مدیران خودروعصر اعتبار

آب منطقه‌ای البرز اعلام کرد:

ساخت و سازهای غیرمجاز در بستر رودخانه کرج تخریب می‌شود

عصر ساختمان- مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای البرز از شناسایی بیش از هزار مورد تصرف و ساخت و ساز غیرمجاز در بستر رودخانه کرج خبر داد و اعلام کرد: در هفته جاری، تصرفات بستر رودخانه کرج در چهار کیلومتر ابتدایی جاده چالوس، با همراهی نیروی انتظامی و دادستانی قلع و قمع خواهد شد.

ساخت و سازهای غیرمجاز در بستر رودخانه کرج تخریب می‌شود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، داوود نجفیان در نشست خبری امروز شنبه یکم تیرماه در خصوص نامه اخیر سازمان نقشه‌برداری کشور به دو معاون رئیس جمهور و هفت وزیر درباره نشست 29 سانتیمتری زمین در استان البرز گفت: متأسفانه این موضوع در استان البرز هم شروع شده و می‌تواند در آینده مشکلاتی ایجاد کند.

    فرونشست در البرز یک مساله جدی است

    نجفیان افزود: پیشروی فرونشست زمین در مناطق شهری استان تهدید بزرگی برای زیرساخت‌ها به شمار می‌رود که باید در دستور کار قرار گیرد.

    وی در ادامه با بیان اینکه فرونشست زمین در دشت‌های استان باعث از دست رفتن مخازن ذخیره آب در زیر زمین می‌شود افزود: این بدترین پیامد نشست زمین در دشت‌هاست چون مخزن با نشست زمین دیگر به هیچ وجه قابل احیا نخواهد بود.

    مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای البرز خاطرنشان کرد: مطالعات مربوط به نشست زمین در استان انجام و نقاط بحرانی شناسایی شده است، اقداماتی که در رابطه با نشست زمین باید انجام شود در راستای طرح تعادل‌بخشی به سفره‌های آب زیرزمینی است که در چهارچوب آن مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز و کنترل مصرف آب صورت می‌گیرد.

    نجفیان ادامه داد: در هر حال نشست زمین در استان البرز یک مساله جدی‌ست، این یک هشدار محسوب می‌شود و لازم است دستگاه‌های مختلف نسبت به آن حساس باشند، در همین راستا یک نشست با سازمان زمین‌شناسی، مدیریت و برنامه‌ریزی و جهاد کشاورزی برای اقدامات عاجل در مناطقی که پتانسیل بالایی برای نشست دارند ترتیب داده شده است.

    مردم حق دارند نسبت به تونل انتقال آب کرج-تهران حساس باشند

    وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به آخرین وضعیت تونل انتقال آب رودخانه کرج به تهران اشاره و اعلام کرد: انتقال آب از تونل کرج-تهران پس از اتمام تصفیه‌خانه انجام خواهد شد.

    نجفیان در خصوص نگرانی‌های زیست محیطی که نسبت به این طرح وجود دارد، تصریح کرد: مردم استان البرز حق دارند نسبت به این طرح حساس باشند، چون مسائل زیست محیطی رودخانه کرج اهمیت زیادی دارد که البته از طرف وزارت نیرو و آب منطقه‌ای هم مورد توجه قرار گرفته است.

    وی با بیان اینکه وزارت نیرو مسائل زیست محیطی را فراتر از سال‌های گذشته مورد توجه قرار می‌دهد اعلام کرد: در خصوص تونل انتقال آب رودخانه کرج-تهران هم اینگونه نیست که آب بدون در نظر گرفتن ملاحظات زیست محیطی منتقل شود، در آخرین بحث درباره این پروژه، محیط زیست مسئولیت برآورد حداقل میزان آب برای موجودات زنده، اقتصاد رودخانه کرج و تضمین عدم افزایش آلودگی آب را بر عهده داشت.

    این مسئول ادامه داد: علاوه بر این با توجه به تأسیسات تزریق بخشی از آب رودخانه به سفره‌های زیرزمینی در بیلقان، نیاز زیست محیطی و اکوسیستمی رودخانه کرج رهاسازی خواهد شد، ضمن اینکه فقط بخشی از حق‌آبه تهران از تونل منتقل خواهد شد.

    تصرفات رودخانه کرج و کردان تخریب می‌شود

    وی در بخش دیگری از این نشست خبری از شناسایی ساخت و سازهای غیرمجاز در حاشیه رودخانه کرج خبر داد و گفت: قرار است طی هفته جاری بخش زیادی از این تصرفات قلع و قمع و بستر رودخانه آزادسازی شود، در مرحله اول چهار کیلومتر ابتدایی رودخانه کرج یعنی از بیلقان تا حصار که در محدوده شهر قرار دارد آزادسازی خواهد شد.

    نجفیان ادامه داد: به طور کل در جاده چالوس بیش از هزار مورد تصرف داریم که همه اینها توسط اکیپ‌های آب منطقه‌ای شناسایی شده و این هفته با کمک نیروی انتظامی و دادستانی آزادسازی خواهد شد و امیدواریم پیش از شروع فصل بارش تصرفاتی که عبور آب رودخانه کرج را محدود کرده است برچیده شود.

    وی اعلام کرد: علاوه بر این، قلع و قمع تصرفات در سرشاخه‌های رودخانه کردان هم صورت خواهد گرفت.

    مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای البرز در ادامه با اشاره به هفته صرفه‌جویی در مصرف آب خاطرنشان کرد: اطلاع‌رسانی برای مدیریت مصرف، فرهنگ‌سازی برای مصرف درست آب و اصلاح عادات نادرست مصرف می‌تواند بخشی از گره آب در استان البرز را حل کند.

    نجفیان با بیان اینکه شش درصد از مصارف آب استان در بخش شرب قرار دارد اظهار کرد: بخش زیادی از منابع آب البرز برای تولید محصولات مصرف می‌شود، بنابراین با درست مصرف کردن مواد غذایی و محصولات مختلف می‌توان به صرفه‌جویی در مصرف آب هم کمک کرد.

    حتی برخی از مسئولان هم تصور می‌کنند بارندگی‌ها مشکل آب را حل کرده است!

    وی با اشاره به اینکه صرفه‌جویی در مصرف آب نباید صرفاً به یک هفته محدود شود خاطرنشان کرد: بارش‌های اخیر این تصور را در میان برخی از مردم و حتی مسئولین ایجاد کرده که مشکل آب حل شده است در حالی که چنین نیست چون 70 درصد آب مورد نیاز استان البرز از منابع زیرزمینی تأمین می‌شود و بارش‌های اخیر تأثیر بسیار اندکی در سفره‌های زیرزمینی داشته است.

    نجفیان افزود: بارش‌های فروردین و اردیبهشت باعث ورود 750 میلیون مترمکعب آب به پهنه استان البرز شد که از این میزان 250 میلیون مترمکعب در حوزه رودخانه‌ها بود که بخشی از آن توسط دو سد کرج و طالقان مهار شد و فقط 25 تا 30 میلیون مترمکعب آن جذب سفره‌های زیرزمینی شد که با توجه به اضافه برداشت یک و نیم میلیارد مترمکعبی از سفره‌های زیرزمینی، رقم ناچیزی محسوب می‌شود.

    وی در ادامه با اشاره به تأکید برنامه ششم توسعه برای کاهش اضافه برداشت از منابع آب زیرزمینی گفت: بخش زیادی از برداشت آب در استان البرز توسط 11 هزار حلقه چاه غیرمجاز صورت می‌گیرد و این چاه‌ها سالانه 300 میلیون مترمکعب آب را از زیرزمین برداشت می‌کنند.

    نجفیان افزود: البته بحثی که در خصوص چاه‌های غیرمجاز وجود دارد این است که 10 درصد از چاه‌های غیرمجاز 90 درصد برداشت دارند که بخش عمده آن هم در بخش کشاورزی است، به همین دلیل رسیدگی به این چاه‌ها امسال در اولویت قرار گرفته است.

    کشت کاهو برای مصرف گوسفند!

    وی در ادامه با تأکید بر ضرورت اصلاح الگوی کشت خاطرنشان کرد: باید محصولاتی که آب زیادی مصرف می‌کند متوقف و کشت‌های کم مصرف جایگزین آن شود؛ در البرز هر سال پنج هزار هکتار کاهو کشت می‌شود که بخش زیادی از آن هم صادر می‌شود، این کاهوها امسال به دلیل ممنوعیت صادرات برای مصرف احشام استفاده شد.

    نجفیان با بیان اینکه در طول سال‌های گذشته حدود 113 میلیارد مترمکعب از آب‌های زیرزمینی را خالی کرده‌ایم اعلام کرد: دیگر منابع آب جایگزینی وجود ندارد، منابعی چون آب‌های ژرف و آب شیرین‌کن هم به علت هزینه بالا در دستور کار نیست، بنابراین باید با اصلاح الگوی مصرف خود را با کم آبی سازگار کنیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار