مدیران خودروعصر اعتبار

امضای تفاهم نامه دولت و شهرداری تهران در بافت فرسوده

عصر ساختمان- مراسم امضای تفاهم نامه همکاری مشترک بین شهرداری تهران و مسولان وزارت راه و شهرسازی برای تسریع در عملیات بازآفرینی بافت فرسوده شهر تهران دقایقی پیش آغاز شد.

امضای تفاهم نامه دولت و شهرداری تهران در بافت فرسوده
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از هیبنا، این مراسم با حضور وزیر راه و شهرسازی، شهردار تهران، رییس شورای شهر، رییس سازمان نوسازی شهر تهران و تعدادی از معاونین وزیر و همچنین اعضای شورای شهر در حال برگزاری است که به موجب آن قرار است مقدمات فنی و حقوقی اجرای یک پروژه پایلوت نوسازی بافت فرسوده توسط یک شرکت توسعه گر ساختمانی (بخش خصوصی) فراهم و نهایی شود.
    به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن، جزییات این تفاهم نامه برای نوسازی و بازآفرینی یک محدود 4.4 هکتاری در محله سیروس واقع در منطقه 12 در نظر گرفته شده است تا به عنوان نمونه اجرایی بازآفرینی محله با محوریت توسعه گر قابلیت تکثیر و پیاده سازی در سایر مناطق بافت فرسوده سراسر کشور را پیدا کند.
    توسعه گر ساختمانی یک شخصیت حقوقی فعال در صنعت ساختمان است که از بنیه مالی و اعتباری مناسب برای انجام عملیات بازآفرینی شهری را دارد و می تواند بازوی دولت و شهرداری ها در نوسازی بافت فرسوده شود.
    توسعه گر باید بتواند از طریق مذاکره و ارایه مشاوره به ساکنان و مالکان بافت فرسوده، نسبت به متقاعد سازی آنها برای مشارکت در بازآفرینی و نوسازی اقدام کند و در مرحله بعد با انجام فرآیندهای نوسازی، منابع مالی لازم برای نوسازی و بازآفرینی را نیز تامین کند. توسعه گر در نهایت باید بتواند نسبت به بازگرداندن ساکنان بافت فرسوده به محله های نوسازی شده و همچنین واگذاری مابقی واحدهای ساخته شده به ساکنان جدید اقدامات لازم را انجام دهد.
    براساس متن تفاهم نامه همکاری مشترک بین شهرداری تهران، شرکت بازآفرینی شهری ایران و شرکت بام خانه سبز از گروه توسعه مهندسی بام برای بازآفرینی محله سیروس در منطقه 12 شهر تهران، شهرداری متعهد است در تصویب برنامه توسعه محله و ایجاد هماهنگی بین دستگاههای عضو ستاد بازآفرینی پایدار کلان شهر تهران و همچنین صدور به موقع پروانه نوسازی و پایان کار،‌اقدامات لازم را برای توسعه گر انجام دهد. شهرداری تهران همچنین در این تفاهم نامه خود را متعهد می داند 30 درصد از اعتبارات جهت اجرای خدمات روبنایی و زیربنایی، تامین فضاهای عمومی و سرانه های مورد نیاز محله را تامین کند.
    بر اساس این گزارش شرکت بازآفرینی شهری ایران نیز خود را متعهد دانسته است کلیه دارایی های غیر نقدی خود در محله سیروس شامل اراضی و املاک مسکونی در اختیار را برای پشتیبانی از برنامه جهت ساخت، تهاتر، معاوضه و اسکان موقت در اختیار شرکت توسعه گر قرار دهد.
    شرکت بازآفرینی شهری ایران که از شرکت های زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی (نماینده دولت) محسوب می شود همچنین در راستای این تفاهم نامه متعهد به تخصیص تسهیلات نوسازی و اسکان موقت متناسب با واحدهای پیش بینی شده در برنامه توسعه محله سیروس است. این شرکت قرار است برای کاهش حداکثری هزینه های غیرساختمانی همچون خدمات نظام مهندسی ساختمان، انشعابات،‌ بیمه، مالیات و عوارض مرتبط با آن، نهایت کوشش را به خرج دهد. تامین 70 درصد از اعتبارات مورد نیاز برای اجرای خدمات روبنایی و زیربنایی در محله سیروس نیز بخش دیگری از تعهدات شرکت بازآفرینی شهری ایران است.
    شرکت توسعه گر امضا کننده این تفاهم نامه نیز باید طرح اجرایی و برنامه مالی و فیزیکی به همراه پیوست اجتماعی پروژه بازآفرینی شهری محله سیروس را ارایه کند.
    این تفاهم نامه که قرار است به امضای محمد پژمان معاون وزیر و مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، عبدالرضا گلپایگانی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران، کاوه حاجی علی اکبری مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران، محمد علی سعادتی شهردار منطقه 12 و همچنین مهدی کاوسی رییس هیات مدیره شرکت بام خانه سبز برسد، به مدت 5 سال در محله سیروس شهر تهران نافذ و معتبر است. البته مدت زمان اعتبار این تفاهم نامه با توافق طرفین قابل تمدید است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی