مدیران خودروعصر اعتبار

نایب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم بهداشتی ساختمان در گفت و گو با عصر ساختمان:

رونق دوباره بازار با پرداخت بدهی پیمانکاران

اکثر صنایع مرتبط با صنعت ساختمان به شکل بیمار گونه به فعالیت خود ادامه می دهند

عصر ساختمان- اکثر صنایع مرتبط با صنعت ساختمان به شکل بیمار گونه به فعالیت خود ادامه می دهند و بیشتر فعالیت ها جنبه نوسازی دارد و چیزی که به عنوان گردش کار عمومی از آن یاد می شود و همه صنوف با آن در گیرباشند و از آن بهره ببرند؛ وجود ندارد.

رونق دوباره بازار با پرداخت بدهی پیمانکاران
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۸:۰۰

    حبیب اله توسلی نایب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم بهداشتی  ساختمان در گفت و گو با خبرنگار عصر ساختمان از رکود این بازار خبر داده و می گوید:100 درصد کالاهایی که برای تولید سازه های ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرد؛ از قبیل سیمان، آجر، میلگرد، تیرآهن، شیرآلات، چینی آلات، لوازم بهداشتی و غیره در داخل تولید می شود که خود نشان دهنده پتانسیل خوب کشور در زمینه ساخت و ساز است.علیرغم داشتن توانایی های بسیار رکود شدید اقتصادی منجر به رکود بی سابقه در بازار مسکن شده و متاسفانه صدها شغل تحت تاثیر این رکود قرار گرفته است.
    وی بیکاری ناشی از رکود صنعت ساختمان را تهدیدآمیز خوانده و اظهار می دارد: اکثر صنایع مرتبط با صنعت ساختمان به شکل بیمار گونه به فعالیت خود ادامه می دهند و بیشتر فعالیت ها جنبه نوسازی دارد و چیزی که به عنوان گردش کار عمومی از آن یاد می شود و همه صنوف با آن در گیرباشند و از آن بهره ببرند؛ وجود ندارد.
    توسلی مشکل دیگر این صنف را افزایش قیمت برخی کالاها برشمرده و می افزاید: قیمت آن دسته از کالاها که در اختیار بخش خصوصی است؛ کاهش پیدا کرده اما آن قسمت که در دست دولت است نه تنها کاهش نداشته بلکه با افزایش همراه بوده که این افزایش اشتباه است.
    نایب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم بهداشتی ساختمانی با اشاره به افزایش ناگهانی قیمت مسکن در سال های اخیر اظهار می دارد: شوک قیمتی که 6 سال پیش به بازار مسکن وارد شد دلیل اصلی رکود این سال ها محسوب می شود و دیگر نباید منتظر کاهش قیمت مسکن باشیم.ازطرفی هر سالی که مسکن فروش نرود 20 درصد افت می کند.
    وی با بیان این که بانک ها همکاری خوبی در خصوص اعطای وام مسکن به متقاضیان ندارند؛ تصریح می کند: هر چند دولت تمام تلاش خود را در این زمینه انجام می دهد و شاهد وام های گوناگونی در حوزه خرید مسکن هستیم اما واقعیت این است که بانک ها علاقه چندانی به پرداخت این وام ها ندارند و اعطای وام فقط در حد حرف باقی می ماند. چنانچه روزی ارایه تسهیلات مسکن رنگ واقعی به خود بگیرد؛ بسیاری از مشکلات این بخش حل خواهد شد و نیز به ایجاد اشتغال کمک می شود.
    وی بیکاری را مهم ترین مشکل ناشی از رکود بازار مسکن دانسته و می گوید: اکنون کارگاه های کوچکی که تولیدات ساختمانی انجام می دهند؛ مانند شیرآلات بهداشتی، نجاری، آهنگری، در و پنجره سازی و  شیشه بری کارگرهایشان را جواب کرده اند که این موضوع در نهایت منجر به ایجاد مشکلات اجتماعی فراوان می شود. چنانچه موضوع اشتغال هر چه سریع تر حل نشود به زودی با بیماری اجتماعی عصبانیت و پرخاشگری مواجه خواهیم شد. الان بیشتر کارفرمایان چندین ماه است که موفق به پرداخت حقوق کارگران خود نشده اند اما کارگران به امید دریافت حق و حقوق خود همچنان سر کار حاضر می شوند. شرایط برای کارگر و کارفرما مناسب نیست.
    توسلی با اشاره به این که تعداد کارگاه های تولیدی که از گردونه تولید و رقابت خارج می شوند هر روز افزایش می یابد؛ اظهار می دارد: نه فقط تعداد تولیدکنندگان کاهش یافته بلکه تعداد اصنافی که خدمات مرتبط را ارایه می کنند؛ نیز رو به کاهش است.
    وی در پاسخ به این که بازار چه زمانی رونق پیدا می کند؛ می گوید: تا زمانی که بدهی پیمانکاران پرداخت نشود؛ رونقی در کار نخواهد بود.تا پیمانکار پولی نداشته باشد نمی تواند کاری از پیش ببرد.حتی من پیشنهاد دادم که دولت سایتی ایجاد کند تا در آن طلبکاران میزان طلب خود را از دولت اعلام کنند فقط در این صورت است که دولت می تواند به میزان بدهی های خود پی ببرد.
    نایب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم بهداشتی ساختمانی در پاسخ به سوالی در خصوص میزان واردات این صنف می گوید: همان طور که گفتم تولید داخل تکاپوی نیاز داخل را می کند اما کالاهایی که به واسطه تعرفه های اشتباه وارد می شود بازار را بهم می ریزد. برخی نیز اجناس وارداتی را با ارایه قیمت های بسیار نازل وارد می کنند که تشخیص آن برای گمرک چندان راحت نیست.البته به تازگی گمرک نیز تجهیزات خود را به روز کرده و دقت خود را افزایش داده است.
    توسلی با بیان این که کالاهای وادراتی محصول کشور چین است؛ تصریح می کند: معمولا گفته می شود کالاهای چینی بی کیفیت است اما واقعیت چیز دیگری است. چین برندهایی مطابق با استانداردهای جهانی دارد و محصولات خود را به کشورهای اروپایی صادرات می کند. این ما هستیم که نباید به دنبال خرید کالاهای بی کیفیت برویم. این که بگویم از کشورهای اروپایی واردات داریم درست نیست زیرا کشورهای اروپایی هم از چین وارد می کنند.
     توسلی همچنین اظهار امیدواری کرد تا هر چه زودتر شرایط تغییر کرده و بازار روند رو به ثباتی در پیش بگیرد .

    خبرنگار: آزاده کاری

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو