مدیران خودروعصر اعتبار

نقش صندوق یکم در رکورد جدید بازار مسکن

عصر ساختمان- کارشناسان یکی از مهم ترین عوامل افزایش حجم معاملات مسکن در نیمه زمستان نسبت به ابتدای زمستان امسال را ورود متقاضیان مجهز به تسهیلات صندوق پس انداز مسکن یکم به بازار می دانند.

نقش صندوق یکم در رکورد جدید بازار مسکن
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از هیبنا، صاحبنظران اقتصاد مسکن در شکل‌گیری دوره‌های رکود و رونق مسکن از میان سه عامل قیمت، معاملات و ساخت و ساز، عامل اول را پیشتاز می دانند. از دیدگاه آنها زمانی که قیمت‌ها به اوج می‌رسد با تاخیر زمانی چند ماهه آمار معاملات نزولی خواهد شد و پس از مدتی بخش ساخت و ساز به رکود فرو می‌رود. روال بازار طی سال‌های گذشته نشان می‌دهد هر دوره رونق و رکود پروسه زمانی حدودا پنج‌ ساله‌ای را به خود اختصاص می‌دهد که یک تا 1.5 سال آن را دوره رونق و 3 تا 3.5 سال آن را دوره رکود شکل می‌دهد. بررسی‌ها نشان می‌دهد آخرین دوره رکود شکل گرفته در بخش مسکن مربوط به نیمه سال 92 است. در این تاریخ بخش مسکن بنا به دلایلی همچون رکود در کل اقتصاد، نرخ بالای سود بانکی و جذب بخش قابل توجهی از نقدینگی توسط بازار پول، حجم زیاد خانه‌های خالی و قفل شدن منابع مالی در این خانه‌ها و...، با کاهش در حجم فعالیت‌های واقعی و ساخت‌و‌ساز مواجه شده بود و از طرف دیگر با کنترل انتظارات تورمی، شاخص‌های قیمتی در بازار خرید و فروش مسکن و اجاره با ثبات نسبی مواجه بود.

    ولی از ماه‌های پایانی سال 1396 در حالی‌ که پیش بینی می‌شد شاخص‌های قیمت در بازار مسکن با شیب ملایمی افزایش یابند، به دلیل برخی تغییر و تحولات روی داده در فضای بین‌المللی و به تبع آن افزایش قابل توجه نرخ ارز و تغییر انتظارات تورمی، شاخص‌های قیمت در عمده بازارها از جمله بازار مسکن و اجاره، به‌طور نسبی با افزایش مواجه شود. به این ترتیب بازار مسکن پایتخت همزمان با آغاز سال 97، پس از چهار سال و نیم رکود(دوره رکود گذشته یکی از طولانی ترین دوره های رکود طی دهه های اخیر بود)، در ایستگاه ابتدایی رونق قرار گرفت. به طوری که از اواسط فصل بهار، افزایش حجم معاملات و به تبع آن افزایش قیمت مسکن در بخش خرید و فروش مسکن مشاهده شد. اما دیری نپایید که سریال ریزش حجم معاملات از خردادماه آغاز شد. این در حالی بود که قیمت مسکن بر خلاف حجم معاملات روند رشد صعودی را در پیش گرفته بود. کاهش حجم معاملات ادامه داشت تا اینکه،حجم معاملات خرید مسکن در شهر تهران پس از 8 ماه ریزش پی‌درپی، برای اولین بار از خرداد 97 با رشد مثبت مواجه شد. بررسی روند حجم معاملاتی طی ماه های گذشته از سال جاری نشان می دهد: از خرداد ماه سال جاری در هر ماه حجم معاملات خرید آپارتمان نسبت به ماه‌های قبل افت کرد و در دی‌ماه تعداد معاملات با ثبت 5800 فقره معامله خرید به کف رسید. با این حال بازار معاملات خرید مسکن در بهمن ماه با رشد در حجم معاملات خرید مواجه شد. حجم معاملات خرید مسکن در این ماه با 40‌درصد رشد در مقایسه با دی‌ماه به 8 هزار و 99 فقره افزایش یافت.
    کارشناسان بازار مسکن عنوان می کنند یکی از مهم ترین دلایل رشد حجم معاملات در میانه زمستان پس از هشت ماه ریزش پی در پی، ورود متقاضیان مجهز به تسهیلات صندوق پس انداز مسکن یکم بوده است. به گفته آنها نرخ سود تک رقمی تسهیلات صندوق یکم توانایی بازپرداخت خانوراهای میان درآمد را نسبت به سال های گذشته افزایش داده است. در سه سال گذشته بیش از 400 هزار فقره حساب پس انداز مسکن یکم افتتاح شده و تاکنون بخشی از سپرده گذاران در این صندوق با اخذ تسهیلات خود موفق به خرید خانه شده است. تسهیلات خرید مسکن پیش بینی شده از طریق این صندوق بالاترین سقف تسهیلات اعطایی به متقاضیان است. زوجین متقاضی خرید مسکن با افتتاح حساب در این صندوق می توانند تا سقف 160 میلیون تومان از تسهیلات خرید مسکن استفاده کنند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار