مدیران خودروعصر اعتبار

ظرفیت ارزآوری ۳ میلیارد دلاری در صنعت فرش

عصر ساختمان- رییس کمیسیون صنایع دستی و گردشگری اتاق تعاون ایران از وجود ظرفیت ۳ میلیارد دلار صادرات در صنعت فرش خبر داد و گفت: سال گذشته ۴۲۰ میلیون دلار در این بخش صادرات انجام شد.

ظرفیت ارزآوری ۳ میلیارد دلاری در صنعت فرش
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایبنا، عبدالله بهرامی در جلسه هم اندیشی و تشریح برنامه های صنایع دستی در بخش تعاون به منظور کاهش وابستگی به نفت در راستای منویات مقام معظم رهبری با اشاره به فعالیت 3 میلیون نفر در حوزه تولید فرش، از وجود 240 رشته هنری در این بخش خبر داد.

    رییس کمیسیون صنایع دستی و گردشگری اتاق تعاون ایران اظهارداشت: فرش و صنایع دستی می تواند جایگزین نفت شود و تحریم ها می تواند مسئولان را به سمت ظرفیت های صنعت فرش دستباف سوق دهد.

    بهرامی افزود: فرش دستباف تا دو دهه اخیر 1.5 میلیارد دلار صادرات داشت و امروز می‌توان تا 3 میلیارد دلار صادرات در این بخش داشت ولی جایگاه فعلی کشور در حال تنزل است.

    وی از تحصیل 6 هزار نفر در صنعت فرش دستباف سخن گفت و بیان داشت: حضور در شبکه های مجازی و فروش آنلاین باید مورد توجه قرار گیرد. بعد از آبان ماه سال گذشته که صنعت فرش ایران تحریم شد، نشان داد که تحریم کنندگان اهمیت این صنعت را می دانند و مسئولان داخلی باید در این زمینه کمک کنند.

    این مقام مسئول در بخش تعاون با اشاره به قوانین ارزی در زمینه صادرات فرش دستباف بیان داشت: در این بخش نیازمند ایجاد تسهیلاتی هستیم. مشکل بعدی ما در این صنعت، مالیات بر ارزش افزوده است که در این بخش حمایت های لازم صورت نمی گیرد. در زمینه بیمه نیز با روند حذف بیمه تولیدکندگان فرش دستباف مواجه هستیم.

    بهرامی خاطرنشان کرد: ظرفیت تولید در داخل کشور به کمتر از یک میلیون فعال در داخل کشور رسیده ولی با حمایت می توان 3 میلیارد دلار صادرات انجام داد. در سال گذشته 420 میلیون دلار صادرات انجام شد و امسال نیز 30 میلیون دلار صادرات انجام شده است.

    وی ادامه داد: سامانه ای برای تولیدات بخش تعاون در ماه آینده راه اندازی خواهد شد. در حال حاضر، کشور ترکیه بخشی از ظرفیت بازار فرش را در اختیار گرفته است.

    این مقام مسئول در اتاق تعاون ایران تصریح کرد: در بخش فرش می توان تحریم ها را دور زد و این صنعت توان ارزاوری برای کشور دارد. در حال حاضر بازارهای صادراتی ایران امارات، چین، آلمان، آمریکای جنوبی و ... است.

    در ادامه این نشست، سیدمرتضی مرتضوی نیز با اشاره به اینکه تولیدات صنایع دستی به صورت خانگی انجام می شود، بیان داشت: 6100 واحد کارگاهی در کشور داریم و بیش از 5 هزار کارگاه نیز مورد حمایت ما است. این سرمایه گذار صنعت فرش دستباف اظهارداشت: در صنایع دستی 3 برابر دنیا تنوع در ایران وجود دارد. در کشور روزانه یک میلیون بشکه نفت صادرات می شود و می توان گفت 6 میلیون دلار به خزانه وارد می شود ولی با 10 هزار قطعه صادراتی صنایع دستی می توان 6 میلیون دلار درآمد روزانه داشت.

    وی با اشاره به امکان تولید روزانه 180 هزار قطعه صنایع دستی در کشور اظهارداشت: هر یک از این کالاها میانگین 200 تا 400 یورو ارزش دارند و 18 برابر صادرات نفت امکان درآمدزایی وجود دارد. مرتضوی گفت: صنایع دستی امروز در هند برای 450 میلیون نفر شغل ایجاد کرده و این معادل 34 درصد کل جمعیت آن کشور است.

    وی با اشاره به وجود بزرگترین انبار صنایع دستی غرب آسیا در ایران، تاکید کرد: بدون کمک دولت تا 3 سال آینده معادل فروش نفت برای کشور ظرفیت قطعی درآمد صنایع دستی ایجاد می شود. در حوزه صادرات صنایع دستی ایرانی به سمت آلمان و لهستان بزودی ارسال خواهد شد و در کشور افغانستان نیز صنایع دستی ایرانی به فروش خواهد رسید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار