مدیران خودروعصر اعتبار

ملخ‌های مهاجر پشت دروازه‌های پایتخت

عصر ساختمان- ملخ‌ها به حاشیه تهران رسیدند، بسیاری از مزارع سم پاشی شد‌ند؛ نگرانی از ورود این حشرات به پایتخت وجود دارد اما مسؤولان معتقدند که مشکلی پیش نمی آید.

ملخ‌های مهاجر پشت دروازه‌های پایتخت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از فارس، بعد از سیلاب‌های اخیر در کشور داستان هجوم ملخ به برخی از استان ها خبرساز شد. تعدادی از کارشناسان اعلام کردند این ملخ ها آسیبی به کشاورزی و مزارع  وارد نمی کند و برخی این نظریه را رد کردند.

    چند روز پیش خبر رسید ملخ‌ها  پشت دروازه های شهر تهران هستند و به قم، رباط کریم و پرنده رسیده اند،  این ملخ‌ها برای مردم و کشاورزان مشکلات زیادی ایجاد کرده اند و احتمال خسارت به مزارع و باغات وجود دارد.

    عباسعلی عامری معاون بهبود و تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان تهران در این باره گفت: ملخ‌ها به یک مزرعه  وارد شدند و 2هزار هکتار از مزارع را سم‌پاشی کرده ایم.

    به گفته عامری، امسال به دلیل شرایط جوی مناسب و افزایش پوشش گیاهی با حجم بیشتری در اراضی استان مشاهده شده اند.

    معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان تهران  افزود: بیشترین حضور ملخ‌های بومی در اراضی کشاورزی این استان را در شهرستان‌های ری، اطراف فرودگاه امام خمینی (ره) و اراضی شهرستان‌های فیروزکوه و دماوند اعلام شده و  باوجود آنکه این ملخ ها تهدیدی برای محصولات کشاورزی به شمار نمی روند اما در عین حال مبارزه با آنها به صورت سم پاشی توربینی و سم پاشی پشت تراکتور انجام می شود و استفاده از سم پاشی هوایی ضرورتی ندارد.

    وی ادامه داد: در سایر استان های کشور به ویژه استان های جنوبی ملخ‌های مهاجر و صحرایی در اراضی کشاورزی وجود دارد که تهدید به شمار می روند اما این وضعیت در استان تهران وجود ندارد.

    بر اساس این گزارش، سازمان حفظ نباتات باید بررسی کند که آیا جمعیت ملخ‌ها در استان تهران نسبت به قبل افزایش داشته است یا خیر تا در صورت افزایش، مبارزه با آن‌ها را آغاز کند و نگذارد که سبب خسارت و دردسر برای مردم شود.

    برخی کارشناسان معتقد هستند به علت بارندگی‌ها پوره ملخ‌ها با منابع غذایی خوبی مواجه شده و در نهایت منجر به رشد و پرواز آن‌ها شده است.

    دو نوع ملخ مهاجر و بومی وجود دارد. ملخ‌های مهاجر از نوع ملخ‌هایی هستند که در استان‌های جنوبی کشور وجود دارند و از سمت شبه جزیره عربستان و صحرای آفریقا به مناطقی که مرطوب‌تر است و پوشش گیاهی مناسب‌تری دارد، هجوم می‌آورند. ملخ‌های بومی نیز ملخ‌هایی هستند که در یک منطقه مانند استان تهران حضور دارند و وضعیت دما و بارش‌ شرایط را برای تکثیر و تبدیل شدن آن‌ها به آفت فراهم می‌کند.

    ملخ‌ها غذای بسیاری از حیوانات از جمله پرندگان هستند بنابراین تعداد آن‌ها باید در حدی باشد که به مراتع و زمین‌های کشاورزی آسیب نزند.

    خبر رسید که ملخ ها وارد استان تهران شده‌اند و باید برای مقابله با آن اقداماتی صورت گیرد.

    محمد تقی زاده معاون عمرانی استانداری تهران در این باره گفت:  در حال حاضر شاهد حضور ملخ‌ها در شش شهرستان استان تهران هستیم که مقابله و سم پاشی توسط جهادکشاورزی و اداره کل مدیریت بحران استان تهران آغاز شده است.

    وی افزود: در کل کشور حدود 8 گونه ملخ مشاهده شده که در حال حاضر چهار گونه از آنها در تهران وجود دارد بر همین اساس مبارزه با آنها در مناطقی از فرودگاه امام، اراضی رباط کریم و دشت ورامین در مناطق پاکدشت و شریف‌آباد آغاز شده است.

    وی تاکید کرد: حضور این ملخ‌ها با حجمی که گزارش شده‌اند جای نگرانی نیست و بحران قلمداد نمی‌شوند و امکان گسترش حضور آنها در سایر شهرستان‌های استان هم بعید به نظر می‌رسد.

    در  شهرهای حاشیه ای استان تهران ملخ‌ها آمده اند و باعث بروز مشکلاتی برای شهروندان شده اند و گفته می شود کانون اصلی ملخ‌های جنوب غرب تهران است.

    شرایط جوی تهران طی روز‌های ابتدایی بهار سبب افزایش جمعیت این حشرات شده است.در ابتدای سال ورود پروانه ها را در جنوب شرق تهران شاهد بودیم که علت این امر  بارندگی ها اخیر عنوان شد و گفتند  این پروانه ها خسارتی به شهر وارد نمی کند و سپس این حشرات به عرض ها شمالی کشور مهاجرت کردند و در حال نیز ورود ملخ ها به اطراف پایتخت حاشیه ساز شده است. در سال های قبل به دلیل شرایط جوی ملخ ها و پروانه ها شرایط رشد نداشتند اما امسال این شرایط برای آنها مهیا شده است.

    محمد کرمی رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش استان تهران در این باره گفت: رطوبت و دما دو عامل مهم برای افزایش حشرات است، در سال‌های گذشته به دلیل نامساعد بودن شرایط جوی جمعیت‌های پروانه و ملخ نمی‌توانستند گسترش پیدا کنند.

    وی با اشاره به اینکه جهاد کشاورزی استان تهران باید مشخص کند که آیا تعداد ملخ‌های موجود در استان‌های جنوبی بیش از حد استاندارد است و می‌تواند به مزارع و مراتع آسیب بزند یا خیر، گفت: ملخ‌ها از محصولات کشاورزی و گیاهان مرتعی تغذیه می‌کنند و اگر تعداد آن‌ها بیشتر از حد مجاز شود باید با آن‌ها مبارزه کرد.

     

    کرمی ادامه داد: برای مبارزه با ملخ‌ها باید از روش‌های بیولوژیک استفاده کرد چرا که مبارزه به روش‌های شیمیایی برای سایر گونه‌ها خطرناک است.
    به گفته رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش استان تهران پروانه‌ها نمی‌توانند آسیبی به کشاورزی و مراتع وارد کنند. از طرف دیگر عمر آن‌ها بسیار کوتاه است و با گرم شدن هوا از بین می‌روند، اما ملخ‌ها عمر طولانی‌تری دارند و نسبت به تغییرات دمایی حساس‌تر هستند.

    بر اساس شواهد و شنیده استان تهران و مرکزی با طغیان ملخ کوهان دار رو به رو شده است.

    سید محمد رضا میر سخنگوی سازمان حفظ نباتات کشور در این باره گفت: البته استان‌های تهران و مرکزی نیز با طغیان ملخ کوهان دار یا تاغ که بومی کشور است، مواجه شده‌اند که مسئولیت مبارزه با آن به سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری برمی گردد.

    وی درباره گزارشاتی مبنی بر حضور لکه‌ای ملخ در اتوبان قم به سازمان حفظ نباتات گفت: هر حجم و مقدار ملخ در استان‌ها به معنای آفتی بودن این حشرات نیست و در صورتی که حجم آنها بیش از حد باشد، سازمان حفظ نباتات برای مبارزه با آنها وارد عمل می‌شود.

    از اواخر سال گذشته  تاکنون 8 استان کشور درگیری مبارزه با ملخ هاست و هجوم ملخ ها بعد از وقوع سیلاب ها بیشتر شد.

    اسماعیل نجار رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در این باره به خبرنگار فارس گفت: متولی امر مبارزه با ملخ وزارت کشاورزی و سازمان حفظ نباتات کشور است و اگر تعداد ملخ‌ها زیاد شود هر دستگاه متولی بحران باید کمک‌های لازم را انجام دهد.

    وی با اشاره به اینکه 8 استان کشور درگیر مبارزه با ملخ‌ها هستند گفت: مبارزه با این موجودات از بهمن ماه آغاز شده است و همچنان ادامه دارد.

     

    رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: تاکنون در 400 هزار هکتار مبارزه با ملخ‌ها انجام شده و 140 گله ملخ‌ها نابود شدند.

    وی درباره اختصاص منابع مورد نیاز مبارزه با ملخ‌ها گفت: 10 میلیارد تومان در این خصوص اختصاص یافته و اخیرا نیز 20 میلیارد تومان دیگر برای مبارزه با ملخ‌ها تخصیص یافته که مراحل آن در حال انجام است.

    بر اساس این گزارش، پیش‌بینی شده که هجوم مجدد ملخ‌ها به کشور از 12 روز آینده مجددا آغاز شود و باید مسؤولان برای رفع این مشکل اقدامات اساسی انجام دهند تا به مزارع کمترین آسیب وارد شود.

    ملخ‌ها را بیشتر بشناسیم

    مَلَخ‌ها جاندارانی از دودمان بندپایان رده حشرات، راسته راست‌بالان و زیرراسته ملخی‌ها (Caelifera) هستند.همه حشرات به وسیله پرواز کردن از خطر فرار می‌کنند، اما ملخها و جیرجیرکها جهش نیز می‌کنند. این حشرات دارای پاهای جهنده در عقب بدن خود هستند. این حشرات معمولاً می‌توانند 1 متر (3 پا) یا بیشتر جهش کنند. ملخها و جیرجیرکها دارای آروارههای قوی هستند و عموماً از گیاهان تغذیه می‌کنند. در طول فصل زادآوری (تولید مثل)، آن‌ها صداهای بلند از خود در می‌آورند و این کار را به‌وسیله مالیدن اعضاء بدنشان به یکدیگر انجام می‌دهند.

    ملخها بیشتر عمر خود را روی زمین می‌گذرانند اما آن‌ها قادرند بعد از جهش از روی زمین با قدرت پرواز کنند. چهار عدد بالهای جلویی ضخیم و محکم می‌باشند، اما بالهای عقب نازک و نیمه شفاف هستند و در طول پرواز مثل یک بادبزن می‌شوند.

    ملخ جهنده چمنزار مثل تعداد زیادی از فامیلهایش، دارای پاهای عقبی بزرگ بوده که آن‌ها را برای جَستن به کار می‌برد. در عین حال، او برخلاف بیشتر ملخهای دیگر قادر به پروار نیست، چرا که فاقد بال‌های مناسب برای پرواز است. ملخ جهنده چمنزار در اواخر پاییز می‌میرد. تخمهای آن‌ها در طول زمستان زنده می‌مانند و در بهار سال بعد نسل جدیدی از این ملخ‌ها را بوجود می‌آورند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار