخ مسکن
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایرنا، در روزهای اخیر هم زمان با کاهش قیمت ارز گمانه زنی درباره کاهش قیمت مسکن نیز شدت گرفته است، از همین روی روزنامه ها، خبرگزاری ها و تارنماهای داخلی با طرح این پرسش که «بازار مسکن چه زمانی به ثبات می‌رسد؟» به پیش بینی از وضعیت آینده بازاز مسکن دست زده و تغییرات قیمت در این حوزه را نزولی و مثبت ارزیابی کرده اند.
    وضعیت مسکن در دوران وزارت آخوندی و سیاستگذاری های دولت در ساخت مسکن مهر و اجتماعی از دیگر محورهایی است که رسانه های داخلی با نگاه انتقادی به آن پرداخته اند.
    این رسانه ها همچنین از طرح دولت برای ساخت و ساز در بافت فرسوده موسوم به (بازآفرینی شهری) ایراد گرفته و در مقابل با استقبال از طرح اجرای مالیات بر عایدی سرمایه، اجرای این طرح را یکی از ابزارهای کنترل قیمت مسکن دانسته اند.

    **گمانه زنی ها بر سر روند نزولی قیمت مسکن
    به گزارش روزنامه رسالت نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک حسام عقبایی در گفت و گو با خبرگزاری صداوسیما اظهار کرد: شرایط بازار مسکن با شرایط بازار ارز تغییر می کند اگر بازار ارز ثابت باقی بماند هیچ گونه تغییر قیمتی در بازار نخواهیم داشت اما اگر قیمت ارز روند کاهشی یابد یا تغییری نکند پیش بینی می کنیم نیمه اول زمستان 97 یک شکست حبابی در قیمت مسکن در برخی نقاط را داشته باشیم.

    مهدی مافی، دبیر انجمن انبوه‌سازان استان تهران در گفت‌و‌گو با «همدلی»، در باره پیش‌بینی وضعیت قیمت‌ها در بازار مسکن می‌گوید: « مشکل از عرضه نیست، بنابر این با کمبود مسکن مواجه نیستیم و باید از طریق تقویت طرف تقاضا مساله را حل کنیم.» مافی بر این باور است: « کاهش قیمت دلار جدا از اینکه تاثیر روانی بر اقتصاد ایران دارد، در صورت ثبات شدن می‌تواند موجب کاهش هزینه ساخت مسکن شود. »

    شهرام کوسه‌غراوی رئیس ‌کارگروه مسکن کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با روزنامه صمت اظهار داشت: ریزش دلار و سکه نقش بسیار مهمی در روند نزولی قیمتی دارد، در آینده نزدیک شاهد کاهش نرخ چشمگیر مسکن خواهیم بود. خوشبختانه روند صعودی و بی‌ضابطه نرخ‌‌ها متوقف شده و از این پس شاهد رونق معاملات خواهیم بود.

    خبرگزاری ایسنا در گزارشی در پیش‌بینی قیمت مسکن می نویسد: فایل‌های قیمت مناسب در بازار مسکن کمیاب شده است. برآوردها از بازار مسکن پایتخت نشان می‌دهد واحدهای ریزمتراژ نوساز از بیشترین رشد قیمت برخوردارند و رشد آنها با توان متقاضیان واقعی همخوانی ندارد. با این حال کاهش قیمت ارز در روزهای اخیر این انتظار را ایجاد کرده که قیمت خانه نیز کاهش پیدا کند؛ انتظاری که کارشناسان، تحقق آن را منوط به ثبات نسبی در اقتصاد کلان می‌دانند.

    **وضعیت مسکن در دوران وزارت آخوندی
    روزنامه جوان در تیتر نخست خود «کمبود 4 میلیون مسکن با وجود 3 میلیون مسکن مازاد!» به زعم خود به بررسی عملکرد وزیر سابق (عباس آخوندی) در بازار مسکن پرداخته و می نویسد: وقتی برنامه‌ریزی‌ها در بازار مسکن رها شده باشد و بازار در بیش از 10 سال به دست پنهان آدام اسمیت بسپریم نتیجه این می‌شود که به‌رغم وجود بیش از 3 میلیون واحد مسکونی مازاد بر کل تعداد خانوار‌های موجود در ایران، همچنان با کمبود 4 میلیون مسکن برای کم درآمد‌ها مواجه هستیم!سیاست‌های بازار مسکن بر اساس یک مدل نیاز برای طبقه‌های مختلف اجتماعی مهم‌ترین وظیفه دولت‌ها است و البته در ایران با توجه به تأکیدات مصرح در قانون اساسی این مهم باید مورد توجه و اهتمام ویژه قرار گیرد، اما نتیجه مدیریت ناتوان، غلط و پر مدعا در این سال‌ها که همواره بر کارکرد نظام بازار تأکید داشته، این شده است که امروز به گفته رئیس کمیسیون عمران مجلس، کشور با کمبود 4 میلیون مسکن برای کم‌درآمد‌ها مواجه است.

    به گزارش «وطن امروز»، بی‌توجهی به مقوله تولید و اجرا نشدن طرح‌های مختلف ساخت مسکن در دوران وزارت آخوندی، تبعات منفی را در این بخش مهم به‌جا گذاشته تا جایی که کارشناسان و نمایندگان مجلس معتقدند نتیجه کم‌کاری و بی‌توجهی به امر ساخت و ساز مسکن در این مدت کمبود بیش از 4 میلیون واحد مسکونی مورد نیاز را در کشور رقم‌ زده است.

    ** مسکن اجتماعی
    به گزارش روزنامه ایران، علیرضا تابش، رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: عمده کارهای ما در راستای مسئولیت اجتماعی است که ساخت مسکن رایگان را نیز در دستور کار داریم اما در بخش مسکن اجتماعی هیچ منابعی به ما اختصاص داده نشده است. طبیعتاً وقتی وزارت راه و شهرسازی برنامه‌ای تحت عنوان مسکن اجتماعی ارائه می‌کند باید منابع آن را هم اختصاص دهد که در این خصوص هیچ اعتباراتی به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی پرداخت نشده است.
    روزنامه سیاست روز نیز در عنوان نخست خود در انتقاد به عملکرد وزیر مستعفی وزارت شهرسازی و مسکن می نویسد: آخوندی جمله معروفی را در زمان صدارتش عنوان کرد و گفت که طرح مسکن مهر مزخرف است. همان طرحی که باعث خانه دار شدن بسیاری از اقشار ضعیف جامعه شد و وی قول داد طرح جایگزین مسکن اجتماعی را برای مردم اجرایی کند، طرحی که تنها در همان حرف باقی ماند و پس از 5 سال آخوندی با کارنامه ای ضعیف به اعتقاد کارشناسان وزارت راه و شهرسازی و مسکن را ترک و استعفا داد.

    **مسکن مهر
    روزنامه جهان صنعت به نقل از محمدرضا رضایی‌کوچی رییس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه دولت باید سیاستگذاری و ریل‌گذاری مناسبی برای جبران کمبود چهار میلیون واحد مسکونی برای کم‌درآمدها انجام دهد، گفت: نظر وزیر جدید راه‌وشهرسازی اتمام هر چه سریع‌تر مسکن مهر است‌. شاید مسکن مهر ایراداتی داشت، اما به هر حال 5/2 میلیون واحد مسکونی طبق مصوبه مجلس هشتم احداث شده و 50 هزار میلیارد تومان خط اعتباری برای آن تعریف شده است‌.

    **طرح اجرای مالیات بر عایدی سرمایه
    مهدی غلامی، کارشناس مسکن در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه را گام مهمی برای تنظیم بازار مسکن دانست و گفت: در حالی که امیدوار به تغییر سیاست های کلان وزارت راه و شهرسازی در راستای افزایش تولید و عرضه مسکن هستیم، تصویب و اجرای این طرح نیز می تواند با کاهش انگیزه‌های سوداگرانه در بازار مسکن، افزایش شدید قیمت ها در بازار مسکن را کنترل کند.

    خبرگزاری مهر در گزارشی نوست: لزوم وضع مالیات بر عایدی مسکن که بارها از سوی کارشناسان اقتصادی مطرح شده، معاملات سوداگرایانه و متعدد از سوی یک نفر در زمان های کوتاه را مهار خواهد کرد و یکی از ابزارهای کنترل قیمت مسکن است که به علت مخالفت عباس آخوندی وزیر مستعفی راه و شهرسازی، اجازه پیگیری آن به صورت لایحه از سوی دولت داده نشد و نهایتا نمایندگان مجلس آن را از کانال طرح در دستور کار قرار دادند.
    **طرح ساخت و ساز در بافت فرسوده
    به گزارش «دنیای اقتصاد» بهمن ماه سال گذشته حسن روحانی فرمان اجرای طرح ملی بازآفرینی شهری را با هدف نوسازی محلات قدیمی شهرها صادر کرد. اگرچه حجم قابل توجهی از هدف برنامه‌ریزی شده برای ساخت مسکن در محلات کلنگی شهرها به شهر تهران مربوط می‌شود اما با وجود گذشت بیش از 7 ماه از سال جاری اجرای این طرح همچنان در بن‌بست قرار دارد و مطابق برنامه‌ریزی‌های انجام شده پیش‌نرفته است. بررسی‌ها از علت توقف طرح ملی بازآفرینی شهری نشان می‌دهد: در کنار مقاومت دستگاه‌ها در واگذاری اراضی، برداشت اشتباه دولت از ریشه ناکامی ساخت و ساز ارزان قیمت در بافت فرسوده و تعریف صورت مساله نادرست از چالش اجرای این طرح سبب شد تا تمامی قوای فکری و سیاستی مجموعه دولت درگیر پاسخ به این صورت مساله اشتباه شود.

    **تبعات افزایش تقاضای مسکن
    تارنمای عصر اقتصاد با نگرانی از خطر بروز تقاضای مطلق در بازار مسکن می نویسد: اگر برای وضعیت آشفته‌ی بازار مسکن فکری نشود تقاضای مطلق که مهم‌ترین آن حدود 700 هزار ازدواج سالیانه است می‌تواند این حوزه را با بحران مواجه سازد. به همین دلیل دولت باید سریعا شرایط را برای نقش‌آفرینی بخش خصوصی در جهت تولید متناسب با نیاز فراهم شود.

    ایرج رهبر، نایب رئیس انجمن انبوه‌سازان تهران درباره علل افزایش قیمت مسکن و راهکارهای برون‌رفت از مشکل گرانی و کمبود این کالای مهم در کشور به «وطن امروز» گفت: هر چند افزایش قیمت مسکن به عوامل متعددی مربوط می‌شود اما افزایش میزان تقاضا در شرایطی که کمبود این کالا در کشور احساس می‌شود، دسترسی قشر متوسط به پایین را به مسکن مورد نیاز سخت کرده است. وی با بیان اینکه مطابق قانون طرح جامع مسکن، باید سالانه یک میلیون واحد مسکونی در کشور ساخته شود، افزود: کم‌توجهی دولت یازدهم و دوازدهم به مقوله ساخت‌وساز و تولید مسکن باعث شد تا سالانه فقط 200 تا 250 هزار واحد مسکونی در کشور ساخته شود؛ این در حالی است که سالانه باید یک میلیون واحد مسکونی در کشور ساخته شود. در چنین شرایطی با توجه به کسری ساخت سالانه حدود 750 هزار واحد مسکونی در طول 5 سال اخیر، اکنون کمبود حدود 4 میلیون مسکن ساخته شده در کشور احساس می‌شود که دولت برای جبران این کسری باید فکری اصولی کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو