مدیران خودروعصر اعتبار

مهریز؛ نخستین شهر کشور با بیشترین تعداد اثر جهانی

عصر ساختمان- مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد با اشاره به تاثیر ثبت جهانی دو کاروانسرای مهریز در فهرست آثار جهانی یونسکو، از این شهر به عنوان نخستین شهر کشور با بیشترین تعداد اثر جهانی یاد کرد.

مهریز؛ نخستین شهر کشور با بیشترین تعداد اثر جهانی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، «سید مصطفی فاطمی» کاورانسراهای «سریزد» و «زین‌الدین» در شهرستان مهریز را از آثار در نظر گرفته شده برای ثبت در فهرست آثار جهانی برشمرد و گفت: مهریز با ثبت جهانی این دو کاروانسرا دارای بیش از دو اثر ثبت شده در فهرست جهانی خواهد شد و نخستین شهر کشور با بیشترین تعداد اثر جهانی به شمار خواهد آمد.

    وی با اشاره به ثبت جهانی باغ پهلوانپور و قنات حسن‌آباد مهریز در قالب پرونده ثبت جهانی باغ‌های ایرانی و قنوات ایران در سال‌های گذشته، خاطرنشان کرد: ثبت دو کارونسرای مهریز نیز در قالب پرونده ثبت جهانی کاروانسراها تشکیل شده است.

    مدیر کل میراث فرهنگی یزد با اشاره به تشکیل پرونده‌ای مبنی بر ثبت جهانی درختان دیرزیست ایران نیز، اظهار کرد: پرونده ثبت جهانی درختان دیرزیست با محوریت درخت سرو 4500 ساله ابرکوه توسط استان یزد گردآوری خواهد کرد.

    فاطمی در پایان به تهیه پرونده ثبت جهانی فناوری ساخت بادگیرها توسط میراث فرهنگی استان یزد اشاره کرد و گفت: مقدمات ارسال این پرونده به یونسکو نیز انجام شده و امیدوار هستیم که این اثر نیز در فهرست آثار جهانی به نام کشورمان به ثبت برسد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی