مدیران خودروعصر اعتبار

بیشترین وکمترین میزان رشد قیمت مسکن

عصر ساختمان- بازار مسکن تهران سال۹۷ را با جهش قیمتی پشت سر گذاشت. بررسی‌ها نشان می‌دهد در اسفندماه سال گذشته، میانگین قیمت هر مترمربع از واحدهای مسکونی معامله شده در شهر تهران به ۱۱میلیون و ۹هزار تومان رسیده که در مقایسه با میانگین قیمت ۵میلیون و ۵۸۴هزارتومانی هر مترمربع در فروردین همین سال، ۹۷درصد افزایش یافته است.

بیشترین وکمترین میزان رشد قیمت مسکن
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از همشهری، جهش قیمت ارز و طلا که از اواخر سال96 آغاز شد و از همان ابتدای سال97 به‌صورت تصاعدی ادامه پیدا کرد، در نخستین گام قیمت کالاهای سرمایه‌ای در اقتصاد ایران اعم از زمین، مسکن، خودرو و حتی کالاهای بادوام را در مسیر صعودی قرار داد و در این میان به جهش دو برابری قیمت مسکن نیز دامن زد.

    منطقه13 شاگرد اول بازار مسکن
    محاسبه میزان رشد قیمت یک مترمربع زیربنای مسکونی در مناطق 22گانه تهران نشان می‌دهد در اسفندماه سال گذشته، میزان رشد قیمت در 14منطقه پایتخت بیش از میزان افزایش میانگین شهر بوده و میزان رشد قیمت در 8منطقه در سطوحی پایین‌تر از میانگین قیمت شهر قرار داشته است. بر این اساس در اسفندماه امسال، مقام نخست افزایش قیمت مسکن در شهر تهران به منطقه13 اختصاص داشته که با رشد 117درصدی قیمت هر متر در اسفندماه نسبت به فروردین‌ماه سال قبل مواجه شده است. پس ‌از آن، منطقه7 تهران با رشد 116درصدی در مقام دوم و منطقه14 با رشد 114درصدی در رتبه سوم قرار گرفته است. نکته قابل‌توجه اینکه در آمارهای وزارت راه و شهرسازی، میزان رشد قیمت مسکن در منطقه5 تهران به‌عنوان یکی از پررونق‌ترین‌های بازار مسکن پایتخت فقط 88درصد برآورد شده و این منطقه جزو 5منطقه پایین جدول قرار گرفته است.
    منطقه20 آخر شد

    تفکیک بازار مسکن مناطق 22گانه تهران از منظر میزان بازده در یک سال گذشته نشان می‌دهد در اسفندماه سال قبل، قیمت هر مترمربع زیربنای مسکونی در 8منطقه پایتخت کمتر از میانگین قیمت مسکن در کل شهر بوده و نکته قابل‌تأمل اینکه برخلاف مناطق صدرنشین جدول، شکاف میان قیمت مسکن در مناطق قعر جدول بسیار چشمگیر است.
    در این رده‌بندی، منطقه20 با رشد 53درصدی قیمت مسکن در اسفندماه97 نسبت به فروردین همین سال، در رتبه آخر بازار مسکن پایتخت قرار گرفته و منطقه12 نیز با رشد 65درصدی قیمت در یک سال در رده یکی به آخر قرار دارد. در این بررسی‌ها، مقام سوم پایتخت ازنظر کمتر بودن رشد قیمت مسکن به منطقه18 با رشد 79درصدی تعلق گرفته و پس‌ازآن منطقه3 با رشد 86درصدی قیمت‌ها در رده چهارم قرار دارد. همانگونه که پیش‌تر نیز اشاره شد، رتبه5 جدول کمترین رشد قیمت مسکن در سال97 نیز به منطقه5 می‌رسد که میانگین قیمت معاملات آن در اسفندماه نسبت به فروردین97 معادل 86درصد رشد داشته است.

    براساس این بررسی‌ها، چنانچه در فروردین97 افرادی به‌قصد سرمایه‌گذاری در مناطق 22گانه تهران اقدام به خرید واحد مسکونی کرده و در اسفندماه با فروش این واحد مسکونی، سود خود را ذخیره کرده باشند، برندگان این بازی به‌احتمال‌زیاد خریداران منطقه13 بوده‌اند و کمترین سود نیز نصیب خریداران مسکن در منطقه20 شده است.
    البته این آمارها همگی به‌صورت میانگین و پس از تعدیل اطلاعات مربوط به معاملات مسکن ثبت شده در سامانه املاک و مستغلات در وزارت راه و شهرسازی تهیه شده و احتمال اینکه در مواردی خاص، سرمایه‌گذاران در هریک از مناطق تهران بازده بالاتر از این آمارها را کسب کرده باشند نیز وجود دارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو