مدیران خودروعصر اعتبار

رئیس کمیسیون عمران مجلس خبر داد:

طرح جدید مجلس برای خانه‌دار شدن مستاجران

عصر ساختمان- رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از اختصاص زمین‌های دولتی برای ساخت خانه خبر داد.

طرح جدید مجلس برای خانه‌دار شدن مستاجران
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از خبر فوری، مسکن یکی از نیازهای مهم برای انسان است تا در سرپناهی امن و مطمئن به بقا خود ادامه دهد. انسان بعد از نیازهای اولیه مثل آب، هوا، خوراک، پوشاک به دنبال سقفی مناسب برای خود و خانواده است. این نیاز برای تمامی انسان ها یکسان است و  طبق قوانین مربوطه دولت ها وظیفه دارند تا مسکن مناسب را برای تمام اقشار جامعه فراهم کنند. اگرچه امروزه با افزایش قیمت مسکن دیگر کم تر کسی از طبقه متوسط جامعه خانه دار می شود آنها یا مستاجر هستند یا اگر توان پرداخت داشته باشند رهن کرده اند و همین امر باعث شده اختلاف طبقاتی در جامعه بوجود آید و افرادی را ثروتمند و مرفه و افرادی را نیازمند کند.

    نتیجه افزایش قیمت مسکن

    این روزها با افزایش حیرت انگیز قیمت مسکن، خانه دار شدن به رویایی باور نکردنی تبدیل شده است. وضعیت نابسامان اقتصاد و افزایش قیمت مسکن در سال های اخیر مشکلاتی برای افراد جامعه بوجود آورده است که نسبت به درآمد آن ها ناعادلانه است. افزایش قیمت مسکن در تهران و گرانی در بیشتر مناطق موجب مهاجرت خانوارها از تهران به اطراف شهر مثل پرند و پردیس و شهریار شده است که باید برای امرار معاش و کسب درآمد به تهران و محل کار خود رفت و آمد کنند و همین موضوع باعث افزایش تصادفات، آلودگی و ترافیک می شود و جدا از این ها مجبورند در واحدهای کوچکتری به زندگی خود ادامه دهند. نتیجه این نابسامانی های اقتصادی باعث مشکلات، سختی و برهم زدن آرامش در میان مردم شده است که امیدواریم هرچه زودتر مسئولین نسبت به دغدغه ها و مشکلات مردم آگاه باشند و به آن ها رسیدگی کنند.

    مهم ترین دلیل افزایش قیمت مسکن

    یکی از فاکتورهای افزایش قیمت مسکن، کاهش ارزش پول ملی کشور است چراکه مسکن به عنوان بخش مهم اقتصاد در کشور شناخته شده است و وقتی نرخ ارز افزایش پیدا می کند، این بخش نیز مورد توجه قرار می گیرد. به همین علت تا زمانی که نرخ ارز و دلار  در کشور به وضعیت عادی و متعادل خود برنگردد قیمت مسکن به رشد صعودی خود ادامه می دهد. اما یکی دیگر از دلایل مهم در افزایش قیمت مسکن، رکود چند ساله بخش مسکن است و افزایش نرخ تورم همگی دست به دست هم داده اند تا قیمت مسکن به یکباره سرسام آور شود و به همین دلیل است که معاملات مسکن در تابستان 97 کاهش چشمگیری داشته است درصورتی که در تابستان های گذشته بیشترین حجم از معاملات در این فصل از سال انجام می شده البته این نکته را یادآور شویم افزایش قیمت مصالح در ساخت و ساز و تولید مسکن در رشد قیمت آن بی تاثیر نیست و امکان دارد این موضوع تا پایان سال ادامه داشته باشد.

    محمدرضا رضایی کوچکی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی سایت خبر فوری درباره وضعیت این روزهای بازار مسکن و افزایش اجاره‎بها که مشکلات بسیاری را برای مردم ایجاد کرده است، اظهار کرد: بررسی‎های از کمیسیون عمران مجلس و برخی از نهادهای مسئول از جمله وزارت مسکن صورت گرفته از این رو قرار است براساس تصمیماتی که اتخاذ شده بنا است بخشی از زمین‎های دولتی در نقاط مختلف کشور در حوزه مسکن قرار گیرد.

    وی افزود: براساس این طرح قرار است زمین‎هایی به شهرها و روستاها اضافه کنیم تا قیمت مسکن کاهش پیدا کند.

    رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در شهرهای بزرگی همچون تهران نیز مبنا براین است که با واگذاری زمین‎های دولتی و احیای بافت فرسوده اقداماتی در جهت کنترل نرخ مسکن صورت گیرد.

    رضایی خاطرنشان کرد: ما تمام تلاشمان را از نظر قانونی برای مرتفع شدن مشکلات مردم در حیطه مسکن انجام خواهیم داد از این رو بدون شک بعد از تصویب و قانونی شدن طرح مجلس نوبت دولت است که برای عملیاتی شدن این موضوع وارد عمل شود تا اقدامات مقتضی در این زمینه صورت گیرد.

    وی تاکید کرد: در حال حاضر افزایش نجومی اجاره‎بها در بسیاری از شهرهای کشور به خصوص کلانشهرها را شاهد هستیم  و توان مردم برای خرید خانه تا حدی زیادی کاهش پیدا کرده است از این رو اگر رویه دولت در عدم کنترل این وضعیت ادامه داشته باشد مجلس راهکار جدی را در این راستا اتخاذ خواهد کرد.

    رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با انتقاد از رویه دولت یازدهم و دوازدهم در حوزه مسکن گفت: قرار بود با توجه به مخالفت‎ها و انتقادات دولت روحانی با مسکن مهر در توقف پروژه‌های مربوط به این طرح که متاسفانه مشکلات بسیاری را نیز در بازار امروز مسکن به وجود آورده طرح مسکن اجتماعی و خانه‎دار شدن اقشار کم‎درآمد در دستور کار قوه‎مجریه قرار گیرد اما نه تنها دولت در این راستا اقدامی انجام نداده است بلکه از نظر ما دست رو دست گذاشته و تنها نظاره‎گر وضعیت فعلی است.

    رضایی با بیان اینکه مجلس درصدد است که با رویکرد تعاملی ارتباط دوسویه خود با دولت را در جهت حل مشکلات مردم به خصوص در حوزه‎ نیازهای اساسی چون مسکن و اشتغال حل کند، اظهار کرد: انتظار ما این است که دولت نیز در جهت حل مشکلات مردم دغدغه اساسی داشته باشد چرا که ما به وضوح شاهد هستیم که آحاد جامعه در شرایط امروز از نظر مالی و تامین نیازهایی چون مسکن تحت فشار هستند.

    وی تصریح کرد: امیدوارم با طرح مجلس برای واگذاری زمین‎های بایر و دولتی به بخش مسکن و حمایت دولت از این بخش رویکرد مثمرثمری در جهت رفع مشکلات مردم و خانه‎دار شدن بخش عظیمی از مردم صورت گیرد.

    رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با انتقاد از تعداد زیاد خانه‎های خالی خاطرنشان کرد: بدون شک باید با اعمال مالیات براین نوع از املاک که در جهت افزایش قیمت و اجاره‎بهای مسکن نقش مهمی دارند، وارد عمل شد چرا که ادامه این رویه قطعا به ضرر مردم است و مجلس در این راستا سکوت نخواهد کرد و اقدامات لازم را انجام می‎دهد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو