مدیران خودروعصر اعتبار

سیل و زلزله بر بازار مسکن تاثیرگذارند نه ویروس کرونا

عصر ساختمان-یک کارشناس مسکن می گوید: بازار مسکن در بهمن ماه رشد ۲۵ درصدی معاملات را نسبت به دی ماه تجربه کرد.

سیل و زلزله بر بازار مسکن تاثیرگذارند نه ویروس کرونا
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از گسترش نیوز، بر اساس اعلام دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی از وضعیت بازار مسکن شهر تهران، در بهمن ماه امسال 13 هزار و 500 فقره مبایعه نامه به امضا رسیده؛ این در حالی است که در ماه مشابه سال قبل (بهمن 97)، تعداد معاملات مسکن 9 هزار و 531 فقره بود که رشد 42.2 درصد رشد داشته است. همچنین این شاخص در ماه گذشته (بهمن 98) نسبت به ماه قبل از آن (دی ماه 98) نیز که تعداد معاملات مسکن 10 هزار و 862 فقره بود، رشد 24.7 درصدی را نشان می‌دهد. این رشد مبایعات در حالی اتفاق افتاد که در آن زمان خبری از شیوع ویروس کرونا نبود. چرا که برخی از کارشناسان امر معتقدند با شیوع ویروس کرونا بازار مسکن هم راکد شده است. اما فرید قدیری کارشناس مسکن در این زمینه نظری متفاوت دارد و می‌گوید: شرایط بازار مسکن به شکلی نیست که ادعا کنیم ویروس کرونا موجب کسادی آن شده است، و کسی که احتیاج به خرید و اجاره مسکن داشته باشد بدون توجه به این مسائل نیاز خود را برطرف می‌کند. اگر کسی چنین ادعایی داشته باشد مانند آن است که بگوییم مردم به خاطر شیوع این ویروس خرید مواد غذایی خود را کاهش دهند. بنابراین چنین چیزی اصلاً صحت ندارد و کاملاً حرف پوچ و بی‌اساسی است.

    او در ادامه توضیح می‌دهد: آمار و ارقام منتشرشده در روز گذشته نشان می‌دهد در ماه بهمن نزدیک به 25 درصد خرید و فروش مسکن نسبت به دی‌ماه افزایش پیداکرده است. البته لازم به ذکر است که ماه گذشته ویروس کرونا شیوع پیدا نکرده بود. جنس و خصوصیات بازار مسکن شامل این موضوع نمی‌شود. زیرا بازار مسکن باوجود آنکه رشد معاملات دارد به دلیل نبود قدرت خرید مردم کاملاً در رکود قرار دارد.

    شکل سنتی خرید ملک تغییر کرده

    قدیری در خاتمه اضافه کرد: باید در نظر داشت که چند سالی است که بازار املاک تنها دربرگیرنده مشاورین املاک نیست، بلکه بخش عمده‌ای از خریدوفروش‌ها و جست‌وجوی خانه به‌صورت اینترنتی و از سایت‌ها انجام می‌شود. تا پیش‌ از این موضوع هم مراجعه حضوری هم به‌شدت کاهش پیداکرده است. به همین جهت باید در نظر داشت که حضور به شکل سنتی در بازار مسکن چند سالی است که کاهش پیداکرده و ویژگی بازار مسکن مشمول آن نمی‌شود که با کرونا بازار خود را از دست دهد.

    این کارشناس مسکن با اشاره به اینکه مردم به طور کلی رفت و آمدشان را به سطح شهر کاهش داده‌اند در این زمینه توضیح داد: در چنین شرایطی مردم رفت‌وآمدشان را به‌طورکلی به سطح شهر کاهش دادهاند، اما نه صرفاً برای معاملات مسکن نیست. چرا که به طور کلی زندگی مردم از حالت عادی خارج شده و محتاط تر از گذشته عمل می‌کنند به عنوان مثال از سفر، تفریحات، خرید‌های رفاهی رفتن به مراکز تجاری را کاهش داده‌اند. اما نمی‌توانند خرید‌های ضروری خود را نا دیده بگیرند و مسکن هم جز نیاز‌های اولیه خانوار است بنابراین چنین مسائلی نمی‌تواند تاثیر‌گذار باشد. اما مسائلی چون؛ سیل و زلزله بر بازار مسکن تأثیرگذار است و فروش مسکن را به صفر می‌رساند اما این موضوع اثر چشمگیر و مؤثری روی رفتار خریدار و فروشنده داشته باشد. اگر در چنین شرایطی فردی بیش از یک میلیارد تومان داشته باشد و جز خانه اولی‌ها باشد آیا آن را تأمین نمی‌کنید؟ مسلما نیاز دارید و خانه‌ای برای خود تهیه می‌کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو