مدیران خودروعصر اعتبار

واگذاری ۱۰۰ هزار مسکن ویژه معلولان

عصر ساختمان- رئیس سازمان بهزیستی کشور با تشریح اقدامات این سازمان طی چهل سال گذشته گفت: مشکلات مردم را درک می‌کنیم و شاید میزان فعلی مستمری خیلی دردی دوا نکند ولی امیدواریم مسائل مددجویان با افزایش ۲۰درصدی آن در سال آینده کاهش یابد.

واگذاری ۱۰۰ هزار مسکن ویژه معلولان
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از فارس، وحید قبادی دانا در مراسم رونمایی از سامانه مداخلات طیف اوتیسم در نمایشگاه  انقلاب گفت: گزارشی از عملکرد چهل‌ ساله بهزیستی در قالب یک کتاب منتشر شده و در نمایشگاه دستاوردهای چهل‌سالگی انقلاب رونمایی شده و نشان می‌دهد بسیاری از برنامه‌های ما مولود انقلاب است.

    وی از اورژانس اجتماعی به‌عنوان یکی از دستاوردهای انقلاب یاد کرد و گفت: در سال ٩6، یک‌میلیون و ٩۰۰ هزار نفر از خدمات اورژانس استفاده کرده‌اند.

    رئیس سازمان بهزیستی کشور در ارتباط با فرزندخواندگی نیز افزود: پیش از انقلاب کودکان عمدتاً در  نگهداری می‌شدند. کودکان بی‌سرپرست و بد سرپرست در کنار هم و با مشکلات خاص بودند اما امروز تلاش شده این فرزندان در خانواده‌ها رشد باشند.

    وی افزود: در 6 ماهه نخست امسال یک هزار ٧۰۰ نفر از این کودکان و شیرخواره‌ها برای فرزندخواندگی در اختیار خانواده‌ها قرار گرفتند. فرزندانی که فرزندخوانده هم نمی‌شوند پیش اقوام و خویشانی که سرپرستان مناسبی هستند نگهداری خواهند شد و برای آن‌ها مبالغی در نظر گرفته می‌شود که به شکل ماهانه به آن‌ها داده می‌شود.

    قبادی دانا گفت: امروز 16 هزار نفر از این فرزندان در میان خانواده نگهداری می‌شوند که حدود 10 هزار نفر از این کودکان در قالب شبه خانواده‌ها هستند. این کودکان سال‌های سال در کنار هم هستند و فضایی شبیه به یک خانواده برایشان ایجاد می‌شود.

    قبادی دانا در ارتباط با زنان سرپرست خانواده نیز اظهار کرد: برای 268 هزار نفر از زنان سرپرست خانوار نیز مستمری ماهانه پرداخت می‌شود.

    به گفته وی غربالگری شنوایی نیز قبل از انقلاب وجود نداشت اما امروز این اتفاق محقق شده است. بسیاری از کودکان با مشکلات شنوایی بزرگ می‌شدند و به همین دلیل ازلحاظ کلامی نیز دچار مشکل می‌شدند لذا غربالگری انجام‌شده و در سال ٩٧ یک‌میلیون و ١٩١ هزار نفر غربالگری شنوایی شده‌اند.

    وی افزود: همچنین کاشت حلزون موضوعی است که پیش از انقلاب شاید به گوش کسی نخورده بود، اما امروز یکی از پیشگامان کاشت حلزون در دنیا هستیم.

    رئیس سازمان بهزیستی کشور در مورد غربالگری بینایی و پیشگیری از تنبلی چشم نیز تصریح کرد: کودکان ٣ تا 6 ساله در کشور غربال می‌شوند و این کار در بیش از 15 هزار مهدکودک انجام می‌شود که ٣ میلیون و ٣۰۰ هزار نفر در سال ٩٧ از جهت تنبلی چشم غربالگری شده‌اند.

    قبادی دانا بابیان اینکه در سال 57 تنها 19 مرکز شبانه‌روزی نگهداری از معلولان در کشور وجود داشت ادامه داد: امروز در کشور 874 مرکز شبانه‌روزی نگهداری از معلولان در کشور داریم.
    وی گفت: همچنین برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا خدمات توان‌بخشی در منازل در اختیار معلولان قرار بگیرد که امسال ، 38 هزار و 300 نفر از این خدمات استفاده کردند.

    وی درباره مناسب‌سازی اماکن برای معلولان اظهار کرد: در بسیاری از کشورها شاهد این هستیم که یک فرد دارای معلولیت می‌تواند یک زندگی مستقل داشته باشد. امروز داریم تلاش می‌کنیم تا با کمک شهرداری‌ها، استانداری‌ها و سایر دستگاه‌ها به این مرحله برسیم.

    رئیس سازمان بهزیستی کشور افزود: در سال 5٧ فقط 4 هزار خدمت حمایتی برای معلولان داشتیم اما الان ٨٩5 هزار خدمت حمایتی در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد. به ترتیب می‌توان گفت رشد خدمات سازمان بهزیستی نجومی شده و به عبارتی جایگزین حقوق‌های نجومی شده است.

    قبادی دانا درباره خدمات بهزیستی در ارتباط با پیشگیری و درمان اعتیاد نیز توضیح داد: بیش از ٧۰۰ هزار نفر در ارتباط با بازتوانی و کاهش آسیب‌های اعتیاد مورد حمایت سازمان بهزیستی قرار گرفتند. مشاوره‌های تلفنی دولتی و غیردولتی نیز در اختیار آنان قرارگرفته است.

    وی در ادامه از افتتاح 100 هزار مسکن مددجویان سازمان بهزیستی در شهر کاشان خبر داد و گفت: تا سال ٨5 این میزان شامل 6۰۰ واحد مسکونی بود. 5٣ هزار واحد مسکونی نیز برای مددجویان در حال احداث است که امیدواریم تا دو سال آینده افتتاح شوند.

    رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به پشت نوبت بودن 113 هزار نفر برای دریافت مسکن نیز توضیح داد: امیدواریم تا با کمک خیرین مسکن‌ساز، بنیاد مستضعفان و ... هم‌افزایی صورت بگیرد تا این کار انجام شود.

    وی افزود: برای مسکن معلولان نیز از سال 94 اقدامات خوبی صورت گرفته است و 6٧ هزار مسکن در دوره دولت جدید احداث‌شده است.
    قبادی دانا اظهار کرد: در مورد اشتغال معلولان نیز 53 هزار نفر مشغول به کارشده‌اند. امروز در نظام جمهوری اسلامی بیشتر فعالیتهای بهزیستی را مردم متکلف شدند و بیشتر فعالیت‌ها با همکاری آنان و سازمان‌های مردم نهاد صورت می‌گیرد.

    وی در مورد تنظیم لایحه در ارتباط با بودجه سازمان بهزیستی به مجلس گفت: همکاری خوبی صورت گرفته و امیدوارم بودجه پیش بینی شده افزایش یابد تا خدمات خوبی داشته باشیم.

    وی گفت: مستمری افراد تحت پوشش بهزیستی درصورت تصویب نهایی در صحن علنی مجلس نیز افزایش ٢۰ درصدی خواهد داشت. مشکلات اقتصادی زیاد است و مشکلات مردم را درک می کنیم و شاید مقدار هم خیلی از مشکلات مردم دردی دوا نکند ولی امیدواریم این مسائل را کاهش دهد.

    وی افزود: تلاش می کنیم بسته حمایتی جدید نیز تا پایان دهه فجر آماده شود، امیدوارم که این کار صورت بگیرد.

    قبادی دانا درباره رونمایی از سامانه غربالگری، تشخیص و مداخله در اوتیسم نیز گفت: خانواده‌ها می‌توانند به این سامانه مراجعه کنند و در صورتی که فرزند ٢ تا 5 ساله داشته باشند می‌توانند به یک تست 10 سؤاله جواب دهند.

    وی افزود: بر این اساس مشخص می شود که آیا فرزند مشکوک به اختلال اوتیسم است یا هیچ مشکلی ندارد. درصورتیکه کودک به اختلال اوتیسم مشکوک بود به نزدیکترین پایگاه بهزیستی از طریق سامانه هدایت می شود تا تست تشخیصی از کودک اخذ شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو