مدیران خودروعصر اعتبار

ثبت اطلاعات سکونتی فقط تا مهر

عصر ساختمان- بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا، ثبت اطلاعات سکونتی سرپرستان خانوار در سامانه ملی املاک و اسکان تا پایان مهرماه سال جاری تمدید شده است؛ پیش از این وزیر راه و شهرسازی مهلت را پایان شهریورماه اعلام کرده بود.

ثبت اطلاعات سکونتی فقط تا مهر
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، در جلسه هفتاد و دوم ستاد ملی کرونا، با افزایش زمان خوداظهاری و ثبت اطلاعات ملکی و سکونتی خانوارها توسط سرپرستان خانوار در سامانه ملی املاک و اسکان به نشانی amlak.mrud.ir تا پایان مهرماه 1400 موافقت شد. این در حالی است که محمد اسلامی ـ وزیر راه و شهرسازی ـ دو روز قبل این زمان را تا پایان شهریورماه اعلام کرده بود.

    پس از اعلام زمان آغاز ثبت اطلاعات ملکی خانوارها از 19 فروردین ماه، دو ماه فرصت داده شد تا ساکنین نسبت به ثبت نام اقدام کنند و طبیعتا این زمان باید 19 خردادماه به پایان می رسید. اما بنا به گفته محمود محمودزاده ـ معاون وزیر راه و شهرسازی ـ بسیاری از خانوارها نیاز دارند تا به کافی‌نت‌ها مراجعه کنند. با توجه به تفاهم نامه‌ای که با دفاتر خدمات الکترونیک منعقد کرده‌ایم ظرفیت پذیرش این دفاتر محدود است و به همین دلیل به ستاد ملی مقابله با کرونا پیشنهاد دادیم زمان ثبت نام را تا پایان مهرماه 1400 تمدید کند.

    وی افزود: در بسیاری از موارد خانوارها با استثنائاتی مواجه بودند که نیاز بود تک به تک بررسی شود و این موضوع زمان زیادی برد. البته ما از سه طریق شامل تلفن 24 ساعته به شماره 02159198 و شماره پیامکی 021193 و پاسخگویی آنلاین جوابگو هستیم که همچنان ادامه دارد.

    به هر ترتیب در مصوبه ستاد ملی کرونا در خصوص تمدید مهلت خوداظهاری و ثبت اطلاعات در سامانه ملی املاک و اسکان کشور آمده است: جهت کاهش ازدحام و مراجعات حضوری مردم به مراجع ذی ربط برای ثبت اطلاعات، مهلت زمانی اجرای احکام مندرج در بندهای یک و دو تبصره 8 الحاقی به ماده 169 مکرر قانون مالیات های مستقیم موضوع قانون «اصلاح موادی از قانون مالیات های مستقیم» - مصوب 1399 مجلس شورای اسلامی- در رابطه با خود اظهاری از طریق ثبت واحدهای مسکونی و اقامتگاه‌های اصلی و فرعی خانوارها در سامانه ملی املاک و اسکان کشور، تا پایان مهره ماه 1400 تمدید می‌شود.

    بنابراین گزارش، طبق اصلاحیه ماده 54 مکرر قانون مالیات‌های مستقیم مصوب دی 1399 تمامی سرپرستان خانوار اعم از شهری و روستایی، مالک و مستاجر مکلف هستند اطلاعات محل سکونت و املاک تحت مالکیت خود را با مالکیت‌های رسمی، وکالتی، تعاونی شهری و روستایی در سامانه ملی املاک و اسکان کشور به نشانی https://amlak.mrud.ir  ثبت کنند. مدت خوداظهاری و درج اطلاعات سکونتی و ملکی تا 19 خرداد 1400 بود که تا پایان مهرماه تمدید شده است.

    بر اساس این قانون، مبنای دریافت خدمات دولتی از قبیل یارانه، افتتاح حساب بانکی، پلاک خودرو، انشعابات خانگی، گذرنامه و بسیاری دیگر از خدمات، ثبت اطلاعات ملکی در سامانه املاک و اسکان و دریافت کد یکتا خواهد بود که عدم ثبت نام به معنای قطع این خدمات است.

    یکی از اهداف راه اندازی این سامانه، شناسایی خانه‌های خالی از سکنه به منظور اعمال مالیات است. البته ثبت نام در این سامانه به معنای جریمه مالیاتی نخواهد بود. شما می‌توانید یک اقامتگاه اصلی و یک اقامتگاه فرعی غیر از شهر محل اقامت خود داشته باشید که مشمول مالیات نخواهند شد.

    همچنین خانه‌های واقع در روستاها و شهرهای دارای جمعیت کمتر از 100 هزار نفر در صورت خالی بودن مشمول مالیات نمی شود. البته واحدهای مسکونی واقع در شهرهای زیر 100 نفر جمعیت و روستاها که مالک و بهره بردار آنها هریک جداگانه در سامانه ملی املاک و اسکان کشور ثبت نشده باشد در حکم خانه خالی تلقی و مشمول جریمه‌ای معادل 20 درصد مالیات سال اول این قانون خواهد شد.

    واحدهای نوساز نیز پس از 12 ماه و در طرح پروژه‌های انبوه‌سازی پس از 18 ماه از زمان صدور گواهی اتمام عملیات ساختمانی مشمول مالیات موضوع این ماده می‌شوند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو