مدیران خودروعصر اعتبار

شمار ایستگاه‌های لرزه‌نگار باید به ۳ برابر افزایش یابد

عصر ساختمان- مدیرگروه زلزله شناسی مهندسی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله گفت: شمار ایستگاه‌های لرزه‌نگاری در سطح کشور کم است و تعداد آن دست کم باید به سه برابر وضعیت فعلی، افزایش یابد.

شمار ایستگاه‌های لرزه‌نگار باید به ۳ برابر افزایش یابد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایرنا، مهدی زارع  در حاشیه چهارمین همایش زلزله،  مدیریت بحران و دورنمای آینده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اکنون در سطح کشور 130 ایستگاه لرزه نگار باند کوتاه و باند پهن وجود دارد که تعداد آن،  برای رصد لرزه ها کم است.

    وی با بیان اینکه برای رصد و بررسی بهتر زمین لرزه ها، باید 400 تا 450  ایستگاه لرزه نگاری داشته باشیم تصریح کرد: تعداد ایستگاه شتاب نگار کشور هم یکهزار و 100 ایستگاه است.

    مدیرگروه زلزله شناسی مهندسی پژوهشگاه بین المللی زلزله گفت: برای پاسخ به نیاز باید دستگاه ها خریداری شود  و یا اینکه در داخل ساخته شود البته مهم این است که ساخت این دستگاه ها،  مطابق با استانداردهای بین الملل باشد. 

    زارع در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به حساسیت ها برای کاهش مخاطرات زلزله گفت: معمولا پس از اتفاق و رخداد، تلنگری برای اهمیت کاهش مخاطرات زلزله ایجاد می شود اما پس از گذشت مدتی زمان، این اهمیت کاسته می شود.

    وی گفت: به طور مثال از زلزله اردیبهشت ماه سال 96 در خراسان شمالی، بیش از دو سال سپری شده و اکنون به سختی می توان در مقامات استان اهمیت این حادثه را دید، البته در بدنه تخصصی مهندسی این دغدغه هست و تاکنون در این استان،   چهار همایش برای زلزله برگزار شده است اما نیاز است بدنه اجرایی مدیریت را هم همراه کنیم. 

    زارع اظهار داشت: اکنون در کشور 120 گسل اصلی و مهم وجود دارد که حدود 10 گسل در خراسان شمالی است.

    استاد زلزله شناسی مهندسی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله و عضو وابسته فرهنگستان علوم خاطرنشان کرد: گسل عش آباد یا کپه داغ، گسل باغان- گرماب و  گسل راز  از جمله گسل های مهم خراسان شمالی است.

    استان خراسان شمالی شامل نواحی شمال خاوری ایران است که از دیدگاه زمین شناسی در پهنه ساختاری، رسوبی کپه داغ قرار دارد. 

    این منطقه از دیدگاه لرزه زمین ساختی در زون کپه داغ قرار می گیرد که در آن گسل های فعال و مهمی وجود دارد، این گسل ها برخی مواقع با حرکاتی که انجام می دهند موجب وقوع زمین لرزه های مخرب می شوند. 

    اسفراین مهم ترین گسل خراسان شمالی است که با درازای حدود 170 کیلومتر در راستای شمال باختری- جنوب خاوری واقع شده و از حاشیه شمال خاوری شهر اسفراین گذر می کند. گسل باغان- گرماب نیز گسلی با درازای 55 تا 50 کیلومتر و راستای شمال، شمال باختری – جنوب، جنوب خاوری واقع است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار