مدیران خودروعصر اعتبار

مدیر کل میراث فرهنگی استان اردبیل:

شهر آدم‌های بی دهان محافظت بیشتری می‌شود

عصر ساختمان- نادر فلاحی ازآخرین اخبار شهر یئری اردبیل بعد از قرار گرفتن درلیست آثار ملی خبرداد.

شهر آدم‌های بی دهان محافظت بیشتری می‌شود
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران، شهر یئری از توابع روستای ارجق اردبیل است که از نظر قدمت وتار یخ بنا به گفته‌های باستان شناسان به بیش از 8 هزار سال پیش از میلاد برمی گردد و دارای سنگ برافراشته‌هایی به شکل انسان است که چهره‌های انسانی دارند وبیشتر شان دهان ندارند. علاوه برشگفتی‌های پیشتر گفته شده، درمیان این سنگ برافراشته‌های بی دهان مرد، فقط یک زن سنگی ایستاده وجود دارد که دارای دهان است. از این گونه سنگ‌های برافراشته یک قطعه در آذربایجان وهفت قطعه درحفاری کردستان ترکیه کشف شده است.

    نادر فلاحی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان اردبیل درخصوص عملیات اجرایی نصب سازه‌های پوشش پایگاه ملی شهر یئری مشکین شهرعنوان کرد: سال گذشته قول مسقف کردن این مجموعه که مطالبه به حق مردم استان بود را دادیم و امروز به لطف خدا اعلام میکنیم عملیات پوشش این محوطه باستانی در اسرع وقت به سرانجام می‌رسد.

    وی افزود: عملیات احداث سرپوش و حفاظت محوطه باستانی شهر یئری با پیگیری‌های نماینده، ولی فقیه در استان، حجت الاسلام و المسلمین عاملی و استاندار اردبیل انجام شده و با قوت تداوم دارد.

    مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل توضیح داد: طرح جامع ساماندهی شهر یئری بعد از سال‌ها مطالبه مردمی، مطالعه و بر اساس آن این شهر در سال گذشته به عنوان اولین پایگاه ملی استان معرفی شد که بی شک در افزایش جذب اعتبار سالانه و ساماندهی آن تاثیرگذار است.

    وی ادامه داد:این محوطه تاریخی با دوربین مدار بسته حصار بندی شده و توسط نگهبان، شبانه روز محافظت می‌شود. علاوه بر این، برای محفاظت ویژه از سنگ افراشته‌ها در پاسخ به مطالبه چندین ساله مردم، سازه حفاظتی با پیشرفت 100 درصد اجرا شده و لایت پنل‌های آن نیز در مرحله مناقصه و واگذاری به بخش خصوصی است.

    نادر فلاحی بیان کرد:با اجرای سازه محافظ، تمامی سنگ افراشته‌ها در داخل آن قرار گرفته و از تخریب و فرسایش جلوگیری می‌شود. در عین حال با همکاری دانشگاه هنر تبریز مطالعات جامعی از قدمت، مشخصات و ویژگی‌های سنگ افراشته‌ها انجام خواهد شد.
    او مطرح کرد: به منظور معرفی این محوطه باستانی، تابلو‌های معرفی نصب شده و برای اولین بار تاسیسات رفاهی شامل سرویس بهداشتی و نماز خانه در حال احداث است که 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

    مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان اردبیل ادامه داد: علاوه بر این، از محوطه باستانی تا روستای پیرازمیان سنگ فرش به طول هزار متر اجرا شده است.

    وی افزود: در فاز نخست پروژه‌های در دست اجرا 2 میلیارد تومان اعتبار هزینه شده و 2 میلیارد تومان دیگر نیز هزینه می‌شود.
    نادر فلاحی گفت: مجموعه اقدامات انجام شده نه تنها منجر به بهبود ساماندهی این محوطه باستانی می‌شود بلکه در معرفی این اثر در سطح جهانی موثر خواهد بود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار