مدیران خودروعصر اعتبار

محمد سالاری مطرح کرد:

۲ دلیل علاقه‌مندی نهادهای عمومی به واگذاری باغات به شهروندان

عصر ساختمان- رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران گفت: پس از جایگزینی دستورالعمل ماده ۱۴ طرح تفصیلی، عملاً هیچ گونه بارگذاری به جهت درآمدی در باغات ممکن نیست.

۲ دلیل علاقه‌مندی نهادهای عمومی به واگذاری باغات به شهروندان
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از مهر، محمد سالاری رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به این پرسش که چرا مدتی است نهادهای دولتی و غیردولتی علاقمند به واگذاری باغ‌هایی که در اختیار دارند به شهروندان شده اند؟، گفت: اگر امروز می‌بینیم نهادهای عمومی و دولتی حاضر شدند بخشی از باغاتی که در اختیار دارند را به شهر و شهروندان بدهند به رویکرد مطالبه گری حقوق عامه در کشور باز می‌گردد و نقش دیده بان های شهری در جامعه و اینکه این نهادها جای خود را در تصمیم گیری ها باز کردند، نهادهای عمومی در راستای پذیرش مسئولیت اجتماعی و اعتماد سازی میان شهروندان حاضر شدند بخشی از باغات خود را به شهر هدیه کنند.

    وی افزود: به جز این رویکرد، دلیل دیگر این رویه جدید می‌تواند مصوبه شورای اسلامی شهر تهران در خصوص لغو مصوبه برج باغ‌ها و جایگزینی دستورالعمل جدید ماده 14 که به پیشنهاد شورای شهر و تصویب شورای عالی شهرسازی انجام شد و در حال حاضر ابلاغ شده است. براساس این ماده عملاً بارگذاری به جهت درآمد برای باغات دیگر وجود ندارد و این فضاها باید تبدیل به فضاهای تفرجگاهی، گردشگری و غیره شوند. بنابراین بخشی از این رویکرد هدیه کردن به این موضوع باز می‌گردد.

    رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در ادامه با بیان اینکه فروش با هدیه کردن این باغات دو موضوع متفاوت است، خاطرنشان کرد: نهادهایی که باغات زیادی در اختیار دارند مانند ستاد اجرایی، بنیاد مستضعفان، کمیته امداد باید این فضاها را به شهرداری هدیه کرده تا به فضای پارک عمومی تبدیل شود. جایی که متعلق به همه شهروندان است و نباید بابت آن از شهرداری پول دریافت کنند و یا در فضای بده بستان و تهاتر شوند.

    سالاری اظهار داشت: شورا مخالف جدی خرید این باغات به ویژه در مناطقی که بافت فرسوده و متراکم دارد، است. زیرا ما نیازی به خرید این باغات نداریم. براساس مصوبه شورا، بارگذاری در این باغات محدود شده و کاربری‌های آنها نیز مشخص است. یعنی این باغات باید به یک فضای تفرجگاهی و گردشگری تبدیل شوند که منجر به حضور مردم می‌شوند بنابراین بدون اینکه شهرداری هزینه‌ای پرداخت کند این باغات به مرور در اختیار مردم قرار خواهد گرفت و هزینه نگهداری از فضای سبز و ایجاد چنین فضای مفرحی به عهده خود نهاد مربوطه است بنابراین چرا باید شهرداری برای خرید این باغات بخشی از منابع درآمدی خود را هزینه کند.

    وی افزود: در مناطق فرسوده با بافت متراکم اگر این نهادها این باغات را در اختیار عموم قرار ندادند برای ایجاد فضاهای سبز و افزایش سرانه‌ها، این باغات خریداری شود اما در نقاط دیگر ما نیازی به خرید باغات نداریم. متأسفانه در حال حاضر در فضای تصمیم گیری رویکرد شورا در این خصوص عملیاتی نمی‌شود به طور مثال در خصوص دو باغی که بنیاد مستضعفان به شهرداری داد، پیشنهاد اولیه از سمت من مطرح شد که همکاران نیز از آن حمایت کردند. جلسه‌ای با حضور سعیدی کیا مدیر عامل مستضعفان در دفتر ریاست شورا برگزار شد و دو کمیسیون شهرسازی و سلامت نیز در آن حضور داشتند که این جلسه منجر به ایجاد کارگروه باغات شد که قرار شد دو باغ ابقری و وثوق الدوله به شهرداری هدیه داده شود و مشکلاتی که بنیاد در حوزه شهرسازی دارد نیز مورد بررسی قرار گیرد.

    سالاری گفت: وقتی از ابتدا موضوع هدیه مطرح است، دیگر قرار به قیمت گذاری نیست که بعدها در جلسه‌ای متوجه شدم که واگذاری این دو باغ به صورت هدیه نبوده و قیمت گذاری انجام شده نیز خیلی مناسب نبوده است و این دو باغ در فرآیند تهاتر مطالبات دو نهاد قرار گرفته است. در حالی که در جلسه‌ای که این دو باغ به طور نمادین به شورای شهر هدیه شد، آقای سعیدی کیا به من گفتند «خیالت راحت شد که این دو باغ را هدیه کردیم» اما زمانی که قرار است شهرداری قیمت این باغ‌ها را بپردازد که دیگر این واگذاری، هدیه محسوب نمی‌شود.

    رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران تأکید کرد: باید نمایندگان مردم از فرآیند واگذاری و تهاترها اطلاع داشته باشند و در مقطع کنونی شهرداری از منظر درآمدی با بحران مواجه است و پروژه‌های اولویت دار عمرانی وجود دارد چرا باید خرید این باغات را در اولویت قرار دهیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار