مدیران خودروعصر اعتبار

خانه به همه می‌رسد؟

عصر ساختمان- با وجود آنکه قیمت مسکن آنقدر بالا رفته که عمده جوانها از خرید ناتوان شده اند، افزایش ساخت و ساز در کنار سیاست های مالیاتی می‌تواند به خانه دار شدن متقاضیان بیانجامد؛ البته اگر عزم جدی در این زمینه باشد که معاون وزیر راه و شهرسازی می‌گوید وجود دارد.

خانه به همه می‌رسد؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۶ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، پس از پیروزی انقلاب اسلامی یکی از اهداف اصلی نظام، تامین مسکن مناسب برای تمامی اقشار بوده است. حالا بعد از گذشت چهار دهه عنوان می‌شود خانه نخرید تا ارزان شود. اینکه چه اتفاقی افتاده که اصل 31 قانون اساسی مبنی بر تامین مسکن، به نتیجه مطلوب نرسد به نبود سیاست‌های اصولی در بخش مسکن برمی‌گردد.

    اوایل انقلاب با واگذاری زمین‌های دولتی به خانواده ها، رونقی در بخش ساخت و ساز ایجاد شد. تقریباً تا اوایل دهه 70 بحران مسکن مثل شرایط فعلی نبود اما هر چه به دهه 80 نزدیکتر شدیم جولان دلالها و سفته بازها در بازار مسکن بیشتر شد. کارشناسان سرنخ این اتفاق را کاهش ساخت و ساز برای متقاضیان واقعی و خلاء سیاست‌های مالیاتی می‌دانند؛ دو پاشنه آشیلی که پس از حدود سه دهه هنوز بهبود نیافته است.

    طرح مالیات خانه‌های خالی به سال 1353 بر می‌گردد

    البته تلاش برای اتخاذ سیاست های مالیاتی در حوزه مسکن از قبل انقلاب آغاز شده بود که به نتیجه نرسید. مرور جراید پیش از انقلاب نشان می دهد دریافت مالیات از خانه های خالی دست کم به سال 1353 می رسد.

    در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، با وجود درگیری جنگ تحمیلی و همچنین در نظر گرفتن این نکته که حدود 80 درصد خانوارها در واحدهای ملکی زندگی می‌کردند بحران مسکن به اندازه امروز نبود. در سال 1375 که به نوعی آغاز ارایه آمارهای بخش مسکن بوده 73.4 درصد از جمعیت ایران در واحدهای ملکی، 15.4 درصد در واحدهای استیجاری و 11.9 درصد در سایر واحدها زندگی می‌کردند. آمار سال 1395 درصد واحدهای ملکی را 60.5، واحدهای استیجاری را 30.7 و سایر واحدها را 8.8 نشان می‌دهد. هم اکنون در شهر تهران حدود 44 درصد خانوارها مستاجر هستند؛ بنابراین آمار توضیح می دهد که اوضاع بخش مسکن چندان خوب نیست.

    سال 1366 هم تلاش‌ها بی‌نتیجه ماند

    نابسامانی بازار مسکن پس از انقلاب اسلامی، دولت را بر آن داشت تا در سال 1366 موضوع دریافت مالیات از خانه های خالی را مطرح کند که با توجه به نبود ابزارهای کافی به نتیجه نرسید. این طرح مجدداً در سال 1394 روی میز دولت قرار گرفت که سرانجام در سال 1395 به قانون تبدیل شد؛ هر چند باز هم ابزار های آن ناقص بود و دولت در حال تلاش برای تکمیل این مکانیزم است.

    سامانه املاک و اسکان به عنوان پیش نیاز دریافت مالیات از خانه‌های خالی در بهمن 1398 توسط وزارت راه و شهرسازی رونمایی شد و 26 اردیبهشت امسال رسماً از سوی دولت به سازمان امور مالیاتی تحویل داده شد. در شرایط فعلی سازمان امور مالیاتی می‌گوید که اطلاعات لازم در این سامانه بارگذاری نشده و به همین دلیل یک بار دیگر به وزارت راه و شهرسازی برگردانده شده است. معاون وزیر راه و شهرسازی هم می‌گوید که تا مرداد ماه با کمک دستگاه های مرتبط، اطلاعات را تکمیل می‌کنیم.

    دولت از 20 ماه قبل می‌خواسته لایحه مالیات بر عایدی سرمایه را بیاورد

    در کنار این موضوع، طرح مالیات بر عایدی سرمایه که از سوی مجلس شورای اسلامی ارائه شده کماکان ابتر مانده است. دولت از آبان ماه 1397 قول داده که لایحه ای را در این خصوص به مجلس می آورد که هنوز تحقق نیافته است. البته بنا به گفته مسئولان، تلاش ها در دولت برای نیل به این هدف در حال انجام است.

    مالیات بر عایدی سرمایه قرار است معاملات مکرر در حوزه هایی همچون مسکن، خودرو، ارز و طلا را هدف قرار دهد. کارشناسان می گویند اگر این قانون به نتیجه برسد خرید و فروش به قصد سرمایه گذاری و سودآوری از حوزه مسکن حذف خواهد شد. این پایه مالیاتی هم اکنون در 180 کشور جهان اجرا می شود.

    تعداد مسکن، سه میلیون بیش از تعداد خانوار

    طبق آمار سال 1395 حدود 24 میلیون خانوار در ایران زندگی می کنند و تعداد واحدهای مسکونی حدود 27 میلیون است. طبق آماری که همان سال ارائه شده 2.6 میلیون مسکن خالی و 2.1 میلیون مسکن نیمه خالی در کشور وجود داشته است. یعنی با وجود آنکه تعداد مسکن سه میلیون بیش از تعداد خانوار هاست، بسیاری از افراد مسکن ندارند. خروجی این وضعیت به بدمسکنی 20 میلیون نفر، حاشیه نشینی 11 میلیون نفر، پدیده پشت بام خوابی و دیگر معضلات ختم شده است. البته مسئولان موضوع پشت بام خوابی را رد می‌کنند.

    چهار مانع قانونی در حوزه ساخت و ساز

    یکی دیگر از مشکلات حوزه مسکن به کاهش عرضه مسکن برمی‌گردد. اوایل دهه 90 بین 800 هزار تا یک میلیون واحد مسکونی در کشور ساخته می‌شد که هم اکنون این آمار به 300 تا 350 هزار واحد رسیده است. این تعداد نه تنها جوابگوی نیاز سالانه به یک میلیون واحد مسکونی نیست بلکه حتی حدود 700 هزار ازدواج سالانه را هم پوشش نمی‌دهد.

    فعالان حوزه ساخت و ساز می گویند قوانین تسهیل کننده و رکورد شکن بخش مسکن بعضاً سالها معطل مانده است. از جمله این موارد، قانون پیش فروش ساختمان به عنوان یکی از مهم‌ترین روشهای تامین نقدینگی در بخش ساخت و ساز است که بنا به گفته کارشناسان، ایرادات متعددی دارد و تلاش کارشناسان برای اصلاح این قانون منجر نتیجه نشده است.

    اصلاح مواد 64 و 77 قانون مالیات‌های مستقیم نیز سالهاست که در دستور کار قرار دارد. بنا به گفته فرشید پورحاجت - دبیر کانون انبوه سازان - ماده 64 به تنهایی 22 ماده قانونی را که می تواند به بخش ساخت و ساز رونق دهد قفل کرده است. او می گوید ماده 77 نیز هیچ تفاوتی بین سوداگر، دلال و تولید کننده مسکن قائل نیست. قانون بیمه تامین اجتماعی کارگران ساختمانی نیز ضعف هایی دارد.

    اجرا نشدن قانون ساماندهی تولید و عرضه مسکن هم از مواردی است که صدای فعالان حوزه ساختمان را در آورده است. پورحاجت در این خصوص می گوید نقش مجلس فقط تصویب قوانین نیست بلکه باید نظارت هم داشته باشد.

    بی‌توجهی به آیین نامه اجرایی ماده 29 قانون نظام مهندسی ساختمان نیز بنا به گفته کارشناسان، زمینه‌ساز تمامی انحرافات در حوزه مهندسی شده که به گفته پورحاجت، مجلس در این زمینه هم اهتمام چندانی نشان نمی دهد.

    جمع بندی اینکه برای پیشبرد برنامه های حوزه مسکن، رونق دهی به ساخت و ساز و خانه دار شدن اقشار جامعه، دست کم چند بستر کلیدی که در این گزارش به آن اشاره شد از جمله قانون مالیات بر عایدی سرمایه، مالیات بر خانه های خالی، اصلاح مواد 64 و 77 قانون مالیاتهای مستقیم، اجرای قانون ساماندهی تولید و عرضه مسکن و اجرای ماده 29 قانون نظام مهندسی ساختمان باید فراهم شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو