مدیران خودروعصر اعتبار

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران:

رد افزایش ۴۰۰ درصدی نرخ عوارض ساخت و ساز در پایتخت

عصر ساختمان- معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران افزایش ۴۰۰ درصدی نرخ عوارض ساخت و ساز در پایتخت برای سال ۹۹ را رد کرد.

رد افزایش ۴۰۰ درصدی نرخ عوارض ساخت و ساز در پایتخت
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، عبدالرضا گلپایگانی در واکنش به افزایش 400 درصدی نرخ عوارض ساخت و ساز در تهران گفت: ما افزایش 400 درصدی در سال 99 نداشتیم و عوارض ما  امسال نسبت به سال 98، در کل شهر تهران رشد 30 درصدی داشته است.

    وی ادامه داد: 400 درصد در موضوع تخلفات ساختمانی و جرائم ماده 100 افزایش ما بیشتر از پروانه ها بود. رویکرد کلی و اعتقاد ما کاهش سودآوری تخلفات ساختمانی بود و به همین دلیل معتقدیم  روش کار را باید به سمتی ببریم که کسی دنبال کار براساس پروانه ساختمانی است، کارش رونق داشته باشد و به اتمام برساند. اما  کسی که تخلف ساختمانی می کند نباید بیشتر از کسی که ضوابط  را رعایت کرده، سود کند.

    وی در مورد اینکه آیا نرخ جریمه ساخت و ساز غیرمجاز افزایش 400 درصدی داشته است، اظهار کرد: افزایش نرخ جریمه ساخت و ساز غیرمجاز هم  400 درصد هم نیست، بلکه متناسب با نوع کاربری است.  برای مسکونی و  تجاری و اداری  این نرخ و درصد آن  متفاوت است، اما 400 درصد نیست و معمولا دو برابر و دو و نیم برابر شده است.

    گلپایگانی ادامه داد: این نرخ افزایش داشته اما نه به میزان 400 درصد. تنها در برخی موارد این احتمال وجود دارد در صورتی که  قیمت تجاری در دفترچه ارزش معاملاتی که وزارت اقتصاد به ما ابلاغ می کند، چهار برابر شده باشد، این اتفاق رخ داده باشد. یعنی قیمت مبنا چهار برابر شده باشد، امکان دارد که افزایش چهار برابری هم اتفاق افتاده  باشد.

    وی درباره اینکه آیا نرخ عوارض پروانه ساخت در مناطق پایتخت یکسان است، گفت: اینطور نیست که مبلغ عوارض در همه جا یکسان باشد، در بافت فرسوده شهر تهران که 3000 هکتار است نرخ عوارض ما صفر است و یک ریال هم از کسی عوارض نمیگیریم.  این برای تشویق مردم به ساخت و ساز در بافت فرسوده است.

    گلپایگانی در مورد اینکه آیا عوارض در بافت فرسوده شمال و جنوب شهر یکسان است یا خیر گفت: بافت فرسوده عمدتا در جنوب تهران است و در جاهای خیلی محدودی از  شمال هم داریم اما عمده بافت در میانه و شمال شهر است و همانطور که گفتم رایگان است.

    معاون شهردار تهران که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، درباره تفاوت نرخ عوارض در شمال و جنوب شهر نیز گفت: قطعا این نرخ در جنوب تهران پایین تر است. ارزان ترین نرخ عوارض ما در مناطق 20 و 19 و 17 است که حتی نسبت به شهرهای پیرامونی تهران هم کمتر است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار