مدیران خودروعصر اعتبار

سیستم‌های تهویه هوا باعث انتشار ویروس کرونا می‌شوند؟

عصر ساختمان- نگرانی‌های زیادی درباره نحوه انتشار ویروس کرونا در هوا وجود دارد. یکی از آنها این است که هوای آلوده از طریق کولر یا دریچه‌های تهویه به داخل راه یابد. باید بگوییم اگر شخصی که مبتلا به کووید-۱۹ است در این کانال‌های تهویه عطسه یا سرفه نکند، هوایی که در خانه یا محل کار جریان پیدا می‌کند پاک است.

سیستم‌های تهویه هوا باعث انتشار ویروس کرونا می‌شوند؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از اعتمادآنلاین، ویروس کرونا ماه‌هاست که تیتر یک تمام خبرهای دنیاست. مردم در حال بازگشت به زندگی سابق خود هستند؛ اما زندگی جدید تفاوت‌هایی هم با گذشته دارد. بیشتر مردم ماسک می‌زنند، دست‌هایشان را می‌شویند و سعی می‌کنند تا زمانی که روش درمان ویروس کرونا کشف شود نکات بهداشتی را رعایت کنند. شما می‌توانید اقدامات زیادی را در خانه خود انجام دهید تا به ویروس کرونا مبتلا نشوید. بعضی از این اقدامات مربوط به سیستم تهویه خانه‌تان است.

     

    تحقیقات جدید نشان می‌دهد ممکن است سیستم‌های تهویه مطبوع ویروس را در فضا گسترش دهند. فاصله‌گذاری اجتماعی برای جلوگیری از تماس طولانی بین افراد توصیه شده است. حفظ فاصله اجتماعی به این دلیل مهم است که قطرات موجود در هوا از طریق صحبت کردن یا سرفه از دهان شخص خارج می‌شود. بنابراین نشستن در جلو یا کنار دریچه تهویه ممکن است باعث شود قطرات آسان‌تر پخش شوند.

     

    هرچه قطره بزرگ‌تر باشد، زمان کمتری در هوا می‌ماند. بالعکس قطرات بسیار کوچک می‌توانند مدت‌زمانی طولانی در هوا بمانند. بر اساس این مطالعه، قطرات کوچک‌تر از پنج نانومتر در هوا می‌مانند و مسافت‌های بسیار طولانی‌تری را طی می‌کنند، به خصوص اینکه به واسطه نیرویی خارجی مثل باد حاصل از دستگاه تهویه به هوا پاشیده شوند.


    وسایل خنک‌کننده ویروس را از اتاقی به اتاق دیگر منتقل نمی‌کنند

    سیستم‌های تهویه مطبوع دارای فیلترهای داخلی هستند که ذرات کوچک را نگه می‌دارند و آنها را از هوا به درون خود می‌کشند. این در حالی است که مطالعات نشان داده بسیاری از این فیلترها در جلوگیری از انتشار ویروس کرونا بی‌اثرند و عوامل دیگری در نحوه شیوع ویروس در هوا نقش دارند.

     

    انحناهای بی‌شماری در مجاری هوا وجود دارد که احتمالاً قطرات آبی را که حتی کوچک‌تر از پنج نانومتر نیز باشند مهار می‌کنند. رد شدن ذرات از فیلترها کاملاً غیرممکن نیست، اما احتمال اینکه دستگاه هوای آلوده را از یک اتاق بکشد و آن را به اتاق دیگر منتقل کند کم است.

     

    با وجود این، تهویه هوا از طرق دیگر نیز بر وضعیت جسمانی تاثیر می‌گذارد. مایک مایر، بنیان‌گذار شرکت تهویه مطبوع ویندمیل (Windmill)، توضیح می‌دهد: «دمای مطلوب اتاق و استاندارد مناسب برای کیفیت هوا به منظور حفظ سیستم ایمنی ضروری است. هنگامی که ما محصولات خود را تولید می‌کردیم، صدها نفر از نیویورکی‌ها را مورد بررسی قرار دادیم و دریافتیم که تقریباً 75 درصد نمی‌دانند چگونه دستگاه تهویه خود را تمیز کنند.»

     

    فیلترهای داخلی باید به طور منظم تعویض شوند. طبق بیانیه کالج آلرژی، آسم و ایمونولوژی آمریکا، کیفیت هوای داخلی نقش مهمی در ایجاد واکنش‌های آلرژیک و زجر تنفسی دارد. حتی اگر سیستم تهویه باعث شیوع ویروس کرونا نشود، باز هم ممکن است علائم بیماری‌های تنفسی را تشدید کند یا شما را در برابر ابتلا به این ویروس آسیب‌پذیرتر کند.

     

    کالج آلرژی، آسم و ایمونولوژی توصیه می‌کند که سطح رطوبت منزل را زیر 50 درصد نگه دارید و مناطقی را که ممکن است محل رشد کپک باشد تمیز کنید و به طور مرتب جاروبرقی بکشید تا میزان وجود عوامل حساسیت‌‌زا در هوا کاهش یابد. همچنین باید به طور مرتب فیلتر تهویه خود را تعویض کنید.

     

    مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها هشدار داده که افراد مبتلا به آسم متوسط ​​و شدید باید بیش از سایرین نکات بهداشتی را رعایت کنند زیرا بیشتر در معرض خطر ابتلا به کووید-19 هستند. این سازمان هشدار می‌دهد که مبتلایان به آسم باید به مصرف داروهای خود ادامه دهند و «طرح عملی آسم» را برای کنترل شرایط خود رعایت کنند و همچنین سطوحی را که در تماس مکرر با آنها قرار دادند به خوبی ضدعفونی کنند.


    آیا دستگاه تهویه هوا خطرناک است؟

    ممکن است سیستم‌های تهویه هوا تاثیرات منفی بر سلامت دستگاه تنفسی شما بگذارند، اما هیچ کسی پیشنهاد نمی‌کند که از آن استفاده نکنید. در عوض باید برای تمیز نگه داشتن آن و کاهش تعداد آلرژن‌های تولیدشده در سایر قسمت‌های خانه اقداماتی انجام دهید.

     

    ممکن است برای از بین بردن ذرات مضر موجود در هوا یا وکیوم روباتیک (robotic vacuum) برای کمک به از بین بردن شوره‌های پشم حیوانات خانگی از کف زمین از سیستم تهویه هوا استفاده کنید. دستگاه تهویه هوا بخشی از زندگی روزمره ماست. تا زمانی که اقدامات احتیاطی را انجام دهید و دستگاه را تمیز کنید هیچ نگرانی‌ای وجود ندارد؛ اما اگر عطسه یا سرفه می‌کنید، از نشستن جلوی سیستم تهویه بپرهیزید تا ذرات به درون آن منتقل نشوند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو