مدیران خودروعصر اعتبار

سامانه مساجد شهر تهران آماده بهره برداری شد

عصر ساختمان-معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران از آماده بودن سامانه مساجد و همچنین کتابچه ضوابط و راهنمای طراحی مساجد جهت بهره برداری هم زمان با روز جهانی مساجد خبر داد.

سامانه مساجد شهر تهران آماده بهره برداری شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از فارس، عبدالرضا گلپایگانی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران، با اشاره به اهمیت و جایگاه مساجد به عنوان کانون های مذهبی تاثیرگذار بر فعالیت های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی کشور گفت: شهرداری تهران در کنار سایر نهاد های ناظر و فعال در امور مساجد نسبت به ارائه تسهیلات، برنامه ریزی، راهبری و نظارت در طراحی و اجرای سامانه مساجد اقدام کرده و تنظیم و تدوین مجموعه ضوابط و راهنمای طراحی مساجد شهر تهران را مورد توجه قرار داده است .

    وی افزود: چارچوب اصلی اقدامات در خصوص ساماندهی و بهسازی مساجد، شامل پروژه های مطالعاتی، طراحی و اجرا، تقویت ساختار تشکیلاتی،مناسب سازی فضای داخلی و خارجی مساجد برای معلولین، ارتقاء ایمنی، تهیه بخشنامه ها و دستورالعمل ها و لوایح و هم چنین آموزش واطلاع رسانی است.

    معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران از تشکیل بانک اطلاعات مساجد شهر تهران خبر داد و گفت: اداره کل معماری و ساختمان معاونت شهرسازی و معماری نسبت به راهبری و انجام مطالعات در قالب پروژه« ارائه الگوی ساماندهی و بهسازی نمای بیرونی مساجد و نمازخانه‌های داخل اماکن عمومی» اقدام کرده است که شامل شناخت الگوی معماری مساجد اسلامی – ایرانی، تهیه نقشه جانمایی مساجد موجود و بانک اطلاعات GIS مساجد است.

    وی افزود اقدامات اجرایی این پروژه در چهار گام تهیه بانک اطلاعات، لایه بندی و پیش بینی موقعیت مکانی مساجد مورد نیاز در سطح مناطق و محلات است، ضمن اینکه اولویت بندی جانمایی مساجد در سطح شهر به تفکیک مناطق انجام شده است.

    گلپایگانی گفت: در این پروژه، دادگان مساجد تهران به تفکیک مناطق شامل شعاع عملکرد 500 متر برای مساجد موجود، محدوده های فاقد پوشش مسجد، تعداد مساجد مورد نیاز در هر منطقه به تفکیک ناحیه، سرانه مسجد برای هر محله ارائه شده و اولویت بندی مساجد بر اساس زیر پهنه طرح تفصیلی و پیشنهادهای طرح جانمایی مساجد در سطح شهر مطرح شده است.

    معاون شهرسازی ومعماری شهرداری تهران گفت: تاکنون اطلاعات 1894 مسجد با همکاری حوزه بسیج معاونت شهرسازی و معماری و سازمان فناوری اطلاعات بارگزاری شده و سامانه مساجد آماده بهره برداری است.

    وی افزود: این سامانه همزمان با افتتاحیه خانه موزه معمار( خانه استاد لرزاده ) در 24 شهریور ماه سال جاری رونمایی شده و بحث مناسب سازی فضای داخلی و خارجی مساجد برای معلولین و ارتقاء ایمنی مساجد در دستور کار قرار گرفته است و این موضوع از طریق بسیج و اداره کل معماری و ساختمان پیگیری می شود .

    گلپایگانی تأکید کرد: به‌منظور یکپارچه‌سازی و تدوین ضوابط و استانداردهای مرتبط با تعیین سطح و طراحی مساجد شهر تهران نتیجه مطالعات انجام شده در قالب کتابچه« ضوابط و راهنمای طراحی مساجد در شهر تهران» تدوین شده است که این کتابچه نیز آماده است و به زودی به شهرداران مناطق 22گانه ابلاغ خواهد شد.

    معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران گفت: در راستای ساماندهی و ارتقاء کیفی مساجد و با هدف نظارت بر طراحی مساجد، کمیته‌ها و کارگروه‌هایی با محوریت کارگروه تخصصی ساماندهی معماری مساجد و نمادهای مذهبی شهر تهران تشکیل شده است.

    وی افزود:در همین ارتباط کمیته تخصصی ساماندهی معماری مساجد و نمادهای مذهبی شهر تهران در اداره کل معماری و ساختمان معاونت شهرسازی و معماری تشکیل شده و در این راستا راهبری و برگزاری جلسات کمیته، جلسات کمیسیون طراحی معماری مساجد و جلسات کارشناسی بازنگری بر روی ضوابط موجود ملاک عمل و پیشنهاد ضوابط جدید، صورت گرفته است .

    گلپایگانی در پایان گفت: به منظور آموزش ، اطلاع‌رسانی ، نظارت و راهبری بر فرایند طراحی و ساخت مساجد، ضوابط و بخشنامه‌های مرتبط شامل ضوابط طراحی مساجد در شهر تهران و بخشنامه ممانعت از ساخت مساجد فاقد مصوبه در کمیته تخصصی معماری مساجد به مناطق 22 گانه، ابلاغ شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار