مدیران خودروعصر اعتبار

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان:

تعمیر مدارس سیل زده استان خوزستان پایان یافت

عصر ساختمان- مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان خوزستان از اتمام عملیات تعمیر مدارس سیل زده در این استان خبرداد و گفت: ۱۱۳ مدرسه در خوزستان از سیل آسیب دیدند که عملیات تعمیر آنها پایان یافت و مدارس احداثی نیز حداکثر تا اوایل آبان‌ امسال به اتمام می رسد.

تعمیر مدارس سیل زده استان خوزستان پایان یافت
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایرنا، «علی قربانی» در جریان بازدید از روند بازسازی و ساخت مدارس سیل زده استان خوزستان در گفت وگویی اظهارداشت: همزمان با شروع سیل در خوزستان و درگیری مدارس ناحیه چهار اهواز با این پدیده با پیگیری مستمر مسئولین این ناحیه و اداره کل نوسازی مدارس استان در حوزه‌ها و تجهیزات آموزشی اقدامات گسترده‌ای انجام شد.

    وی افزود: بر اثر سیلی که در فروردین‌ ماه در استان رخ داد، حدود 113 مدرسه استان دچار آب‌گرفتگی شد و بعد از برآوردها مشخص شد 35 مدرسه در مناطق سیل‌زده نیازمند احداث و همچنین 78 مدرسه نیاز به تعمیر دارند.

    مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان خوزستان ادامه داد: بلافاصله بعد از اینکه سطح آب پایین آمد، کار تعمیر مدارس را آغاز کردیم. این پروژه‌ها در حال حاضر آغاز شده‌ است و با تلاش‌های انجام شده تا پایان شهریور ماه مدارس و کلاس‌هایی که به تعمیرات نیاز داشتند، آماده خواهند شد.

    قربانی همچنین گفت: بیشتر مدارس احداثی دو تا سه کلاسه نیز تا 15 مهرماه تحویل داده می‌شوند و حداکثر تاریخ تحویل این مدارس احداثی ممکن است تا اول آبان به طول بینجامد. 6 مدرسه 6کلاسه نیز داریم که باید در مناطق سیل‌زده احداث شوند که براساس برنامه‌ریزی انجام شده، این مدارس نیز تا 10 آذر تحویل داده می‌شوند.

    وی با یادآوری اینکه در مجموع 113 مدرسه در سیل خوزستان آسیب دیدند، تصریح کرد: پروژه‌هایی که در حال حاضر روی آن‌ها فعالیت می‌کنیم بیش از این‌ها است. وقتی خیرین برای بازسازی مدارس سیل‌زده استان وارد کار شدند، ما به آن‌ها پیشنهاد دادیم مدارس جدیدی را نیز احداث کنند.

    وی ادامه داد: در برخی از این مناطق سیل هم نیامده بود اما دانش‌آموزان به این مدارس نیاز داشتند، به این ترتیب علاوه بر مدارس آسیب دیده از سیل، 40 مدرسه جدید نیز در قالب 160 کلاس درس در مناطق مختلف استان خوزستان ساخته می شود.

    مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان به کمک خیرین اشاره کرد و افزود: در خصوص بازسازی 35 مدرسه آسیب دیده از سیل در استان، خیرین 80 میلیارد تومان به ما کمک کردند. همچنین آنها در ساخت 40 مدرسه جدیدی که قرار است ساخته شود، حدود 40 میلیارد تومان کمک کرده‌اند.

    قربانی خاطرنشان کرد: بیشترین مدارس آسیب دیده از سیل را در بخش شاوور شهرستان شوش داشتیم. بعد از آن بخش بامدژ شهرستان اهواز و بعد از آن شهرستان شادگان، بیشترین آسیب‌ها را دیده بودند. امیدواریم تا مهرماه امسال بتوانیم حدود 230 پروژه در قالب 870 کلاس درس را تحویل دهیم.

    وی همچنین گفت: افزایش حجم آب (دبی) رودخانه کارون موجب آب گرفتگی برخی شهرها و روستاهای پایین دست این رودخانه در استان خوزستان شد و روان آب هایی که از سمت رودخانه کارون به نهر بحره ریخته شد، شرایط شادگان را با مشکل جدی مواجه کرد.

    مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان افزود: روستای صراخیه در خوزستان و در شهرستان شادگان، در بخش خنافره و در دهستان ناصری، در دل تالاب بین المللی شادگان است. این روستا با جمعیتی بالغ بر یک هزار و 800 و جمعیت دانش‌آموزی یک صد و 10 نفراز روستاهایی بود که مدارس آن بر اثر سیل فروردین ماه دچار آسیب شد.

    قربانی یادآور شد: شروع ساخت دبستان 6 کلاسه میثاق از5 تیر ماه آغاز و تا آخر آذر به اتمام می رسد و تاکنون 45 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.  همچنین به دلیل نبود زمین در این روستا مدارس به صورت دو طبقه ساخته می‌شود که دانش‌آموزان فضایی برای بازی در این مدرسه نداشته و سازمان میراث فرهنگی باید فضای بیشتری دراختیار این مدارس قرار دهد.

    وی با بیان اینکه این روستا بر اثر سیل کاملا زیر آب رفته و نابود شده بود، گفت: به همت خیرین و مسئولین این مدرسه در حال بازسازی بوده و با اعتباری حدود یک میلیارد تومان از محل اعتبارات دولتی و خیرین تا اواخر آذر ماه به اتمام می‌رسد.

    وی ادامه داد: از اول مهرتا زمان اتمام ساخت مدارس، دانش‌آموزان در کانکس های موقت و یا خانه‌های ساکنین روستا تعلیم می‌بینند تا ساخت مدرسه به اتمام رسد. این مدرسه دانش‌آموزان دبستانی و متوسطه اول را شامل می‌شود و دانش‌آموزان متوسطه دوم باید به 10 کیلومتری شهر شادگان بروند.

    قربانی با بیان اینکه در شهرستان شادگان 6 پروژه احداثی و چهار پروژه تعمیراتی داریم که جمع اعتبارات آنها 81 هزار و 200 میلیون ریال و جمع کلاس های این مدارس نیز 41 مورد است عنوان کرد: از این میان دو پروژه به صورت روش صنعتی سازی احداث می شود.

    دبستان 6 کلاسه شهید دستغیب در روستای رگبه مدرسه بعدی بود که در ادامه سفر از روند بازسازی آن دیدن کردیم. این مدرسه با جمعیت دانش آموزی 150 نفر و جمعیت روستایی دو هزار و 200 نفر از محل تأمین اعتبار ملی مشارکتی بوده و تاکنون 85 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

    وی درمورد مدرسه گفت: احداث این دبستان از پنجم تیرماه آغاز شده و پیش بینی می شود تا 31 شهریور به اتمام رسد.

    وی ادامه داد: در این مدرسه 3 کلاس احداثی و 3 کلاس تعمیراتی است که در کل یک صد و 70 نفر در این مدرسه ثبت نامی هستند.

    مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان گفت: دفتر آیت‌الله فاضل لنکرانی حدود یک و نیم میلیارد تومان به 5 مدرسه در این استان کمک کرده است که دبستان 6 کلاسه شهید دستغیب از آن جمله است.

    روستای گرمه در بخش خنافره شادگان مسیر بعدی ما در این استان بود. در این روستا دبستان 6 کلاسه خیبر با جمعیت دانش‌آموزی یک صد و 30 و جمعیت روستایی یک هزار و 800 نفر است.

    قربانی گفت: این مدرسه با پیشرفت 50 درصدی از تاریخ 5 تیر ماه آغاز و تا نیمه آبان به پایان خواهد رسید. همچنین مراحل ساخت دبستان خیبر با کمک 500 میلیونی خیرین و اعتبارات دولتی تامین اعتبار شده است.

    وی مراحل ساخت این قبیل مدارس را در حالت معمول چیزی حدود 7 ماه عنوان کرد که در شرایط بعد از سیل این زمان به 5 ماه تقلیل می‌یابد.

    مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان از کمک‌های مالی و فراقانونی دیوان محاسبات، بازرسی کل کشور، جامعه خیرین گفت که در تسریع روند این پروژه‌ها کمک کرده‌اند. همجنین سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس از قطعی برق در تابستان تا زمان بازگشایی مدارس به دلیل کمک رسانی به مناطق سیل و زلزله زده معاف شد.

    در مسیر بعدی به اهواز برگشته و به سمت مسجد سلیمان حرکت کردیم. در مسیر از نیروگاه برق رامین سیکل ترکیبی اهواز که در زمان جنگ تحمیلی دو بار مورد حمله قرار گرفته بود عبور کرده و به شهر مسجد سلیمان رسیدیم.

    اگر بگوییم این شهر نخستین شهر صنعتی ایران می‌باشد گزاف نگفتیم. وجود اولین چاه نفت خاورمیانه، اولین پالایشگاه نفت خاورمیانه، اولین کارخانه گوگردسازی، اولین کارخانه تولید برق و … خود گواه بر این مدعا است.

    در مسجد سلیمان به هنرستان 6 کلاسه علامه طباطبائی رفتیم که بر اثر زلزله 17 تیرماه 98 آسیب دیده و قرار است مقاوم سازی برای این مدرسه انجام شود.

    قربانی قدمت این هنرستان را حدود 60 سال عنوان کرد و گفت: مساحت این زمین یک هزار و 200 متر مربع است که با سازه سنگی شکل گرفته و یک صد و 50 نفر جمعیت دانش‌آموزی آن است.

    وی افزود: این مدرسه به طور کامل تخریب شده و از دو ماه دیگر کار ساخت آن آغاز خواهد شد. هنرستان علامه طباطبائی به طریق LSF (سازه‌های فلزی سرد نورد شده) ساخته می‌شود.

    مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان افزود: این مدرسه 6 کلاسه حدود 2 و نیم میلیارد تومان هزینه دارد که از محل اعتبار خیری تامین می‌شود.

    مدرسه بعدی که در مسجد سلیمان به بازدید آن رفتیم دبیرستان 10 کلاسه دکتر کرم زاده بود. این مدرسه حدود 300 دانش آموز را در دو نوبت صبح و عصر پوشش می‌دهد.

    قربانی از شروع یک ماهه مقاوم سازی این دبیرستان گفت و افزود: کار مقاوم سازی این دبیرستان از 20 مرداد ماه آغاز و با پیشرفت 50 درصدی تا 10 مهر پایان می‌یابد.

    وی تصریح کرد: حدود 60 درصد مدارس مسجد سلیمان سنگی بوده و نیاز به بازسازی کامل دارد.

    در ادامه بازدید از مدارس مسجد سلیمان به دبیرستان 6 کلاسه نصرت یا رشد رفتیم که با جمعیت 400 نفر در دو نوبت صبح و عصر مقاوم سازی می‌شود.

    مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان خاطرنشان کرد: پیشرفت فیزیکی این دبیرستان تاکنون 70 درصد بوده که از 16 مرداد آغاز و تا نیمه مهر به اتمام می رسد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو