مدیران خودروعصر اعتبار

آخرین وضعیت مناطق زلزله زده استان آذربایجان شرقی

عصر ساختمان-تابش گفت: روند آواربرداری مناطق زلزله زده در حال انجام است و به تعداد خانوار، کانکس در روستاهای آسیب دیده نصب می شود.

آخرین وضعیت مناطق زلزله زده استان آذربایجان شرقی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۶ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران، علیرضا تابش رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر درباره آخرین وضعیت بازسازی واحدهای مسکونی در مناطق زلزله‌زده آذربایجان شرقی و همچنین مناطق سیل‌زده استان های مختلف  تصریح کرد:  بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای تمامی واحدهای مسکونی زلزله زده استان آذربایجان شرقی 10 میلیون تومان بلاعوض به عنوان کمک به اجاره بها تا تکمیل واحدها پرداخت می کند.


    وی گفت:افرادی از سوی بنیاد مسکن در تمامی روستاهای زلزله زده مستقر شده اند و تامین اعتبار برای بازسازی انجام شده است.
    رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه برای مالکانی که خانه های آنها در اثر زلزله آسیب جدی دیده است اتاقکی برای اسکان دائم در حال ساخت است که بیشتر آنها در حال اتمام و تحویل است، افزود: تلاش خوبی در این خصوص از سوی تمامی دستگاه ها انجام شده و به رغم مشکلاتی که وجود دارد مردم ناراضی نیستند و تلاش می شود تا مسائل در زمان خود حل و فصل شوند.

    او توضیح داد: تاکنون 200 میلیارد تومان اعتبار تصویب و برای ارایه به متقاضیان در اختیار بنیاد قرار گرفته است. در عین حال 100 میلیاردتومان نیز کمک بلاعوض مصوب شده که 50 درصد آن تامین اعتبار شده است.

    تابش تصریح کرد: واحدهای مسکونی تعمیراتی مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی تا 22 بهمن و واحدهای احداثی استان نیز تا پایان امسال به اتمام خواهند رسید.

    او توضیح داد: ارزیابی‌های انجام شده توسط کارشناسان بنیاد مسکن آغاز شده و طبق بررسی‌های صورت گرفته به 3 هزار واحد مسکونی خسارت صد در صدی وارد شده و هزار و 500 واحد مسکونی دچار خسارت‌های تعمیراتی شده‌اند.

    تابش با اشاره به اینکه بسیاری از واحد‌های مسکونی در شهرستان میانه مقاوم سازی شده بودند، اظهار کرد: خوشبختانه در این زلزله تنها تعداد کمی از واحد‌ها در شهر‌ها دچار خسارت شدند، اما بیشترین خسارت وارد شده مربوط به واحد‌های مسکونی در روستا‌ها بود.

    رییس بازسازی بنیاد مسکن افزود: طبق ارزیابی‌های صورت گرفته 70 درصد از واحد‌های مسکونی در روستا‌ها بهسازی و مقاوم سازی شده بودند که همین موضوع باعث کاهش چشمگیر تلفات جانی در زلزله شد.

    او درباره تخصیص تسهیلات به واحد‌های مسکونی در روستا‌ها گفت: طبق مصوبه هیئت دولت 10 میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه به واحد‌های مسکونی  و 10 میلیون تومان بلاعوض پرداخت می‌شود که نرخ سود تسهیلات 4 درصد است.

    تابش اظهار کرد: همچنین 15 میلیون تومان تسهیلات معیشتی برای خرید لوازم خانگی و 5 میلیون تومان هم تسهیلات بلاعوض به مردم خسارت دیده در روستا‌ها پرداخت می‌شود.

    رییس بنیاد مسکن افزود: در مجموع 55 میلیون تومان تسهیلات قرض الحسنه و 15 میلیون تومان تسهیلات بلاعوض به مردم خسارت دیده در شهرستان میانه و سراب پرداخت می‌شود.

    او با اشاره به اینکه برای اسکان موقت زلزله زدگان برنامه‌های بسیاری را در نظر گرفته‌ایم، گفت: 10 میلیون تومان تسهیلات کمک اجاره به متقاضیان پرداخت می‌شود و در صورتی که متقاضیان جهت رفاه حال بیشتر خود قصد داشته باشند در خانه اقوام و یا کانکس زندگی کنند این تسهیلات به صورت کامل به آن‌ها برای خرید و یا ساخت واحد‌های مسکونی خود پرداخت می‌شود.

    او اظهار کرد: بسیاری از متقاضیان می‌توانند تا یکی دو ماه آینده یک واحد مسکونی چند متری به صورت موقت جهت اسکان در زمستان تهیه کنند که تمامی امکانات از سوی بنیاد مسکن به آن‌ها ارائه می‌شود.

    رئیس ببنیاد مسکن بیان کرد: هیچ مشکلی در جهت تأمین مصالح ساختمانی و یا  صدور پروانه‌های ساختمانی وجود ندارد و متقاضیان می‌توانند بعد از آواربرداری ساخت واحد‌های مسکونی خود را از همین امروز آغاز کنند.

    تحویل واحدهای مسکونی مناطق سیل‌زده تا پایان سال
    رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی همچنین در ادامه در خصوص مناطق سیل زده اعلام کرد: در 23  استانی که از سیل فروردین امسال دچار خسارات شده بودند در مجموع 70 هزار واحد تعمیری شناسایی شده که تمامی این واحدها تکمیل و در پایان شهریورماه به متقاضیان تحویل شد.

    تابش با اشاره به اینکه هسته اصلی سیل در 6 استانِ گلستان، مازندران، لرستان، خوزستان، ایلام و کرمانشاه بود، توضیح داد: در 6 استان اصلی سیل زده، حدود 40 هزار واحد تعمیری به متقاضیان تحویل شد و 30 هزار واحد باقیمانده نیز در سایر مناطق سیل زده تکمیل و به مالکان آن واحدها تحویل شد.

    وی همچنین بیان کرد: واحدهای سیل زده ای که باید بازسازی شوند 65 هزار واحد است که از این تعداد 50 هزار واحد به بانک  معرفی شده و عقد قرارداد شده اند. تلاش می کنیم تا 10 هزار واحد دیگر نیز تا پایان امسال تعیین تکلیف و به اتمام برسند.

    تابش تاکید کرد: بر اساس برنامه، واحدهای احداثی سیل زده تا پایان امسال تکمیل و به متقاضیان تحویل می شود.

    رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی یادآور شد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در خصوص لایروبی برخی رودخانه ها و احداث دیوارهای حائل رودخانه ها نیز با استان هایی همچون لرستان به توافقاتی دست یافته است و با ضریب اطمینان بالایی احداث برخی از دیوارهای رودخانه ها را در دستور کار  قرار داده است.

    تابش با بیان اینکه تمامی مصالح ساختمانی  با قیمتی که خودمان تهیه کرده ایم به ساکنان ارائه می شود افزود:ممکن است برخی از   ساکنان خود اقلامی خریداری کرده باشند که این باعث گران شدن قیمت تمام شده شود.

    او یاد آور شد: میلگرد ،سیمان  و آهن آلات به طور کامل از سوی بنیاد مسکن تامین می شود که براساس همان قیمت سابق به متقاقضیان داده می شود.

    تابش همچنین درباره مشکلات روستای بلاوی هم گفت:  در این روستا 8 خانوار به طور دائمی هستند و 28 خانوار هم در شهر سکونت می کنند  که باید جابه جا شوند .

    او تاکید کرد: 4 پیشنهاد  به این 8 خانوار داده شده که عبارت است از در3 کیلومتری روستا زمین تقسیم کنیم  ، در روستای نزدیک همین منطقه ساکن شوند و یا  طبق قیمت گذاری صورت گرفته مبلغ پرداخت کنیم که هیچ کدام را قبول نکرده و اعلام کرده اند ما باید در شهر ساکن شویم بنابراین اختیار را به مسئولان این شهر داده ایم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار