مدیران خودروعصر اعتبار

فرونشست ۲ و نیم متری زمین تهران

عصر ساختمان- یک مقام مسئول گفت: در ۱۰ سال اخیر ۲ و نیم متر سطح زمین فرونشست کرده و این میزان هم به طور قطع بیشتر از آمار‌های اعلام شده است.

فرونشست ۲ و نیم متری زمین تهران
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، علی بیت اللهی رئیس مرکز خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اعلام هشدار جدی به شهروندان تهرانی برای فرو نشست زمین اطراف تهران و سایر شهرها گفت:  پیش بینی زلزله در دست ما نیست و ما هیچ کنترلی در این خصوص نداریم، اما برای فرو نشست‌های زمین از همین امروز هشدار‌های لازم را می‌دهیم و باید هرچه سریع‌تر اقدامات لازم برای جلوگیری از افزایش این فروش نشست‌ها صورت گیرد.

    بیت اللهی بیان کرد: ما باید تلاش کنیم که نوع آبیاری خود را متناسب با سیستم‌های نوین کشوری هماهنگ کنیم و مجوز‌های لازم برای کنترل هوشمند چاه‌های کشور صادر کنیم، چرا که برداشت بی رویه از چاه‌های کشور خود باعث افزایش فرو نشست در بسیاری از مناطق کشور خواهد شد.

    او بیان کرد: در حال حاضر تاکنون هیچ اقدامی برای کنترل این فرو نشست‌ها در کشور صورت نگرفته، این در حالی است که اگر کنترلی در این حوزه صورت نگیرد ما در این خصوص آسیب‌های بسیار جدی تری خواهیم دید، بنابراین باید در حال حاضر کشور ایران از تجربه جهانی بسیاری از کشور‌ها استفاده کند.

    رئیس مرکز خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی توضیح داد: در قسمت‌های شمالی شهر ما هیچ فرو نشستی نداریم و این حوادث و اتفاقات در مناطق دشت گونه شهر از جمله مناطق جنوبی تهران رخ می‌دهد.

    بیت اللهی با بیان اینکه در 13 سال اخیر، 75 کیلومتر مکعب از آب‌های زیرزمینی کشور هدر رفته است، افزود: میزان آب در دشت ورامین، 80 متر پایین رفته است و از سوی دیگر چیدن صیفی‌جات در دشت ورامین از 27 بار در سال به 3 بار در سال کاهش یافته است.

    رئیس مرکز خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه در مناطقی از جمله اسلام شهر و 70 کیلومتری به سمت دشت شهریار اشتهارد این نرخ فرو نشست افزایش یافته است، گفت: در 10 سال اخیر، 2 و نیم متر سطح زمین فرونشست کرده و این میزان هم به طور قطع بیشتر از آمار‌های اعلام شده است.

    بیت اللهی بیان کرد: در 50 سال است این فرو نشست‌ها در کشور اعلام شده و از سال 79 به طور رسمی اعلام شده است به طوری که اولین فرو نشست زمین به صورت رسمی شناسایی شده و 75 درصد از زمین‌های دشت گونه ما به دلیل کم شدن آب‌های زیر زمینی دچار فرو نشست شده است.

    او در پایان یاد آور شد: باید در حال حاضر اقدامات لازم برای جلوگیری از فرو نشست و استفاده بی رویه از آب های زیر زمینی صورت گیرد و باید در این خصوص تمهیدات لازم انجام گیرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو