مدیران خودروعصر اعتبار

کارشناس محبط زیست:

علت آتش سوزی وسیع در جنگل‌های استرالیا چیست؟

عصر ساختمان- یک کارشناس محیط زیست و متخصص در زمینه تغییر اقلیم به بیان توضیحاتی درباره علت آتش سوزی وسیع در جنگل‌های استرالیا پرداخت.

علت آتش سوزی وسیع در جنگل‌های استرالیا چیست؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از میزان، آتش سوزی جنگل‌های استرالیا به 6 ایالت گسترش یافته و جان بیش از نیم میلیارد جانور را گرفته و همچنان ادامه دارد. اما چه عاملی به گسترده شدن این آتش سوزی دامن زده است؟

    اسماعیل کهرم، کارشناس محیط زیست و متخصص در زمینه تغییر اقلیم در این باره گفت: هم اکنون در استرالیا تابستان است و باید به این نکته دقت کرد، چون استرالیا در نیم کره جنوبی واقع شده و فصل آتش سوزی است همان طور که در کالیفرنیا تابستان‌ها که در نیم کره شمالی قرار دارد مثل ایران آتش سوزی زیاد می‌شود در استرالیا هم زمان با زمستان ما که تابستان آن‌ها باشد آتس سوزی زیاد می‌شود.

    شروع آتش سوزی در استرالیا به دلیل گرمایش زمین نیست
    وی در ادامه درباره مسائل تاثیر گذار دیگر نیز گفت: شروع آتش سوزی در استرالیا به دلیل گرمایش زمین نیست و علتش انسانی و عمدی است. افراد با رفتن به این مناطق سرسبز آتش روشن می‌کنند و اقدام به خاموش کردن آن نمی‌کنند و با وزش باد این آتش شعله ور تر شده و گسترش پیدا می‌کند.

    مجازات آتش سوزی چه سهوی و چه عمدیدر استرالیا 25 سال زندان است
    کهرم در ادامه با بیان اینکه در استرالیا شروع آتش سوزی چه سهوی باشد و چه عمدی باشد سنگین‌ترین مجازات یعنی 25 سال زندان را دارد افزود: افراد زیادی هم اکنون در زندان‌های استرالیا به همین دلیل در بند هستند، چون اغلب این آتش سوزی‌ها عمدی و به دست انسان است.

    مجازات آتش سوزی جنگل ها در کشور ما باید عملیاتی شود
    این کارشناس محیط زیست تاکید کرد: اما نکته قابل توجه این است که گسترش آتش مربوط به گرمایش و گرم شدن کره زمین است. در کشور‌های مختلف مثل سوئیس در فصل تابستان استان به استان به اداره‌های هواشناسی اعلام می‌کنند که در فلان استان درجه هوا به نحوی است که احتمال آتش سوزی زیاد است در نتیجه شروع آتش مجازات دارد ولو اینکه به آتش سوزی منجر نشود. این مجازات‌ها مجازات‌های سنگینی هستند که در کشور ما هم باید عملیاتی بود.

    کهرم در ادامه گفت: مناطق بسیار وسیعی در استرالیا حدود یک میلیون و 200 هزار هکتار دچار آتش سوزی شده است.

    این کارشناس مسائل محیط زیست در ادامه گفت: علت این آتش سوزی ها گاهی هم طبیعی است. مثلا یک قطره شبنم روی شاخه درخت مثل ذره بین عمل می‌کند و امواج خورشید را روی برگ خشک می‌اندازد و دلایل دیگری که باعث آتش سوزی می‌شود، ولی به هر حال با فاجعه‌ای در استرالیا رو به رو هستیم.

    کهرم افزود: هم اکنون سه آتش سوزی بزرگ در مناطق مختلف داریم که یکی آتش سوزی جنگل های آمازون است که مهار شد و دومی آتش سوزی کالیفرنیای آمریکا است که آن هم مهار شده، چون ده‌ها هواپیمای اطفای حریق دارند و به این شیوه عمل می‌کنند که همان زمان که در حال پرواز هستند از دریاچه‌ها اطراف (مثل لکتاهو) تانکر خود را پر آب می‌کند و آتش را خاموش می‌کند، ولی به هر حال خانه‌ها می‌سوزد و آتش سوزی سوم، آتش سوزی جنگل های استرالیا است که همچنان درگیر آن هستیم.

    گسترش آتش در استرالیا با گرمای زمین نسبت مستقیم دارد
    این کارشناس محیط زیست افزود: گسترش آتش در استرالیا با گرمای زمین نسبت مستقیم دارد به این معنی که اگر آتش شروع شود، ولی شرایط آماده نباشد و منطقه گرم و خشک نباشد به زودی خودش اطفا می‌شود در حالی که وقتی که شرایط محیطی مناسب نباشد آتش به این صورت گسترش پیدا می‌کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار