مدیران خودروعصر اعتبار

خانه‌دار شدن سه هزار و ۵۰۰ خانوار لرستانی‌ در طرح اقدام ملی مسکن

عصر ساختمان- زمستان سال ۹۷ طرح اقدام مسکن ملی مطرح شد، این طرح شامل ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی است که ساخت ۲۰۰ هزار واحد آن در شهرهای جدید و با مشارکت بخش خصوصی، ۱۰۰ هزار واحد در مناطق بافت فرسوده و توسط شرکت بازآفرینی شهری و ۱۰۰ هزار واحد بر عهده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است.

خانه‌دار شدن سه هزار و ۵۰۰ خانوار لرستانی‌ در طرح اقدام ملی مسکن
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایرنا، سهم استان لرستان در اجرای طرح اقدام ملی مسکن 10 هزار و 700 واحد بود، اما با پیگیری‌های صورت گرفته این میزان به 13 هزار واحد افزایش یافته است.

    از مجموع هشت هزار و 9 نفر متقاضی در شهرهای بالای 100 هزار نفر جمعیت لرستان، سه هزار و 463 نفر یعنی 43 درصد آنان وجه اولیه به مبلغ 40 میلیون تومان واریز کردند که مقدمات خانه‌دار شدن این افراد در حال انجام است.

    طرح ملی مسکن با هدف خانه دار شدن دهک های چهار تا هفت جامعه اجرایی می شود، چهار شرط این طرح شامل افراد متاهل سرپرست خانوار فاقد مسکن؛ پنج سال سابقه سکونت در شهر مورد تقاضا، نداشتن مسکن از سال 84 و  فرم (ج) سبز ( عدم دریافت زمین یا وام یا تسهیلات یارانه ای  مربوط به مسکن از دولت) می شود.

    مقرر شده اقدام ملی مسکن طی 24 ماه پس از آغاز عملیات اجرایی تکمیل شود که این مهم مشروط به انجام تعهد دوطرف یعنی سازنده و مردم  است که باید بجز مبلغ 100 میلیون تومان تسهیلات دولتی مابقی قیمت ساخت را به موقع واریز کنند تا منابع ریالی طرح  تامین شود.

    چهار شرط عمده برای ثبت‌نام در طرح ملی مسکن اعلام شده است که شامل تاهل و سرپرست خانواده بودن، از اول فروردین 84 فاقد مالکیت مسکونی بودن که این شرط علاوه بر فرد متقاضی به افراد تحت تکفل هم اضافه می‌شود، عدم استفاده از امکانات دولتی از قبیل زمین، آپارتمان یا تسهیلات ویژه یارانه‌دار و داشتن سابقه سکونت در شهر مورد تقاضا به مدت پنج سال است.

    طرح 400 هزار واحد مسکونی در قالب طرح اقدام ملی در سال 1397 توسط رییس‌ جمهوری رونمایی شد و روز اول آبان 99 کارهای نرم‌افزاری و انتخاب زمین‌هایی در نقاط مرغوب انجام شد و ثبت ‌نام متقاضیان صورت گرفته و وارد فاز اجرایی شد و اکنون با افتتاح سه فاز این طرح تاکنون 11 هزار و 600 واحد مسکونی آماده شده در استان‌های پیشتاز به متقاضیان واگذار خواهد شد.

    دولت برای اجرای طرح اقدام ملی مسکن چند هدف مهم دارد که یکی از مهمترین آنها این است که با توجه به کاهش عرضه مسکن در سال‌های اخیر توسط بخش خصوصی، با این اقدام جریان مستمر و پایداری برای تولید و عرضه مسکن فراهم می شود. در این راستا دولت با انبوه‌سازی، هزینه‌های ساخت را کنترل می کند تا دسترسی اقشار نیازمند به مسکن تا حدودی آسان تر شود.

    دولت با اجرای طرح اقدام مسکن ملی کمک به ایجاد اشتغال در کشور را از اهداف اجرای طرح می داند و در نهایت هدایت نقدینگی‌های سرگردان و سرمایه‌های خرد به یک بخش مولد اقتصادی به عنوان چهارمین هدف دولت در راستای اجرای این طرح است.

    طرح اقدام ملی مسکن، گام بزرگ دولت تدبیر و امید برای تامین مسکن دهک های پایین و متوسط درآمدی جامعه است که در لرستان نیز تاکنون اقدامات خوبی برای خانه دار شدن خانواده های کم درآمد استان انجام شده است.

    محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی نیز پیشتر اعلام کرده بود که دولت حدود ٦۰ تا  ١۰۰ هزار واحد مسکن ملی را برای تحویل به متقاضیان تا پایان دولت دوازدهم آماده خواهد کرد.٥۰٤ هزار واحد مسکونی با شرایط سه گانه در سراسر کشور فعال است که  پروژه هایی است که مردم به صورت فردی و گروهی زمین دریافت کردند و ٣۰ هزار واحد هم به صورت فروش اقساطی با قرارداد زمین ٩٩ ساله در حال ساخت است .

    واریز وجه توسط 43 درصد متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن در لرستان

    محمد پیامنی معاون مسکن و بازآفرینی شهری راه و شهرسازی لرستان گفت:43 درصد متقاضیان طرح اقدام ملی در استان تاکنون وجه اولیه خود را برای تهیه مسکن واریز کردند.

    وی ادامه داد: یکی از سیاست‌های وزارت راه و شهرسازی ایجاد 400 هزار واحد مسکونی در کشور بود که سهم لرستان از این تعداد 10هزار و 776 واحد تعیین شده است. از مجموع 37 هزار و 450 نفر متقاضی طرح اقدام ملی مسکن که در چهار مرحله ثبت‌نام کردند پس از پالایش آنان  هشت هزار و 9 نفر در کل استان حائز شرایط بودند.

    معاون باز آفرینی شهری و مسکن راه و شهرسازی لرستان افزود: از مجموع هشت هزار و 9 نفر متقاضی، سه هزار و 463 نفر یعنی 43 درصد آنان  وجه اولیه به مبلغ 40 میلیون تومان واریز کردند، متقاضیان براساس پیشرفت فیزیکی واحدها در مراحل بعدی وجوه تکمیلی را پرداخت خواهند کرد.

    وی افزود: در خرم‌آباد تعداد ثبت‌نام شدگان 15 هزار نفر بودند که از این تعداد چهار هزار و 500 نفر تایید شدند و تاکنون 2 هزار و 460 نفر واریز اولیه وجه را انجام دادند که در سه پروژه فاز دوم مسکن مهر و کوی آبشار قرعه کشی می‌شوند و 500 واحد ذخیره شده نیز به صورت رزرو در نظر گرفته شده؛ چنانچه افرادی انصراف دهند در اختیار ذخیره شدگان و براساس اولویت‌بندی قرار خواهد گرفت.

    پیامنی اظهار داشت: در بروجرد نیز هشت هزار و 200 نفر متقاضی ثبت‌نام کردند که از این تعداد یک هزار نفر حائز شرایط بودند و 440 نفر تاکنون  وجه اولیه 40 میلیون تومانی را واریز کردند. در بروجرد ظرفیت کافی و زمین به میزان لازم  برای متقاضیان در قالب پروژه 240 واحدی وجود دارد  و مابقی نیز در قالب اراضی 37 هکتاری تعیین شدند که به اتحادیه تعاونی مسکن بروجرد تحویل داده شده است و با طراحی و آماده سازی واگذاری از طریق تعاونی‌ها انجام خواهد شد.

    تعیین تکلیف 2 هزار واحد اقدام ملی مسکن در لرستان

    وحید کرم الهی مدیرکل راه و شهرسازی لرستان گفت: 2 هزار واحد اقدام ملی مسکن متقاضیان شهرهای خرم‌آباد و بروجرد تعیین تکلیف شد. در مجموع 26هزار نفر برای طرح اقدام ملی مسکن در استان ثبت‌نام کرده بودند که با انجام پالایش‌های لازم در مجموع 6 هزار نفر حائز شرایط شناخته شدند.

    وی ادامه داد: از این 6 هزار متقاضی حائز شرایط سه هزار و 100 نفر واریز وجه داشتند، این افراد حداقل 40 میلیون تومان به ازای هر واحد واریز کردند، برای شهرستان خرم‌آباد یک هزار و 975 واحد تعیین تکلیف  و 500 واحد  هم به صورت ذخیره و برای شهرستان بروجرد نیز 440 واحد قرعه کشی شد و در سایر شهرستان‌ها با تامین زمین وضعیت واحد تعیین تکلیف خواهد شد.

    مدیرکل راه و شهرسازی لرستان اظهار داشت: برای شهرهای خرم‌آباد، بروجرد و دورود که بالای 100 هزار نفر جمعیت دارند متولی تامین مسکن، راه و شهرسازی لرستان و در سایر شهرهای استان که زیر 100 هزار نفرجمعیت هستند بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مسئول تامین واحدهاست.

    اجرای طرح اقدام ملی مسکن در 18 شهر زیر 100 هزار نفر جمعیت لرستان

    در استان لرستان برای شهرهای زیر 100 هزار نفر هم اقدامات خوبی صورت گرفته است که طبق آمارها در 6 شهر کوچک اولویت بندی ها و مراحل اجرایی آن آغاز شده است. اگرچه وزیر راه و شهرسازی پیشتر اعلام کرده بود که این طرح تا سال 1400 به اتمام می رسد امیدواریم مسئولان استانی برای تسهیل مراحل آن و واگذاری سریع تر آن به متقاضیان برنامه ریزی لازم داشته باشند.

    مسعود رضایی مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی لرستان گفت: چهار هزار و 960 نفر در شهرهای کوچک و زیر 100 هزار نفر استان برای طرح اقدام ملی مسکن ثبت نام کرده‌اند و پرونده آنها بررسی شده است. از این تعداد 401 نفر افتتاح حساب و 243 نفر حدود 9 میلیارد و 600 میلیون تومان تکمیل وجه کرده اند.

    رضایی در خصوص اجرای طرح اقدام ملی مسکن در شهرهای زیر 100 هزار نفر لرستان ادامه داد: بنیاد مسکن به عنوان کارگزار و به نمایندگی از وزارت مسکن و شهرسازی در راستای اجرای طرح اقدام ملی مسکن در شهرهای زیر 100 هزار نفر اقدام می کند که امیدواریم این طرح در 18 شهر استان طی 18 ماه به نتیجه برسد.

    مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی لرستان با بیان اینکه 6 شهر زیر 100 هزار نفر استان مشکل جدی دارند تصریح کرد: در این راستا اقداماتی برای اجرای طرح ملی اقدام ملی مسکن در این شهرها انجام شده و پیگیری های تکمیلی در دست انجام است. تاکنون 2 هزار و 318 نفر در نورآباد برای این طرح ثبت نام کرده اند و بیشترین متقاضی نیز مربوط به این شهر است، پلدختر شهر دوم برای اجرای این طرح و زمین آن از ادامه سایت چهار هکتاری مربوط به مناطق سیلزده تامین شده است.

    رضایی با بیان اینکه تامین زمین مسکن ملی الشتر در مراحل پایانی قرار دارد ادامه داد: امیدوارم با توجه به اقدامات خوب استان، مشکلات اجرای این طرح در شهرهای کوهدشت و دوره چگنی هم حل شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار