مدیران خودروعصر اعتبار

تکمیل ساخت ۶۵ هزار واحد مسکونی تخریب شده در اثر سیل تا پایان سال

عصر ساختمان- مدیرکل بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: ۶۵ هزار واحد مسکونی به علت سیل تخریب شد که از این تعداد تاکنون کار ساخت ۴۰ هزار واحد آغاز شده است و بر اساس برنامه، کار ساخت آن‌ها تا پایان امسال به پایان می‌رسد.

تکمیل ساخت ۶۵ هزار واحد مسکونی تخریب شده در اثر سیل تا پایان سال
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبرین«عصرساختمان» به نقل از تسنیم، مجید جودی مدیرکل بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری پنجشنبه شب شبکه دو سیما افزود: حدود 75 هزار واحد مسکونی آسیب دیده ناشی از سیل داشتیم که نیاز به بازسازی داشت و بر اساس برنامه ریزی‌ها و تعهدات، قریب به اتفاق این واحدها، با وام و کمک بلاعوض، تعمیر و بازسازی شدند.
    وی ادامه داد: بر اساس ارزیابی‌ها 65 هزار واحد مسکونی به علت سیل تخریب شد که نیاز به ساخت دوباره داشت که از این تعداد تاکنون کار اجرایی 40 هزار واحد آغاز شده است و در مراحل مختلف ساخت هست و بر اساس برنامه، کار ساخت آن‌ها تا پایان امسال به پایان می‌رسد و همچنین 500 واحد مسکونی در مناطق سیل زده استان گلستان در این هفته به بهره برداری می‌رسد.
    جودی ادامه داد: بیشتر هدف ما ساخت واحد‌های آسیب دیده مناطق سردسیر بود تا به فصل سرما نرسیم و استان‌هایی مانند خوزستان، فصل کار اجرایی آن‌ها در حال آغاز است، زیرا در گرمای 47 و 48 درجه نمی‌شد کار اجرایی کرد.
    وی افزود: تاکنون حدود 34 هزار واحد، پی کنی و فوندانسیون 21 هزار و 587 واحد اجرا و سقف 7 هزار و 200 واحد هم تکمیل شده است.
    جودی در پاسخ به این پرسش که چرا وعده رئیس جمهور مبنی بر پایان کار واحد‌های تعمیری تا تیر امسال عملی نشده است؟ گفت: به 5 هزار میلیارد تومان تسهیلات نیاز داریم. در مرحله نخست از منابع قرض الحسنه بانک‌ها حدود 2 هزار و 500 میلیارد تومان تامین شد و تا مرداد با این رقم کار را انجام دادیم، اما 2 هزار و 400 میلیارد تومان مرحله دوم حدود 10 روز است که عملیاتی شده است.
    وی افزود: کل کمک بلاعوض مورد نیاز مردم یعنی 1900 میلیارد تومان به صورت کامل از طرف دولت به ما پرداخت شده است که از این رقم حدود 1200 میلیارد تومان را به مردم پرداختیم و بقیه هم آماده است که متناسب با پیشرفت کار به آن‌ها پرداخت می‌کنیم.

    مدیرکل مدیریت بحران وزارت جهاد کشاورزی هم با حضور در این برنامه گفت: در بازسازی و احیای زیرساخت‌های خسارت دیده ناشی از سیل، نوسازی حدود 5 هزار کیلومتر جاده‌های بین مزارع، تامین 560 ایستگاه پمپاژ به علاوه 1368 کیلومتر انتقال آب با لوله و کانال و همچنین زه کشی بیش از 8 هزار هکتار از اراضی کشاورزی را عملیاتی کردیم.

    سید محمد موسوی افزود: حدود 360 هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغی آماده کشت شد که 200 هزار هکتار آن کشت مجدد شد و حدود 200 واحد مرغداری و 600 واحد دامداری سنتی و 300 واحد آبزی پروری، مرمت و احیاء شد و به تولید برگشت.
    وی ادامه داد:حدود سه هزار میلیارد تومان برای امهال تسهیلات خسارت دیدگان اختصاص یافت و بین بانک‌ها توزیع و شیوه نامه‌ها و نحوه پرداخت آن آغاز شد.
    موسوی اضافه کرد: 2 هزار و 691 میلیارد تومان کمک بلاعوض را برای سیل زدگان در مصوبه داشتیم که تاکنون در سامانه «سجاد» در این باره 300 هزار پرونده تشکیل شد که از این تعداد 248 هزار و 300 پرونده توسط کمیته‌های تخصصی شهرستان‌ها بررسی و تائید شد.
    مدیرکل مدیریت بحران وزارت جهاد کشاورزی گفت: 170 هزار پرونده اراضی زراعی و باغی یعنی حدود 70 درصد کل این پرونده‌ها توسط پژوهشگاه فضایی تائید شد و 125 هزار پرونده هم به تائید کارگروه استانی رسید و 71 هزار پرونده با 541 میلیارد تومان هم به مرحله پرداخت رسید.
    وی افزود: در تامین و پرداخت تسهیلات ارزان قیمت، 2 هزار و 550 میلیارد تومان مصوب شده بود که تاکنون 105 هزار پرونده با حدود 700 میلیارد تومان تسهیلات بانکی به بانک‌های عامل معرفی شد و تاکنون حدود 19 هزار پرونده با 190 میلیارد تومان تسهیلات به مرله پرداخت رسید که بانک کشاورزی تاکنون بهترین همکاری را داشته است.
    معاون عمرانی استانداری لرستان نیز در ارتباط تصویری با این برنامه گفت: در بخش احداث واحد‌های مسکونی و تعمیری حدود 46 هزار و 600 واحد مسکونی در استان لرستان ارزیابی شد که حدود 35 هزار واحد خسارت دیدند که از این تعداد، 33 هزار واحد به بانک‌ها معرفی شد و از این رقم 32 هزار واحد به مرحله پرداخت رسیده است.
    گودرز امیری افزود: برخی از متقاضیان که خودشان می‌خواستند واحد‌های خود را احداث کنند با مشکلاتی برخوردند که دوباره از طریق پیمانکاران بنیاد مسکن و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی وارد شدند که آن‌ها نیز در حال ساخت این واحد‌ها هستند.
    وی اضافه کرد: ساخت دیوار‌های حفاظتی رودخانه‌ها در شهر پل دختر آغاز شده و از 1500 ستونی که مدنظر بوده حدود 500 ستون، اجرا شده است و حدود 20 تا 25 درصد پیشرفت دارند.
    امیری گفت: جاده خرم آباد-پل دختر حدود 107 کیلومتر است که حدود 20 کیلومتر آن به علت سیل، آسیب جدی دیده بود که ساختمان‌ها مرمت شد و پیمانکاران مشغول مرمت 2 پل هستند و بازسازی جاده پل دختر تا معمولان به پایان رسیده است و از معمولان تا خرم آباد حدود 7 کیلومتر آسیب دیده بود که یک کیلومتر آن به پایان رسیده است و بقیه تا دو هفته دیگر تکمیل می‌شود و به بهره برداری می‌رسد.
    وی ادامه داد: ساخت دیوار حفاظتی پل دختر تا پایان بهمن به پایان می‌رسد و برای بقیه دیوار‌های حفاظتی برنامه زمان بندی تنظیم شده است که امیدواریم کار ساخت آن‌ها تا پیش از وقوع سیل بعدی به پایان برسد.
    معاون عمرانی استانداری لرستان گفت: اعتباراتی که در بحث لایروبی و ایجاد دیوار‌های حفاظتی رودخانه‌ها به این استان اختصاص داده شده تقریبا یک دهم خساراتی است که به استان وارد شده است.
    امیری افزود: بالغ بر 400 میلیارد تومان نیاز داریم، اما حدود 45 میلیارد تومان به ما پرداخت شده است و سعی می‌کنیم نقاط حساس و اولویت دار را به انجام برسانیم.
    وی با اشاره به اینکه به ندرت مردمی هستند که از چادر به عنوان سرپناه استفاده کنند، گفت: برای واحد‌های شهری که نیاز به ساخت داشت 12 میلیون تومان و برای واحد‌های روستایی، 6 میلیون تومان برای اجاره بها پرداخت شد.

    بانکهای ملت و صادرات در پرداخت تسهیلات سیل، همکاری نمی کنند

    مدیرکل مدیریت بحران وزارت جهاد کشاورزی گفت: بانک کشاورزی بیشترین همکاری و بانک ملت کمترین همکاری را در پرداخت تسهیلات به سیل زدگان داشته اند.
    سید محمد موسوی درباره میزان همکاری بانکهای عامل در پرداخت تسهیلات به خسارت دیدگان ناشی از سیل افزود: بانک کشاورزی بهترین همراهی را داشته و بانک ملی هم همکاری خوبی کرده است اما بانک ملت حتی یک ریال پرداخت نکرده و بانک صادرات فقط 21 پرونده را پرداخت کرده است و این در حالی است که منابع مالی در اختیار وزارت جهاد کشاورزی با هماهنگی وزارت کشور در میان بانکهای عامل توزیع شده است.

    وی گفت: پژوهشگاه فضایی ایران 70 درصد پرونده های زراعت و باغبانی شامل 170 هزار پرونده را تأیید کرده است و خوستار اصلاح 29 درصد شده و فقط یک درصد پرونده ها شامل هزار و 438 پرونده را رد کرده است که این نشان می دهد کارها با صحت و دقت در حال انجام است.

    مدیرکل مدیریت بحران وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه محدودیت منابع نداریم،تصری کرد: بررسی ها در شرف پایان است و در دو هفته آینده شتاب مضاعفی در پرداخت تسهیلات طرح ها خواهیم داشتم.
    موسوی گفت: 31 هزار پرونده در استان لرستان بررسی شده و 29 هزار پرونده در حال پرداخت است.
    وی ادامه داد: 105 هزار پرونده با 700 میلیارد تسهیلات قرض الحسنه را به بانک های عامل معرفی کردیم که تاکنون 19 هزار پرونده با 190 میلیارد تومان پرداخت شده است.
    مدیرکل مدیریت بحران وزارت جهاد کشاورزی گفت: از کل 13 هزار و 710 میلیارد تومان خسارتی که به بخش کشاورزی وارد شد حدود 26 درصد آن مربوط به زیرساخت ها بوده است.
    وی افزود: 2 هزار میلیارد تومان، پیش نویس تصویب نامه دولت آماده و قرار شد در هفته آینده در دستور کار دولت قرار گیرد.

    معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گلستان هم در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: 485 میلیارد تومان برآورد خسارت برای لایروبی بود که از این میزان 80 میلیارد تومان به ما ابلاغ شده اما فقط 60 میلیارد تومان آن تخصیص داده شده است.
    میرمحمد غراوی افزود: 2 هزار و 700 کیلومتر رودخانه استان گلستان، هر سه سال یک بار باید لایروبی شوند اما متأسفانه این اتفاق نیفتاده و در حال حاضر لایروبی هزار و 100 کیلومتر از این رودخانه ها ضروری است.
    وی ادامه داد: پس از سیل با اینکه ابلاغ اعتباری به استان گلستان نشده بود دستگاه های استانی به ویژه شرکت آب منطقه ای با فراخوان پیمانکاران خود، عملیات لایروبی را در رودخانه های مهم از جمله گرگان رود را اغاز کردند که تاکنون حدود 170 کیلومتر رودخانه لایروبی شده است و نیاز به اعتبار تکمیلی داریم.
    غراوی اضافه کرد: همه رودخانه های استان به علت اینکه شیب زمین کم است و سیلاب، گل و لای زیادی در رودخانه ها باقی گذاشته است نیاز به لایروبی فوری دارند.
    معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گلستان گفت: کل اعتباری که به استان گلستان برای جبران خسارت زیرساخت ها ابلاغ شده است 497 میلیارد تومان است که از این میزان 249 میلیارد تومان اعتبارات ابلاغی و 85 میلیارد تومان اعتبارات ملی به استان تخصیص داده شده است.

    معاون عمرانی استانداری خوزستان هم در ارتباط تصویری با این برنامه درباره لایروبی رودخانه کارون گفت: بر اساس مطالعات، نقاطی از این رودخانه نیاز به لایروبی داشت. در جاهایی که لازم بود این لایروبی ها در نظر گرفته شده و لایروبی در شهر اهواز به طول 30 کیلومتر هم در حال انجام است.

    فاضل عبیات افزود: در انتهای رودخانه کرخه به هورالعظیم نیز لایروبی در حال انجام است و علاوه بر آن بحث جداره های رودخانه و سیل بندها هم در نظر گرفته شده که مجموع آنها و مقاوم سازی روستاها در حال انجام است.
    وی افزود: لایروبی رودخانه کارون به حدود 30 میلیارد تومان بودجه نیاز دارد که 8 میلیارد تومان اختصاص داده شده و برای لایروبی رودخانه کرخه هم 20 میلیارد تومان نیاز است که اعتباری اختصاص داده نشده است.
    عبیات ادامه داد: کانال های سیلاب بر در خوزستان بسیار مهم هستند که به حدود 640 میلیارد تومان نیاز دارد که در حال تأمین اعتبار و تخصیص هستیم.
    وی افزود: حدود 2 هزار کیلومتر راه در استان خوزستان تحت تأثیر سیلاب قرار گرفته که در 34 نقطه مناقصات برگزار شده و کار در حال انجام است.
    عبیات ادامه داد: برای جبران خسارت راه ها به 850 میلیارد تومان نیاز است که حدود 252 میلیارد تومان، مصوب و تخصیص داده شده است.

     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار