مدیران خودروعصر اعتبار

خانه تاریخی تدین نجف آباد در معرض تخریب

عصر ساختمان:خانه تاریخی تدین نجف آباد در معرض تخریب مالکان قرار گرفت.

خانه تاریخی تدین نجف آباد در معرض تخریب
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، مدیرعامل انجمن دوستداران میراث فرهنگی نجف آباد گفت:  در روزهای اخیر بخش زیادی از فضای داخلی خانه تاریخی تدین که با داشتن بیش از هزار و 200متر زیر بنا، 12 اتاق، مطبخ و بار انداز، زیباترین نمونه موجود در شهرستان به شمار می آید تخریب شد .
    حسین نجفی پور افزود : در صورت توجه نکردن مسوولان امکان تخریب کامل آن در آینده ای نزدیک دور از ذهن نخواهد بود.
    وی گفت:  شهرداری سال گذشته رایزنی های گسترده ای با مالکان این خانه برای خرید آن به قیمت 6 میلیارد ریال انجام داد، ولی به دلیل بروز برخی اختلافات جزیی این امر میسر نشد
    ویبا بیان اینکه در حال حاضر نیز کارشناسان ارزش این بنا را نزدیک به 15 میلیارد ریال برآورد کرده اند افزود : علاوه بر مسدود شدن ناودان ها که به نیت تخریب کامل بنا در بارندگی های اخیر صورت گرفته، بخش عمده تزیینات داخلی مانند گچبری های در اطراف ستون ها و کاشی های آبی استفاده شده در کف اتاق ها  تخریب شده  است.
    مدیر عامل انجمن دوستداران میراث فرهنگی نجف آباد افزود : بیش از 20 در چوبی زیبای جدا شده از این خانه تاریخی به قیمت حدود 40 میلیون ریال فروخته شده بود ولی با حضور به موقع یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی، این آثار که هر کدام از آنها حدود 40 میلیون ریال ارزش دارند بازگردانده شده اند.
    وی افزود: حدود یک سال پیش تلاش هایی برای ثبت این خانه انجام شد، ولی به دلیل آنکه درخواست مالک نیز از شرایط اصلی ثبت بنا محسوب می شود، این امر محقق نشد.
    مسعود منتظری شهردار نجف آباد گفت:  تا زمانی که مدیریت فعلی شهرداری در راس کار حضور داشته باشد، به هیچ وجه اجازه ساخت و ساز در زمین این خانه تاریخی زیبا را نخواهد داد.
    برخی کارشناسان معتقدند هنوز نیز امکان بازسازی این خانه قدیمی وجود دارد ولی هزینه های اجرای آن بسیار سنگین خواهد بود.
    تدین صاحب اصلی این خانه  یکی از تجار معروف بادام در نجف آباد است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو