مدیران خودروعصر اعتبار

ساخت خانه های خنک تر با چوب فراوری شده

عصر ساختمان- محققان با فراوری شیمیایی چوب به این ماده قابلیت انعکاس نور خورشید را می دهند. در نتیجه خانه های ساخته شده با این چوب خنک تر خواهند بود. همچنین این چوب فراوری شده قدرتی معادل فولاد می یابد.

ساخت خانه های خنک تر با چوب فراوری شده
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از مهر، چوب هایی که به طور شیمیایی فراوری شده اند، احتمالاً به زودی نیاز به دستگاه های تهویه هوا را از بین می برند و می توانند داخل ساختمان را خنک تر کنند.

    برای این منظور محققان دانشگاه مریلند به وسیله پراکسید هیدروژن (ماده ای که در وایتکس نیز وجود دارد) تغییراتی در ساختار سلولی چوب ایجاد کردند.

    چوب فراوری شده انرژی خورشید را منعکس می کند و در نتیجه اشعه های نور کمتری جذب ساختمان می شود.

    خانه هایی که با چوب های فراوری شده، ساخته شوند در آب وهوای گرم، خنک تر می مانند و به این ترتیب نیاز به کنترل دمای داخل ساختمان نیز کمتر می شود. به گفته «لیانگ بینگ هو» مولف ارشد تحقیق این روند با حذف لیگنن از دیوار سلول های چوب انجام شده است.

    لیگنین یک پلیمر پیچیدهٔ ساخته شده از واحدهای مولکولی فنیلپروپان است که در گیاهان تولید می شود و به سخت تر شدن گیاهان و در نتیجه تشکیل چوب منجر می شود. جالب آنکه چوبی که با این روش فراوری می شود سخت تر از نمونه های معمول خواهد بود و استحکام آن با فولاد قابل مقایسه است.

    به طور خاص قدرت کششی آن حدود 404 مگاپاسکال است. این میزان 9 برابر بیشتر از قدرت کششی چوب معمولی است.

    علاوه برتمام این موارد چوب فراوری شده گرمای تولید شده در داخل را جذب و در اتمسفر رها می کند. محققان با جایگزین کردن دیوارهای سقف و دیوار خارجی آپارتمان‌های مختلف در 16 ایالت آمریکا متوجه شدند چنین چوبی می‌تواند 20 تا 35 درصد از مصرف انرژی بکاهد.

    اما نکته منفی آن جاست که در ماه‌های سردتر سال نمی‌تواند گرما جذب کند در نتیجه به افزایش هزینه‌های گرمایشی ساختمان‌ها منجر می شود.

    به همین دلیل کارشناسان پیشنهاد می کنند از این چوب در مناطقی استفاده شود که هوا به شدت گرم است.

    پژوهش مذکور در نشریه Science منتشر شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو