مدیران خودروعصر اعتبار

درآمد ۱۲۰۰ میلیاردی شهرداری از برج باغ‌ها

بیشترین پروانه‌های صادره در منطقه یک است

عصر ساختمان- رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران، گفت: بیشترین پروانه‌های صادره در زمینه برج باغ‌ها مربوط به شهرداری منطقه یک است.

بیشترین پروانه‌های صادره در منطقه یک است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از فارس، محمد سالاری رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر در جریان ارائه گزارش این کمیسیون در خصوص لایحه اصلاحی مصوبه برج باغ‌ها گفت: ابتدا روز مهندس را تبریک می‌گویم و تأکید می‌کنم که موضوع برج باغ‌ها یکی از تصمیمات مهم شورای پنجم است.

    وی با بیان اینکه می‌دانم دوستان هم امروز ما را به راحتی همراهی می‌کنند، گفت: چون در محتوای گزارش اختلافی بین کمیسیون معماری و سلامت نبوده است.

    رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر با بیان اینکه مصوبه برج باغ‌ها برای سال 83، است، گفت: در سال 86 که طرح جامع راهبردی تصویب شد این مصوبه به آن طرح پیوست داده شد.

    سالاری گفت: دستورالعمل ماده 14 قانون زمین شهری مصوب سال 84 بوده است و در شورای دوم به تصویب رسیده است و در سال 91 طرح تفصیلی ابلاغ شد.

    به گفته وی، تصمیم‌گیری در مورد نحوه بارگذاری بر اساس طرح تفصیلی است.

    سالاری با بیان اینکه مصوبه برج باغ همان 9 طبقه معروف است، گفت: سال 91 بر اساس طرح تفصیلی این موضوع ابلاغ شد تا اینکه در سال 96 شورای پنجم به کل مصوبه برج باغ‌ها را لغو کرد.

    رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر به اقدام خوب حناچی شهردار تهران اشاره کرد و گفت: گزارش خوبی ارائه و امکان‌سنجی‌هایی در خصوص آسیب‌شناسی در برج باغ‌ها ارائه کردند.

    وی ادامه داد از ابتدای سال 87 تا 96، 493 پلاک باغ به وسعت حدود 128 هکتار مجوز داده شده است و بیشتر پروانه‌ها در منطقه یک و کمترین پروانه در منطقه مرکزی صادر شده است.

    سالاری با بیان اینکه متوسط پروانه‌ها 35 درصد بوده است،‌گفت: این در حالی است که مصوبه برج باغ‌ها اجازه سطح اشغال 30 درصد بوده است و برخی جاها تا 40 درصد هم پیشرفت کرده است و همین موضوع باعث از بین رفتن باغات شده است.

    به گفته سالاری، درآمدی که شهرداری از این راه کسب کرده است 1200 میلیارد تومان بوده است.

    سالاری گفت: شورای پنجم در اسفند سال 96 مصوبه برج باغ‌ها را لغو کرد و پروانه‌ای صادر نشد و قرار شد که شورا طرح جایگزین بیاورد. طرحی ارائه شد اما تضارب آرا شکل گرفت و قرار شد در نهایت یک لایحه اصلاحی آورده شود.

    رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر با بیان اینکه جمع‌بندی لایحه در دو کمیسیون معماری و سلامت و با حضور شهرداری انجام شده است، گفت: قرار شد از باغات به هم پیوسته حد نصاب 10 هزار مترمربع باشد این در حالی است که در گذشته 2 هزار مترمربع بوده و باغات پراکنده 5 هزار مترمربع باشد.

    به گفته سالاری، دستورالعمل ماده 14 قانونگذار اختیار را به شخص وزیر شهرسازی داده و در دوره گذشته وزیر این اختیار را به شورای عالی شهرسازی داده است.

    وی با بیان اینکه در مساحت 500 تا 3 هزار متر سطح اشغال 15 درصد، تعداد طبقات 2 و حداکثر تراکم 30 درصد است و در مساحت 3 هزار تا 5 هزار مترمربع سطح اشغال 15 درصد، 3 طبقه و تراکم 45 درصد است.

    وی ادامه داد: مساحت تا 5 هزار مترمربع سطح اشغال 15 درصد، تعداد طبقات 3 و تراکم 45 درصد است و مازاد بر 5 هزار متر سطح اشغال 10 درصد و طبقات 3 و تراکم 30 درصد باشد.

    به گفته سالاری، در بخش مازاد بر تراکم اختلافی بین دو کمیسیون وجود دارد.

    وی در خصوص نحوه ساخت‌وساز در اراضی صنعتی و کارگاهی گفت: باغ مزروعی باشد حداکثر 2 طبقه و 30 درصد خواهد بود و در اراضی کشاورزی آیش داخل محدوده شهر و نحوه تبدیل به باغ نصاب تفکیک اراضی مزروعی آبی 10 هکتار و اراضی مزروعی دیم 20 هکتار است.

    سالاری با بیان اینکه باید مسیر ویژه‌ای برای باغات تشکیل شود، گفت: تشکیل کمیته فنی باغ، لغو تمامی دستورالعمل‌های طرح تفصیلی مغایر با این مصوبه و عملکردهای پیشنهادی در مجاز جهت استقرار در باغات است و باید مالکان باغات احساس برد - برد داشته باشند.

    محسن هاشمی خطاب به سالاری گفت: باید این فعالیت‌ها به تصویب شورا برسد.

    سالاری ادامه داد: مردم در شهرداری بعد از لغو مصوبه باغات برج باغ‌ها بلاتکلیف هستند. بعد از لغو افرادی عوارض داده و تشکیل پرونده دادند.

    به گفته وی، 473 پرونده باید تعیین تکلیف شود و 435 مورد درخواست تخریب و نوسازی است و 38 پرونده درخواست تغییر به نقشه و تمدید پروانه داده‌اند.

    محسن هاشمی رئیس شورای شهر گفت: سه‌شنبه این موضوع در دستور کار قرار می‌گیرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو