مدیران خودروعصر اعتبار

نجات تهران از تراکم‌فروشی با «گردشگری»

عصر ساختمان- متولیان گردشگری شهری پایتخت به همراه سفرای تعدادی از کشورهای اسلامی گرد هم آمدند تا در مورد چگونگی تبدیل پایتخت ایران به قطب گردشگری کشور تبادل نظر کنند؛ موضوعی که رییس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران آن را فرصتی برای ایجاد درآمد پایدار برای شهرداری تهران و نجات از تراکم‌فروشی و درآمدهای ناپایدار می‌داند.

نجات تهران از تراکم‌فروشی با «گردشگری»
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از اعتماد، جلسه‌ای با عنوان «چگونگی ارتقای توسعه گردشگری شهر تهران با تکیه بر ظرفیت‌های سازمان کشورهای اسلامی» که با حضور محسن هاشمی رییس شورا، محمد جواد حق شناس رییس کمیسیون فرهنگی شورا، حسن خلیل‌آبادی رییس کمیته میراث فرهنگی شورا، شهربانو امانی عضو شورا، حجت‌الاسلام میثم امرودی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، کریمی رییس مرکز توسعه گردشگری سلامت کشورهای اسلامی و نیز تعدادی از سفرای کشور‌هایی نظیر صربستان، موریتانی و نمایندگان فرهنگی کشور‌های بنگلادش و عمان در محل شورای اسلامی شهر تهران برگزار شد.

    ازضرورت توجه به پتانسیل‌ها

    تا توجه به نقش استارت آپ‌ها

    در ابتدای این جلسه حسن خلیل آبادی رییس کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورا با ذکر اینکه امروز صنعت گردشگری یکی از اصلی‌ترین ارکان اقتصاد و تجارت جهان به شمار می‌آید و سومین صنعت اقتصادی دنیا نیز محسوب می‌شود، گفت: اقتصاد مبتنی بر گردشگری می‌تواند یکی از روش‌های مهم در شناساندن توان‌های منطقه‌ای، اجتماع خرد و رشد جوامع محلی و جذب سرمایه‌های خارجی را در پی داشته باشد.

    خلیل آبادی همچنین در سخنان خود با اشاره به نقشی که گردشگری در مناسبات سیاسی بین کشورها می‌تواند داشته باشد، گفت: از منظر سیاسی نیز گردشگری می‌تواند عامل وحدت جهانی و ابزاری برای پدید آوردن همدلی، تفاهم، شناخت بین‌المللی و تحقق صلح جهانی باشد و از بروز بسیاری جنگ‌های خانمان سوز جلو‌گیری کند.

    یکی از مراکزی که با هدف شبکه سازی اقتصادی و معرفی ظرفیت‌های بخش‌های سلامت خدمات گردشگری سلامت در کشور‌های اسلامی و ایجاد هم‌افزایی توانمندی‌های فعالان تشکیل شده، مرکز توسعه گردشگری سلامت کشور‌های اسلامی است.

    کریمی رییس این مرکز نیزبه عنوان یکی از مدعوین با اشاره به گردشگری سلامت به عنوان یکی از نمونه‌های موفق صنعت گردشگری دنیا گفت: ما می‌توانیم در زمینه توسعه گردشگری سلامت و با حمایت از استارت آپ‌ها، در این زمینه درآمد‌های سرشاری برای شهر تهران ایجاد کنیم.

    رییس مرکز توسعه گردشگری سلامت کشور‌های اسلامی افزود: حوزه گردشگری سلامت ظرفیت‌های بسیار بالایی دارد و همانطور که می‌دانید بودجه آینده ما بدون نفت بسته خواهد شد لذا می‌توانیم با حمایت از استارت آپ‌ها و کسب و کارهای نو در این زمینه منابع درآمدی پایدار برای شهر‌ها ایجاد کنیم.

    حجت‌الاسلام میثم امرودی نیز که چند روزی بیشتر از صدور جنجالی حکمش به عنوان رییس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران نمی‌گذرد یکی دیگر از حاضران در این جلسه بود که در این جلسه با اشاره به پتانسیل‌های بی‌نظیر تهران برای تبدیل شدن به قطب گردشگری کشور گفت: تهران جلوه‌های بسیاری در مقایسه با دنیا در حوزه گردشگری دارد اما در معرفی این ظرفیت‌ها ما با مشکل مواجه بوده‌ایم که شاید مشکل مهم نبود یک نرم افزار جامع بوده است.

    وی به دیگر ظرفیت‌های گردشگری تهران اشاره کرد و افزود: تهران همچنین بیش از هزار نقطه گردشگری تاریخی دارد که این ظرفیت‌ها نیز باید معرفی و بالفعل شوند. گردشگری فراغت و ظرفیت‌هایی نظیر پل طبیعت و دریاچه خلیج فارس نیز از جمله ظرفیت‌های مهم شهر تهران هستند. به عنوان نمونه در بهار تهران می‌توان در شمشک اسکی کرد و در همان زمان در بیابان‌های اطراف بهشت زهرا نخل‌ها را دید.

    به اعتقاد او، گردشگری ادیان نیز از جمله ظرفیت‌های تهران است که می‌تواند مورد توجه قرار گیرد. ظرفیت‌هایی مانند خیابان 30 تیر که با وجود کنیسه‌ها و کلیسا‌های آن می‌تواند یکی از این نقاط برای گردشگری ادیان باشد.

    استقبال سفرا

    اما گذشته از مسوولان شهری در حوزه گردشگری دیروز تعدادی از سفرا نیز میهمان این جلسه هم‌اندیشی بودند. دراگان تودوروویچ سفیر جمهوری صربستان در همین جلسه با ذکر اینکه پتانسیل تهران در زمینه توریست در خاورمیانه و آسیا بسیار بالقوه است گفت: لذا ما این آمادگی را داریم تا در حوزه گردشگری سطح روابط خود با ایران را ارتقا دهیم. درهمین راستا بلگراد و تهران می‌توانند در زمینه تبادل فرهنگی و گردشگری گام‌های خوبی بردارند و لذا هدف ما بهبود رابطه دو کشور در این زمینه خواهد بود.

    در ادامه «صبور» رایزن بازرگانی بنگلادش نیز از تهران به عنوان یکی از نقاطی که می‌تواند مقصد گردشگری توریست‌های بنگلادشی باشد یاد کرده و گفت: در حال حاضر هند و تایلند از جمله مقصد‌های گردشگری مردم بنگلادش هستند که بخشی از این امر به حوزه گردشگری سلامت مربوط است و لذا ما می‌توانیم همین ظرفیت‌ها را در تهران داشته باشیم.

    رایزن بازرگانی بنگلادش پیشنهاد دادتا با ایجاد پرواز مستقیم از بنگلادش به تهران و نیز افزایش مراکز درمانی زمینه برای حضور گردشگران این کشور در تهران فراهم شود. راشد بن حمد الغیلانی رایزن سفارت عمان نیزبه عنوان یکی دیگر از سفرای حاضر در این جلسه از امضای تفاهم نامه‌هایی بین ایران و عمان یاد کرد و آن را فرصت‌های سرمایه‌گذاری خوبی برای همکاری گردشگری دو جانبه دانست و گفت: ما امیدواریم جدای از روابط سیاسی دو کشور روابط تجاری اقتصادی نیز مورد توجه و اهمیت قرار گیرد.

    وی با تاکید براینکه با حضور وزیر گردشگری ایران در عمان می‌توان به افزایش مراودات گردشگری بین دو کشور امیدوارتر شد، گفت: امروز تهران پایتخت ایران دارای ویژگی‌های ارزشمندی در حوزه گردشگری است . البته امروز تهران مقصد گردشگری نیست، یک معبر است و همه تلاش‌های ما برای این است که تهران مقصد گردشگری باشد.

    مقصد گردشگری

    اما مهم‌ترین انگیزه‌ای که باعث جمع شدن این‌همه مدیر و سفیر دور یک میز شد، چه بود؟ سوالی که حسن خلیل آبادی در پاسخ به آن  گفت: تهران چه بخواهیم و چه نخواهیم، گنجینه‌ای از ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل در حوزه گردشگری است . شما به حاشیه تهران نگاه کنید ؛ از کوه‌های البرز تا کویر لوت زنجیره بی‌نظیری را در حاشیه تهران شکل داده‌اند . جالب اینکه فاصله اینها بیش از یک ساعت نیست. او در این باره توضیح داد: متاسفانه با وجود این ظرفیت‌ها، حوزه گردشگری در تهران مغفول مانده و تمرکز بر درآمدهای غیر پایدار نظیر فروش تراکم و درآمد‌های فصلی و موسمی باعث شده به درآمد‌ها و مسائلی که در حوزه گردشگری وجود دارد توجه نشود. این در حالی است که در کشور‌های اطراف دوبرابر ما به ازای نفت ما درآمد دارندحال آنکه تهران از منظر استحکامات زیرساختی و استعداد گردشگری دارای رتبه 10 در دنیا است ولی آمار‌ها مبین این موضوع است که رتبه تهران و ایران در گردشگری بسیار پایین است.

    خلیل آبادی همچنین افزود: همین مسائل به همراه مغفول ماندن ظرفیت‌های تهران در حوزه گردشگری باعث تشکیل این جلسه شد تا بلکه بتوانیم با استفاده از این پتانسیل‌ها و در عمل، تهران را به مقصد گردشگری و پایتخت گردشگری کشور تبدیل کنیم.

    رییس کمیته میراث فرهنگی شورا با ذکر اینکه خوشبختانه در شورای پنجم و در تدوین برنامه سوم توسعه شهر تهران در ماده 70 برنامه سوم پیش‌بینی شده شهرداری تهران سازمان گردشگری ایجاد کند گفت: تمام فعالیت‌های گردشگری آنجا متمرکز شود و ما در سال آتی آغاز به کار این سازمان و تحولات در حوزه گردشگری را شاهد باشیم.

    او در پایان اظهار امیدواری کرد تا با ادامه این جلسات و پیگیری مصوبات آن، درآینده نزدیک شاهد تحولی قابل لمس در حوزه گردشگری پایتخت باشیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار