مدیران خودروعصر اعتبار

ساخت مسکن اجاره‌ای کلید خورد

عصر ساختمان- بر اساس قانون، شهرداری‌ها مکلف به ساخت مسکن اجاره‌ای هستند، اما تاکنون از ظرفیت این قانون استفاده نشده است.

ساخت مسکن اجاره‌ای کلید خورد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۹ تير ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، محمد اسلامی در حاشیه نشست مشترک مسئولان بخش مسکن کشور با رئیس جمهور که در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد افزود: در قانون پیش بینی شده است که شهرداری‌ها بتوانند زمین‌های مناسب را برای ساخت واحد‌های مسکونی کوچک در اختیار سازندگان و سرمایه گذاران بخش مسکن قرار دهند تا بازار حرفه‌ای اجاره داری در بازار مسکن کشور شکل گیرد، اما تاکنون از این ظرفیت استفاده نشده است و در جلسه امروز، تصویب و به وزارت کشور ابلاغ شد که شهرداری‌ها را در این بخش تشویق به ورود کند و وزارت راه و شهرسازی هم باید زمینه‌های قانونی این امر را فراهم کند تا واحد‌های اجاره‌ای تولید و عرضه شود تا قدرت تنظیم بازار را برای حمایت از مستاجران داشته باشیم.
    وی با اشاره به اینکه رئیس جمهور اهتمام ویژه‌ای به بخش مسکن دارد و در برنامه مدیریت جدید وزارت راه و شهرسازی بر ساخت 500 هزار واحد مسکن مهر باقی مانده و همچنین ساخت سالانه 400 هزار واحد مسکن شهری و 200 هزار واحد مسکن روستایی تاکید شده است که در دو بخش سیاستگذاری و روان سازی سیاست‌های اجرایی برنامه ریزی‌های لازم انجام شده است.
    وزیر راه و شهرسازی افزود: در شورای عالی مسکن که امروز با حضور رئیس جمهور برگزار شد تاکید شد که بانک‌ها سهم تسهیلات بخش مسکن را بطور کامل تخصیص دهند که این سهم در سال گذشته 13/5 درصد کل تسهیلات بود و امسال امیدواریم که سهم مسکن به 20 درصد افزایش یابد.
    وی همچنین گفت: در جلسه امروز وزارت نیرو هم مکلف شد در تعامل با وزارت راه وشهرسازی، انشعابات واحد‌های مسکونی ساخته شده مسکن مهر را هرچه سریعتر واگذار کند چراکه 50 هزار واحد تحویل شده و 165 هزار واحد آماده تحویل، نیازمند انشعابات آب و برق هستند.
    وزیر راه و شهرسازی همچنین در خصوص تامین مسکن کارکنان دولت نیز گفت: در جلسه امروز بر تامین مسکن کارکنان دولت بخصوص خانه اولی‌ها هم تاکید ویژه‌ای شد و طرح آن هم اکنون در سازمان برنامه و بودجه در حال بررسی نهایی است.
    وی افزود: بر اساس این طرح، هر دستگاهی که حقوق بگیرانی دارد با عرضه زمین و بصورت کسر از حقوق کارمند در بدو استخدام اقدام به ساخت مسکن برای کارمندان خود می‌کند.
    اسلامی افزود: مدت اجرای طرح 22 سال پیش بینی شده است که از بدو استخدام، 5 سال پیش پرداخت به صندوق پس انداز کارکنان دولت واریز می‌شود، دو سال نیز زمان ساخت است و 15 سال نیز اقساط کسر می‌گردد تا کارکنان دولت صاحبخانه شوند.
    وی افزود: گام اصلی و مهم دولت، تشکیل صندوق پس انداز مسکن کارکنان دولت است که باید به موجب قانون با همکاری دستگاه‌ها تشکیل شود و هر وزارتخانه‌ای که زمین خود را در اختیار سازندگان قرار دهد در اولویت قرار خواهد گرفت و امیدواریم با این مجموعه اقدامات، نهضت فراگیر ساخت مسکن که در کشور ایجاد شده، فراگیرتر شود تا آرامش به بخش مسکن کشور بازگردد و تولید و عرضه مسکن، به وضعیت پایدار بازگردد.

    رضا اردکانیان
    اولویت بندی مسکن‌های مهر فاقد آب و برق برای دریافت انشعاب
    وزیر نیرو از اولویت بندی 300 هزارمسکن مهر فاقد آب و برق برای ارائه انشعاب به این واحد‌ها خبرداد.
    رضا اردکانیان درنشست مدیران ارشد بخش مسکن با رئیس جمهور با اشاره به اینکه از مجموع 2 میلیون و 250 هزار واحد مسکن مهر حدود 2 میلیون واحد دارای انشعاب است افزود: 300 هزارواحد مسکن مهر از این تعداد فاقد انشعاب آب، ​ برق و فاضلاب هستند که به سه اولویت تقسیم بندی و سپس انشعاب را دریافت می‌کنند.
    وی گفت: اولویت اول برای دریافت خدمات زیر ساختی آب، برق و فاضلاب، ​واحد‌های ساخته شده و دارای انشعاب، ​ اولویت دوم واحد‌های ساخته شده و فاقد شبکه و اولویت سوم نیز واحد‌هایی هستند که هنوز ساخته نشده است.
    وزیر نیرو 60 درصد واحد‌های مسکن مهر معادل یک میلیون و 327 هزار و 500 واحد دارای انشعاب از نیمه دوم سال 92 این سرویس‌ها را دریافت کرده اند ادامه داد: امیدواری ما این است که امسال با استفاده از مکانیزم تبصره 8 قانون بودجه، ​منابع لازم برای آب و برق رسانی به مسکن‌های مهر را دریافت کنیم.
    اردکانیان گفت: 1500 میلیارد تومان اعتبار به وزارت راه و شهرسازی برای تهاتر زمین با امکانات اختصاص یافته است که انتظار وزارت نیرو دریافت نیمی از این رقم برای تامین خدمات آب و برق است.
    وی افزود: با اختصاص این اعتبار وزارت نیرو می‌تواند برای تامین این خدمات در مسکن مهر با سازندگان تجهیزات و پیمانکاران قرارداد منعقد کند.

    علیرضا تابش
    نوسازی 200 هزار واحد مسکن روستایی تا پایان سال
    رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: تا پایان امسال، دویست هزار واحد مسکونی روستایی در سراسر کشور نوسازی خواهد شد.
    علیرضا تابش در پایان نشست مشترک مدیران ارشد بخش مسکن با رئیس جمهور که امروز در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد افزود: امسال مصوبه هیئت دولت برای بازسازی دویست هزار مسکن روستایی به بانک مرکزی ابلاغ شد و این بانک هم، موضوع را به بانک‌های عامل ابلاغ کرده است تا برای نوسازی و بهسازی واحد‌های روستایی تا سقف 40 میلیون تومان تسهیلات داده شود.
    وی افزود: تاکنون وام 110 هزار واحد به بانک‌های استان‌ها ابلاغ شده است که 23 هزار واحد آن تکمیل پرونده کرده اند و به بانک‌ها معرفی شده اند.
    به گفته رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، تاکنون برای نوسازی و بهسازی و مقاوم سازی بیش از 2 میلیون و 100 هزار واحد مسکن روستایی، وام پرداخت شده است ضمن اینکه 400 هزار واحد آن، واحد‌های خسارت دیده ناشی از حوادث بوده اند.
    تابش افزود: همچنین در جلسه امروز به رئیس جمهور وعده دادیم تا نیمه دوم مرداد امسال، کار بازسازی 45 هزار واحد تعمیراتی آسیب دیده ناشی از سیلاب به پایان برسد که این واحد‌ها بطور کامل به بانک‌ها معرفی شده اند و کار 25 هزار واحد به پایان رسیده است.
    وی افزود: همچنین در بحث ساخت واحد‌های خسارت دیده از سیلاب، 12 هزار واحد هم آوار برداری و پی کنی شده است و امیدواریم ساخت این واحد‌ها هم تا پایان سال، به پایان برسد.
    به گفته رئیس بنیاد مسکن، واحد‌هایی هم که نتوانسته اند وام ساخت دریافت کنند، مرحله دوم وام ­هم به آن‌ها ابلاغ شده است و از هفته آینده 2500 میلیارد تومان وام دیگر و در مجموع 4 هزار و 900 میلیارد تومان تسهیلات بانکی در اختیار خسارت دیدگان سیلاب ماه‌های نخست سال قرار می‌گیرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو