مدیران خودروعصر اعتبار

وزیر نیرو در مجلس:

پارسال خشک‌ترین سال آبی ۵ دهه اخیر را مدیریت کردیم

۷۵ درصد مخازن سدها پر است

عصر ساختمان- وزیر نیرو سال گذشته را خشک‌ترین سال آبی در پنج دهه اخیر عنوان کرد و گفت که این وضعیت در کنار ترسال‌ترین سال آبی یعنی سال جاری مدیریت شد.

پارسال خشک‌ترین سال آبی ۵ دهه اخیر را مدیریت کردیم
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، رضا اردکانیان که برای پاسخ به سوال نماینده بم در خصوص علت عدم اعمال مدیریت علمی و عملی در امور آب کشور در جلسه بعد از ظهر امروز مجلس حضور یافته بود، گفت: خروجی آب از سدها نسبت به سال گذشته 193 درصد افزایش یافته و حجم مناسبی آب حفظ شده است. در حال حاضر هم 75 درصد مخازن سدهای کشور پر است در حالی که این رقم در سال گذشته 49 درصد بوده است.

    وی مدیریت مصرف بهینه آب کشور را فرابخشی توصیف کرد و افزود: بخش قابل توجهی از آب در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود و اعمال مدیریت مصرف بهینه بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است.

    وزیر نیرو با بیان اینکه سوال مطرح شده مربوط به سه سال گذشته است و در طول این سه سال تغییر وزیر، معاونان و مدیران بر کیفیت مدیریت اثرگذار بوده اظهار کرد: در بحث استقرار مدیریت به هم پیوسته آب هم اقدامات خوبی شده گرچه کارهای بسیاری هم مانده است.

    اردکانیان ادامه داد: یکی از ریشه‌های اصلی اشاعه حفر چاه‌های غیرمجاز قوانین تاثیرگذار مثل قانون تعیین تکلیف چاه‌های فاقد پروانه بوده که در عمل موجب افزایش بهره برداری شده، اگرچه وزارت نیرو سعی کرده با ساز و کار قانونی تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی را پیگیری کند.

    وی همچنین گفت: کل چاه‌های انسداد یافته تا ابتدای دولت یازدهم 17 هزار حلقه بوده که از ابتدای دولت یازدهم تا پایان سال 97 به بیش از 57 هزار حلقه چاه رسیده است. در شرایط فعلی هم تخصیص منابع اعتباری دچار چالش است. اگرچه ما سعی می‌کنیم مراحل اجرای کار را دنبال کنیم. همچنین با توجه به این سیاست سد نساء با حجم 168 میلیون متر مکعب از سال 90 به بهره برداری رسیده و سالانه سهم بخش کشاورزی از مخزن سد رهاسازی و قابل استفاده می‌شود.

    وزیر نیرو در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به برنامه این وزارتخانه برای مدیریت منابع آب و مصارف سدها تصریح کرد: سال گذشته خشک‌ترین سال در 50 سال اخیر بوده که آن را با صبوری و بردباری مردم و به اتکای مدل‌های ریاضی و ظرفیت کارشناسی و تخصصی مدیریت کردیم و جالب اینکه خشکترین سال در پنج دهه اخیر در کنار ترسال‌ترین یعنی سال آبی جاری قرار گرفته که مدیریت منابع آبی کشور توانسته این دو سال را مدیریت کند.

    وی با بیان اینکه این وزارتخانه در حال حاضر برای 110 سد مخزنی که 92 درصد حجمی مخازن را شامل می‌شود برنامه مدیریت منابع و مصارف را تدوین و ابلاغ می‌کند، افزود: امیدواریم با بهبود شرایط و تامین منابع مالی امکان سرعت دادن به طرح‌های در دست اجرا فراهم شود. ما به دنبال این هستیم که حداکثر تامین آب را از منابع سطحی داشته باشیم و شرایط شکننده آب زیرزمینی را هم مد نظر قرار دهیم.

    وزیر نیرو در پایان با اشاره به اهمیت مدیریت در برخورد با چالش‌های آب افزود: ما برای استفاده شایسته از نیروهای با کیفیت اساس را بر شایسته گزینی قرار دادیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی