مدیران خودروعصر اعتبار

شهرها چشم‌انتظار نتیجه رایزنی مدیریت شهری تهران با مجلس

عصر ساختمان- چیزی نمانده تا رایزنی‌های مدیران شهری تهران با نمایندگان مجلس ثمره دهد.

شهرها چشم‌انتظار نتیجه رایزنی مدیریت شهری تهران با مجلس
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از همشهری ،   اگر همه‌‌چیز درست پیش برود، لایحه مالیات بر ارزش‌افزوده اصلاح شده و شهرها کمی از خطر بی‌پولی فاصله خواهند گرفت؛ چراکه به گفته کارشناسان، اگر لایحه اصلاح نشود، درآمد شهرداری‌ها و دهیاری‌ها دست‌کم نسبت به گذشته 60درصد کاهش می‌یابد. با این حال، دیروز عبدالحمید امامی، معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران رایزنی‌های صورت گرفته با نمایندگان کمیسیون اقتصادی مجلس را ثمره‌بخش عنوان کرد و گفت:«با حضور آقایان پیروز حناچی، شهردار تهران، مرتضی الویری، رئیس شورای‌عالی استان‌ها و محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران به‌نظر می‌رسد که نمایندگان تا حد زیادی متقاعد شده‌اند. از سوی دیگر، نماینده معاونت ما نیز در جلسات مشترک با کمیسیون اقتصادی حضور داشته و حتی اصلاحات فراتر از انتظار هم می‌تواند باشد.» لایحه مالیات بر ارزش‌افزوده هفته گذشته در مجلس به تصویب رسید اما برای بررسی محل‌ها و ماده‌های دارای ایراد از نظر مدیریت شهرها، به کمیسیون اقتصادی بازگشت. ایرادات هم در  2 سرفصل اساسی است؛ یک آنکه چند ماده باعث محدود شدن اختیارات شوراها شده و دوم اینکه کلمه عوارض به مالیات تغییر کرده و سهم عوارضی که حق شهرهاست به خزانه دولت واریز شده و برای پرداخت به شهرداری‌ها با روند پیچیده‌ای روبه‌رو می‌شود. در این بین دیروز امامی، معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران در نشست خبری اعلام کرد تا به امروز مذاکرات خوب پیش رفته و در آخرین مصوبه کمیسیون سهم شهرداری تهران از عوارض مالیات به 88درصد رسیده است. او گفت: «از آنجا که شهرداری تهران جلودار شهرداری‌هاست، هم شهردار تهران و هم رئیس شورای شهر در برخی نشست‌های کمیسیون اقتصادی حضور‌ دارند. اگر اتفاق خاصی رخ ندهد لایحه خیلی بهتر از گذشته برای تصویب به صحن مجلس ارائه می‌شود. مواردی مثل اینکه مترو هیچ‌گاه برای شهرداری سود ده نبوده در این جلسات مشترک مطرح و توجه نمایندگان مجلس به اینگونه مسائل جلب شده است.» به گفته او، مالیات بر ارزش‌افزوده هم تأثیر زیادی بر درآمدهای شهرداری تهران دارد؛ به‌طوری که از 15بهمن تا 15اسفند 700میلیارد تومان از این بخش درآمد داشته‌اند.

    گام دیگر شفافیت با تالار معاملات 

    معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران دیروز خبرهای دیگری هم داشت. او ضمن آنکه گزارش مختصری از هزینه‌کرد و درآمدهای شهرداری در سال97 ارائه کرد، از راهکارهایی برای کاهش هزینه‌های اداره شهر و کشف منابع جدید درآمدی خبر داد. امامی گفت: «سال گذشته توانستیم مبالغ قابل‌توجهی را به‌دست آوریم. حدود 14هزار میلیارد تومان هزینه‌کرد پارسال بود که حدود 500میلیارد تومان آن به پیمانکاران و 400میلیارد تومان به دستگاه‌های مختلف طلبکار فقط طی 10روز پایانی سال97 پرداخت شد.» به گفته او، از 14هزار میلیارد تومان پرداخت شهرداری، 4 هزار میلیارد تومان مربوط به دیون، 8هزارمیلیارد تومان هزینه‌های جاری و حدود 2هزار و 300 میلیارد تومان هم مربوط به پروژه‌های عمرانی بوده است. همچنین در سال گذشته 106درصد از بودجه نقد و 54درصد بودجه غیرنقد محقق شد و امیدواریم با افزایش 7 درصدی بودجه امسال نسبت به سال گذشته، عملکرد بهتری داشته باشیم. او همچنین عنوان کرد که مخالف برخوردهای خشن مثل گذاشتن نیوجرسی هستند و برای برقراری عدالت شهری، برنامه‌های جدی در دست اقدام دارند. امامی سامان بخشیدن به بخش‌هایی که موازی‌کاری می‌کنند و راه‌اندازی تاکسی‌های اینترنتی در شهرداری را از دیگر اقدامات پیش‌رو اعلام کرد. معاون شهردار تهران گفت: «ما حدودا 5هزار سواری در شهرداری داریم که می‌توانیم طرحی مثل اسنپ شهرداری را راه‌اندازی کنیم تا از طریق آن، بخش عمده‌ای از سرویس‌های هزینه‌بر کنونی جمع شده و کارمندان شهرداری با کیف پول مجازی از خدمات تاکسی اینترنتی بهره ببرند.» 


       پرداخت بدهی‌ها و بازپس‌گیری املاک  دوره‌های قبل

      3هزار میلیارد تومان از طلب‌های شهرداری از دولت به روش تهاتری دریافت شده و از این طریق نیز قسمتی از بدهی‌های شهرداری به بانک‌ها پرداخت شده است. حالا شهرداری می‌تواند برای کسری منابع از بانک‌ها وام بگیرد.
      طی بررسی‌های صورت گرفته 2هزار ملکی که بهره‌برداری آنها به اشخاص حقوقی و حقیقی واگذار شده بود، شناسایی شده و تا امروز حدود 80 ملک تخلیه شده است. متأسفانه افراد به‌راحتی ملک را تخلیه نمی‌کنند اما برخی املاک را با توجه به بدهی‌های شهرداری باید تهاتر کنیم.
      17 هزار میلیارد تومان بدهی دولت به شهرداری در دوره‌های مختلف دولت شناسایی شده است.
      با رایزنی با دولت پیشنهاد شد تا سهامداری شهر آفتاب و نمایشگاه سئول ترکیب شوند؛ یعنی برخی نمایشگاه‌های کوچک و کم‌ترافیک در سئول و نمایشگاه‌های پرحجم‌تر در شهر آفتاب برگزار شود.
      تالار معاملات شهرداری در راستای ایجاد شفافیت قرار است شکل بگیرد؛ طرحی که در گذشته بوده اما اجرا نشده است. در این تالار قرار است معاملات کلان و بالای 250میلیون تومانی شهرداری انجام شود. 
      کل بدهی شهرداری تهران از سال1366 تا به امروز به بانک‌ها  30هزار میلیارد تومان است. البته این عدد قطعی نیست.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار