مدیران خودروعصر اعتبار

عمارت مسعودیه بلاتکلیف در دالان تصمیم‌گیری

عصر ساختمان:صندوق احیا و بهره‌‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی چندی پیش با اعلام اینکه برخی بهره‌برداران از آثار و بناهای تاریخی کشور، نسبت به تعهدات خود کوتاهی کرده‌اند از تلاش حقوقی برای بازگرداندن آثار تاریخی واگذار شده به بخش خصوصی که قادر به انجام تعهدات خود در قبال آثار تاریخی واگذار شده نبودند، خبر داد.

عمارت مسعودیه بلاتکلیف در دالان تصمیم‌گیری
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از همشهری آنلاین، این صندوق اعلام کرد که سرمایه‌گذار عمارت تاریخی مسعودیه تهران نیز به رغم بهره‌برداری از این عمارت تاریخی از مرمت این مجموعه ارزشمند خودداری کرده و یک ریال هم بابت اجاره بهای این عمارت به دولت پرداخت نکرده است.

    مسئولان شرکت بهره‌بردار از عمارت مسعودیه تهران نیز دیروز با دعوت از رسانه‌ها به خبرنگاران اعلام کردند دولت و صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی، طرح این شرکت برای تغییر کاربری عمارت مسعودیه از هتل و مرکز اقامتی به مرکز فرهنگی شهر تهران را قبول نکرده و سرمایه‌گذار نمی‌تواند این مجموعه را به هتل تبدیل کند.

        شمارش معکوس برای عمارت سرگردان

    واگذاری عمارت مسعودیه تهران در دولت قبل انجام شد و به موجب قرارداد صندوق احیا با یک هلدینگ بزرگ اقتصادی که پیش‌تر در تولید قطعات خودرو و نفت فعال بود، عمارت مسعودیه تهران به‌مدت 10سال به شرکت عظام واگذار شد تا در 3 سال ابتدایی مجموعه تاریخی مسعودیه تهران را مرمت کند و پس از آن نیز به‌مدت 7سال توسط سرمایه‌گذار بهره‌برداری شود. در قرارداد واگذاری این عمارت آمده بود که پس از 10سال شرکت عظام می‌تواند این مجموعه را با دادن اجاره بها در اختیار داشته باشد. حالا وضعیت عمارت مسعودیه تهران چنان پیچیده شده که با گذشت دوره مرمت و مشخص نبودن کاربری بنا، عمارت تاریخی شهر تهران همچنان در بلاتکلیفی است و آنطور که باید مورد مرمت قرار نگرفته است.

    اکبر تقی‌زاده، مجری طرح احیای عمارت مسعودیه تهران، دیروز به خبرنگاران گفت: شرکت عظام به‌دلیل آنکه مشاورین طرح احیا و بهره‌برداری از این عمارت تاریخی اعلام کرده‌اند این عمارت نمی‌تواند کاربری هتل داشته باشد چون این اثر تاریخی به اندازه کافی اتاق ندارد که بتوان آن را به هتل تبدیل کرد، حاضر به خیانت به آثار تاریخی کشور نیست و از تبدیل آن به هتل خودداری می‌کند.

        بی‌توجهی صندوق احیا به نامه‌های‌ تغییر کاربری

    محمدرضا پوینده، مدیرعامل صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی کشور پیش‌تر گفته بود که واگذاری عمارت مسعودیه تهران با هدف تبدیل این مجموعه به هتل صورت گرفته است.

    عمارت مسعودیه تهران از بناهای تاریخی بسیار ارزشمند شهر تهران است که 200سال قدمت دارد. این عمارت توسط مسعود میرزاظل‌السلطان در یک و نیم هکتار از اراضی خوش آب و هوا در ضلع شمال شرقی دروازه شمیران تهران بنا شد. عمارت مسعودیه اکنون تنها نمونه از خانه‌های مجلل شهر تهران است که از دوره تاریخی به جای مانده‌است. آنطور که بهره‌بردار عمارت مسعودیه تهران به خبرنگاران گفته است، موضوع تغییر کاربری عمارت مسعودیه تهران حتی در کمیسیون لوایح دولت نیز مورد بررسی قرارگرفته و اعضای حاضر در این کمیسیون که نمایندگان وزارت آموزش‌وپرورش، وزارت اطلاعات، سازمان میراث فرهنگی و وزارت ارشاد نیز در آن عضویت دارند به اتفاق معتقدند که این مجموعه تاریخی ظرفیت تبدیل شدن به هتل را ندارد و باید فکر دیگری برای بهره‌برداری از این بنای تاریخی داشت.

    به گفته تقی‌زاده، اعضای کمیسیون لوایح دولت با تبدیل این مجموعه به مرکز فرهنگی شهر تهران موافق هستند اما صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی کشور چند سال است که به نامه‌های مکرر بهره‌بردار در تبدیل این مجموعه به مرکز فرهنگی شهر تهران پاسخ نداده و همچنان بر هتل شدن این مجموعه اصرار دارد.

    به گفته بهره‌بردار عمارت مسعودیه تهران، معماری عمارت مسعودیه به‌گونه‌ای است که نمی‌توان فضای باز داخل این عمارت را تبدیل به اتاق‌های متعدد کرد چون به گفته مشاورین طرح، این اقدام به بنای تاریخی این مجموعه خسارت وارد می‌کند و موجب تخریب تزئینات داخل مجموعه می‌شود. به همین دلیل نیز شرکت بهره‌بردار از تبدیل این عمارت به هتل خودداری می‌کند چون حاضر به تخریب بنا به بهانه تبدیل آن به هتل نیست.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو